Tenebrae

by Jouni Kaipainen

Empty sheet

Jouni Kaipainen

Tenebrae

Edition Wilhelm Hansen

Description

I composed Tenebrae at the request of the Turku Music Festival for Timo Korhonen, and I’m pleased to say that this musician whom I greatly admire has played it several times since. The name is Latin, and means ‘darkness’ or ‘gloom’, but it also refers to the Roman Catholic matins and lauds services in Holy Week. These are held as dusk falls, and the idea is that the sixteen candles that are burning at the beginning of the service are gradually extinguished until, after sixteen prayers, the church is in darkness. The same development is carried through in this work by musical means, so that we have not yet had to resort to a candlelit setting — although it is by no means out of the question.

The piece makes extensive use of the guitar’s properties for revealing quiet, intimate feelings, although naturally in a work of this scope there is contrasting material included.

© Jouni Kaipainen, 1993

(Helsinki Festival)

(Translated by © William Moore and © Susan Sinisalo)

Sävelsin Tenebraen Turun musiikkijuhlien tilauksesta Timo Korhosen käyttöön, ja varsin paljon tämä ihailemani muusikko on sitä sen jälkeen soittanutkin. Nimi on latinaa ja tarkoittaa ’pimeyttä’ tai ’hämärää’, mutta sillä viitataan myös katolisen kirkon tiettyyn pääsiäisajan rukoushetkeen. Tätä hetkeä vietetään juuri hämärän laskeutuessa, ja ideana on, että tilaisuuden alussa palavat kuusitoista kynttilää sammutetaan yksi kerrallaan, niin että lopussa, kuudentoista rukouksen jälkeen, ollaan pimeässä. Kehitys toteutuu sävellyksissäni musiikin keinoin, joten toistaiseksi ei ole ollut tarpeen käyttää kynttilävalaistusta – mutta miksei sitäkin voisi joskus koettaa.

Sävellyksessä käytetään laajasti hyväksi kitaran ominaisuuksia hiljaisten tuntojen intiiminä tulkkina, vaikka luonnollisesti näinkin mittavassa teoksessa pitää olla myös kontrastoivaa ainesta.

© Jouni Kaipainen, 1993

(Helsingin Juhlaviikot)

Jag komponerade Tenebrae på beställning av musikfestspelen i Åbo och för en musiker som haj verkligen beundrar, Timo Korhonen. Sedan dess har han spelat stycket många gånger. Namnet är latin och betyder ’mörker’ eller ’dunkel’, men det hänvisar också till en viss bönestund i det katolska påskfirandet. Vid mörkrets inbrott tänder man sexton ljus som sedan släcks ett åt gången, så att man efter den sextonde bönen befinner i totalt mörker. Denna utvecklingen förverkligas i min komposition med musikaliska medel och det har därför ännu inte varit nödvändigt att ty sig till levande ljus som rekvisita – men varför kunde man egentligen inte pröva på det någon gång.

”Kompositionen bygger i stor utsträckning på gitarrens förmåga at tolka lågmälda känslor på ett intimt sätt. I ett så pass omfattande verk behövs naturligtvis också kontrasterande inslag.

© Jouni Kaipainen, 1993

(Helsingfors Festspel)

(övers. © Jan Granberg)


Instrumentation

guit


Category

Works for Solo Instrument


Opus no.

op.39


Premiere Fp: Timo Korhonen, Turku Festival, August 13, 1991
Commisioned by / dedications Commissioned by the Turku Festival

+ Add information

No sheet music available from Music Finland.