Two preludes and fugues
Two Preludes and Fugues
Description
Preludit ja fuugat sellolle ja pianolle saivat alkunsa melko itsekeskeisestä ajatuksesta käyttää omaa nimeä teemana sävellyksessä. Nimeni sisältää kuitenkin melko joukon a-kirjaimia eikä mitään muuta, mitä voisi käyttää. Niinpä käännyin ystävieni ja kollegoideni puoleen, joista Einar Englundilla on todella hyvin musikaalinen nimi. Kirjaimet E, A, E, G ja D muodostavat teeman diatonisen ensimmäisen osan. Täydentävä jälkimmäinen osa on kromaattinen.
Kunnioitetun mestarin Béla Bartókin tyyli kätkeytyy hänen nimeensä: B-E, B-A. Musiikin luonne kasvoi hyvin luonnollisesti epitaafiksi, joka tyylillisesti tuo mieleen Bartókin, vaikkakin kokosävel-puolisävelasteikko, jota on runsaasti käytetty molemmissa fuugissa, on luonteenomaisempi suomalaiselle säveltäjälle kuin hänen unkarilaiselle vastineelleen, niin musiikin luonne ja sointi ovat hyvin lähellä Bartókia. Molempia fuugia edeltää soolosellon preludi, jonka perustana on sama teema kuin sitä seuraavalla fuugalla.
© Einojuhani Rautavaara
Instrumentation
vlc, pno
CategoryChamber Works
Premiere
Eeva-Liisa Hirvonen, sello, Einojuhani Rautavaara, piano, 75th anniversary concert of the Sibelius Academy, Helsinki, October 27, 1957, Fp (arranged version): Matti Rantanen, accordion, Marko Ylönen, cello, Jyväskylä, January 24, 1995.
Movements1. Nimestä EinAr EnGlunD (On the name EinAr EnGlunD) 2. Epitafi BÉla BArtókille (Epitaph for BÉla BArtók)
