Preisungen

by Erik Bergman

Praises

Empty sheet

Erik Bergman

Preisungen

Fennica Gehrman

Description

Preisungen perustuu Vanhan Testamentin teksteihin: Profeettoihin, Psalmeihin ja Korkeaan veisuun (Martin Buberin saksannoksessa Preisungen). Teos on neliosainen. Ensimmäinen osa kertoo siitä kuinka kaikella on määräaika: aika on syntyä ja aika kuolla, itkeä ja nauraa, valittaa ja hypellä. Kaikki minkä Jumala tekee pysyy iäti. Nuorukaista kehotetaan iloitsemaan nuoruudessaan, ennen kuin pahat päivät tulevat, ennen kuin tomu palajaa maaksi ja henki palajaa Jumalan tykö.

Toinen osa rukoilee Jumalalta armoa ja apua. Baritonisolisti on sisäistä hehkua täynnä. Osa loppuu riemuun trumpettien ja pasuunoiden soidessa. Pitkät soolosello-osuudet säestävät baritonisooloa ja korostavat rukouksen hartautta. Bassojen puhelaulunomainen huudahdus ’empor’ vastaa Psalmien sanaa ’sela’.

Kolmannessa osassa sopraanosolisti esiintyy ystäväänsä kaihoavana Saaronin liljana, ja baritoni ylistää ystävättärensä lempeyttä. Kadenssinomainen jakso harppuineen sekä huilun, klarinetin ja fagotin soolokiemuroineen ilmaisee lyyristä tilaa. Osa päättyy jousisointuun ja sooloviulun korkeisiin huiluääniin.

Neljännen osan aloittaa sopraanon huudahdus: ’Heräjä, pohjoistuuli! Tule, etelätuuli! Puhalla yrttitarhaani, että sen balsamituoksut tulvahtaisivat! Tulkoon puutarhaansa rakkaani ja syököön sen kalliita hedelmiä.’ Kuoro kehottaa: ’Riemuitkaa, te rakastetut! Syökää, ystävät, juokaa ja juopukaa rakkaudesta!’ Rakkauden ylistys etenee monien vaiheiden kautta ja huipentuu orkesteri-ilmaisuihin ja -purkauksiin.

Eri elementit – solistit, kuoro, orkesteri ja soitinryhmät – soivat enimmäkseen erillään toisistaan, jolloin niiden luonteet ja soinnit esiintyvät puhtaina. Kokonaiskuva näyttäytyy toisin sanoen sisäisesti ja yhteisesti erilaisina aspekteina ja valööreina. Ihmisäänen – baritonin, sopraanon ja kuoron – ei tule peittyä orkesterin alle vaan antaa läsnäolollaan ja lämpimällä soinnillaan leimansa teokselle. Keskeytymätön vuorovaikutus luo kokonaisuudesta moni-ilmeisen.

© Erik Bergman, 1997

(suom. Lars Tollet)

Preisungen baserar sig på texter ur Gamla Testament, Profeterna, Psaltaren och Höga Visan (Martin Bubers tyska översättning Preisungen). Verket är uppdelat i fyra satser. I den första satsen talas om hur allt har sin tid: födelse och död, gråt och skratt, klagan och dans. Det Gud har skapat är evigt. Ynglingen uppmanas att fröjdas i sin ungdom innan de onda dagarna kommer, innan stoft blir till stoft och anden återvänder till sitt gudomliga ursprung.

Den andra satsen är en bön till Gud om nåd och hjälp. Baryton-solisten är fylld av inre glöd. Slutet utmynnar i ett jubel till klangen av smattrande trumpeter och basuner. Barytonens sång åtföljes i långa partier av en solocello som betonar bönens innerlighet. Utropet ’empor’ utslungas av basarna i form av talsång och motsvarar ordet ’sela’ i Psaltaren.

I den tredje satsen framträder sopransolisten som Sarons lilja, trånande till sin vän, och barytonen lovprisar sin väninnas ljuvhet. Ett kadensartat parti med harpa och soloslingor i flöjt, klarinett och fagott, tillsammans med sopranen och barytonen, uttrycker ett lyriskt tillstånd. Satsen avslutas med stråkklang och soloviolin i höga flageoletter.

Den fjärde satsen börjar med sopranens utrop: ’Vakna nordanvind! Kom sunnanvind! Må vinden vina genom min trädgård! Må min vän smaka av sin härliga frukt!’ Kören uppmanar: ’Fröjden er, ni älskade! Ät, drick och låt er berusas av er kärlek!’ Kärlekens lov genomgår olika faser och utmynnar i orkestrala uttrycksarter och utbrott.

De olika elementen, solister, kör, orkester och instrumentgrupper, uppträder mestadels åtskilda från varandra i sina rena karaktärsegenskaper och klanger. Alttså: inbördes och samfållt låter man helhetsbilden träda fram i olika aspekter och valörer. Den mänskliga rösten – baryton, sopran och kör – bör inte täckas av orkestern utan prägla verket med sin närvaro och varma klang. Ett oavbrutet växelspel ger helheten en mångfacetterad prägel.

© Erik Bergman, 1997


Instrumentation

2222 4331 10 1, str, chx, sopr solo, baryt solo [cfag.]


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Language

De


Opus no.

op.135


Lyricist

The Bible


Premiere

Pia Freund, soprano, Petteri Salomaa, baritone, Dominante Choir, Finnish Radio Symphony Orchestra, cond. Tuomas Ollila, Helsinki, October 31, 1997


Movements

1. Der Prediger (Ecclesiasticus), 2. Der Psalter (Psalm), 3. Das Hohelied (Song of Solomon), 4. Das Hohelied. Der Prediger (Song of Solomon, Ecclesiasticus)


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Finnish Broadcasting Company


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.