Sonata for Accordion No. 1

by Kalevi Aho

Sonata for accordion no.1, Sonate für Akkordeon

Empty sheet

Kalevi Aho

Sonata for Accordion No. 1

Music Finland

Description

I wrote my first accordion sonata in 1984 at the suggestion of Matti Rantanen, himself an accordion player. For various reasons it was not, however, performed. Then in 1989 it caught the attention of another accordion player, Marjut Tynkkynen, and I decided to revise it. The sonata was first performed by her at the Kuhmo Chamber Music festival on July 29, 1989.

My purpose in composing this sonata was to stretch the technical and expressive limits of the accordion as far as they would go, and to provide the instrument with a work on a par with the most brilliant piano pieces by Liszt in terms of virtuosity. It therefore demands of the performer a phenomenal technique and an ability to recognise large overall forms. The sonata was composed for a free bass accordion with studs — an ingenious manual system that allows extremely wide spans and figures that cannot be obtained on any other instrument.

The stud manual also inspired me to test the polyphonic limits of the accordion. The first movement contains a broad passacaglia and the second a triple fugue. Towards the end both movements become so complex in texture that they create the impression of a sort of ‘superpolyphony’. The climaxes are not achieved merely by increasing the volume; more important in this respect are the thickening of the musical structures and the addition of harmonic tension.

The movements begin with an improvisatory prelude and they also end with a coda of relatively free construction. The beginning of the first movement is marked by numerous tempo changes and displays of skill in the nature of a cadenza. The prelude introducing the second movement is dominated by enormous octave interval motifs covering a vast area that pause from time to time on repeated notes and massive clusters.

“The basic musical material is the same in both movements: a liberally applied 12-tone row.

© Kalevi Aho (1990) (translated by © Susan Sinisalo)

Ensimmäistä harmonikkasonaattia säveltäessäni tavoitteeni olivat kahdenlaiset. Ensinnäkin halusin kehittää harmonikan tekniikkaa eteenpäin, luoda tälle soittimelle jotain yhtä häikäisevän taiturillista kuin ovat jotkut Lisztin sävellykset pianolle. Toiseksi halusin löytää harmonikasta uusia instrumentaalisia värejä ja ilmeitä – en niinkään käyttämällä harmonikan erikoisefektejä, joita sittenkin on melko vähän, vaan ennen kaikkea strukturaalisin ja soittoteknisin keinoin. Harmonikan nerokas näppäinsormiosysteemi mahdollistaa sen, että tälle soittimelle voi kirjoittaa huikeita, hyvinkin laajaintervallisia kulkuja, jotka kaikilla muilla instrumenteilla ovat täysin mahdottomia toteuttaa, ja samalla se tarjoaa uudenlaisia, muiden soittimien konventiot ylittäviä mahdollisuuksia polyfonisten struktuurien käytölle.

Sonaatissa on kaksi laajaa osaa, jotka kumpikin jakaantuvat kahteen pääjaksoon: osien alku on improvisatorinen, vapaa, ja loppu taas sävellysteknisesti ankarammin strukturoitu, polyfoninen. Teoksessa on kauttaaltaan sovellettu 12-säveljärjestelmää, tosin tietyin vapauksin: rivisävelten väliset intervallit on saatettu täyttää asteikolla, rivisäveliä on vapaasti koristeltu tai rivi on aloitettu keskeltä. Sitten teoksessa on pyritty yhdistämään vapaus ja mielikuvituksellisuus tiettyyn sävellystekniseen ja myös muotorakenteelliseen ankaruuteen.

Sonaatin ensimmäinen versio syntyi 1984. Teoksen poikkeuksellisen vaikeuden ja laajuuden takia kukaan hanuristi ei vielä tällöin rohjennut ryhtyä ’kesyttämään’ sävellystä. Ehdin jo välillä luulla, että olin vienyt tavoitteeni liiallisuuksiin, luonut utopistisen teoksen, joka on mahdoton soitettavaksi.

Marjut Tynkkynen tarttui tehtävään, ja hänen kanssaan yhteistyössä syntyi lopulta versio, jossa ylivaikeat kohdat oli muutettu harmonikalle paremmin istuviksi. Kantaesitys oli Kuhmossa ja sävellys sai lopullisen muotonsa vasta kantaesityksen jälkeen.

© Kalevi Aho (1990)


Instrumentation

acc


Category

Works for Solo Instrument


Premiere

Marjut Tynkkynen, Kuhmo Chamber Music Festival, July 29, 1989; See also Sonata for Two Accordions


Commisioned by / dedications

Dedicated to Marjut Tynkkynen


+ Add information