Solo V

by Kalevi Aho

for bassoon

Empty sheet

Kalevi Aho

Solo V

Music Finland

Description

Das Fagott ist neben der Oboe das Blasinstrument, das ich in meiner Kammermusikproduktion besonders bevorzugt habe. Die Ursache ist nicht nur, daß ich den Charakter von diesen beiden Instrumenten mag; man hat auch besonders für Fagott nur wenig wirklich bedeutende Musik geschrieben. Mein "Fagottprojekt" begann 1977 mit dem umfangreichen Quintett für Fagott und Streichquartett. 1994 folgte das Quintett für Altsaxophon, Fagott, Bratsche, Violoncello und Kontrabaß — diese beiden Quintette gehören zu allerwichtigsten Kammermusikwerken von mir. In diesem Jahr hat sich die Anzahl von meinen Fagottstücken mit zwei neuen Werken vermehrt — im Frühjahr komponierte ich für das Instrument das Solo-Stück Solo V und im Sommer eine Ballade fur Flöte, Fagott, Violoncello und Klavier.

Das Solo V beginnt mit dem kräfitigen tiefen B des Fagotts. Mit den tiefsten Fagotttönen klingt auch ein ein reiches Sprektrum von Obertönen, die in einer guten, nicht trockenen Akustik gut hörbar sind, besonders wenn man die betreffenden Töne mehrmals wiederholt. Ich habe diese Eigenschaft des Instruments in dem Stück benutzt. Mein Streben war, einen unaufhörlichen latenten Eindruck von einer Mehr-stimmigkeit in dem Solo-Stück zu schaffen.

Manchmal klingen in dem Stück auch wirklich mehrstimmige, multiphone Klänge — das Fagott passt zum multiphonen Spiel vielleicht am besten von allen Blasinstrumenten. In dem Stück gibt es auch mehrere Mikrointervallenpassagen.

Damit das Obertonreichtum des Fagotts gut hörbar wurde, sind im Werk die starken Nuancen durchaus beherrschend. Der Charakter des Solo V wurde deswegen sehr dramatisch und intensiv. Der Soloist muß fähig sein, ausdauernde melodische Linien und große Formeinheiten zu gestalten. Das Werk ist für den Spieler physisch anstrengend und interpretativ sehr anspruchsvoll.

Ich habe das Solo V dem Komponisten und Solo-Fagottisten des Symphonieorchesters von Lahti, Harri Ahmas gewidmet.

© Kalevi Aho, 1999

Solo V fagotille (1999)

Fagotti on oboen ja huilun ohella instrumentti, jolle olen säveltänyt tavallista enemmän kamarimusiikkia. Paitsi että pidän fagotin soinnista, instrumentille on luotu suhteellisen vähän todella merkittävää musiikkia, ja olen omalta osaltani halunnut korjata tätä puutetta. ”Fagottiprojektini” alkoi 1977 kvintetolla fagotille ja jousikvartetille (1977), ja vuonna 1994 syntyi toinen suuri kvintetto, alttosaksofonille, fagotille, alttoviululle, sellolle ja kontrabassolle. Nämä kummatkin kvintetot kuuluvat kaikkein tärkeimpään ja keskeisimpään kamarimusiikkituotantooni, Vuonna 1999 sävelsin Balladin huilulle, fagotille, sellolle ja pianolle ja samana vuonna syntyi lisäksi sooloteos Solo V. Aivan lähitulevaisuuden suunnitelmiini kuuluvat lisäksi konsertot fagotille ja orkesterille ja myös kontrafagotille ja orkesterille.

Solo V alkaa fagotin matalimmalla, voimakkaalla b-sävelellä. Fagotin matalimpien sävelten mukana soi myös rikas yläsävelkirjo. Hyvässä (ei liian kaiuttomassa) akustiikassa matalien sävelten yläsävelet saa kuulumaan vieläkin selvemmin, jos säveliä toistaa useaan kertaan. Tällä tavoin tällä yksiäänisellä puhaltimella voi synnyttää mielikuvan tiettyjen sävelten piilevästä moniäänisestä soinnullisuudesta.

Teoksessa esiintyy myös todellisia moniäänisiä sointuja, ns. multifonisia ääniä. Lukuisin erikoissormituksin ja suukappaleeseen kohdistuvilla poikkeavilla ansatseilla multifonisia ääniä voi synnyttää fagotilla paremmin kuin millään muulla puhallininstrumentilla. Teokseen sisältyy myös useita mikrointervallein eteneviä sävelkulkuja.

Jotta fagotin yläsävelrikkaus tulisi hyvin kuuluviin, vallitsevia ovat voimakkaat nyanssit. Tästä syystä teoksen luonne muodostui hyvin dramaattiseksi ja intensiiviseksi. Sävellys on fyysisesti raskas esittää ja teos on myös tulkinnallisesti haasteellinen ja vaativa.

Solo V on omistettu Lahden kaupunginorkesterin soolofagotistille, säveltäjä Harri Ahmakselle. Ahmas kantaesitti teoksen sävellyskonsertissani Münchenissä 13.11.1999.

© Kalevi Aho (Mäntän Musiikkijuhlat, 2003)


Instrumentation

bsn


Category

Works for Solo Instrument


Premiere

Harri Ahmas, Munich, Germany, November 15, 1999


Commisioned by / dedications

Dedicated to Harri Ahmas


+ Add information