Concerto for Piano and Orchestra No. 2

by Einojuhani Rautavaara

Empty sheet

Einojuhani Rautavaara

Concerto for Piano and Orchestra No. 2

Fennica Gehrman

Description

Toinen pianokonsertto on sävelletty 1988–89 Ralf Gothónille, joka sen kantaesitti Münchenissä lokakuussa 1989. Se on solistille vaativa tehtävä, usein dialogia orkesterin kanssa tai sitten tapahtumaa ja matkaa orkesterin antamassa taustassa ja ilmapiirissä.

Sävellysteknisesti kuuluu konsertto samaan eri säveljärjestelmien ja tekniikoiden synteesiä rakentavien ja hyödyntävien teosten ryhmään kuin oopperat Thomas ja Vincent sekä viides sinfonia. Synteesin yhtenä tekijänä on 12-sävelrivi klassisine johdonnaisineen. (Tuon rivin voi sellaisenaan kuulla pian alun jälkeen seuraavassa viulujen cantilenessa.) Riveistä on laadittu matriisi, jota voidaan ’kulkea’ myös spiraalina ulkoa sisäänpäin. Tällöin kromaattisuuden asteitusta voidaan säätää tarkoituksenmukaisella tavalla ja saada sävelmateriaalina käyttöön erityyppisiä asteikkoja, joilla on niin sanoakseni yhteinen genetiikka. Osoittautui myös, että matriisin diogonaalit tuottivat mielenkiintoisia symmetrisiä sävelryhmiä, joita käytettiin sävellyksen harmonioina, esim. pianon sointuina.

Myös kokonaismuotona edustaa konsertto samaa mieltymystä laajaan kaareutumiseen, pitkään tapahtumaprosessiin, isoon hengitykseen kuin mainitut muut 80-luvun teokset. Sillä vaikka sille on otsikoitu kolme osaa, In viaggio (matkalla), Sognando e libero (unelmoiden ja vapaasti) sekä Uccelli sulle passioni (linnut intohimojen yllä), niin on kahden ensimmäisen osan välinen tauko vain tuskin huomattava hengähdys, ja toinen osa jatkuu kolmanteen tauottomasti. Osat eivät ole suljettuja muotoja vaan saman kokonaistapahtuman osia. Otsikoiden italionkieli on kunnianosoitusta länsimaiselle musiikkiperinteelle. Uccelli ei ole ainoastaan kuva, sillä missä ja milloin ’linnut’ ilmestyvätkin, ne eivät ole musiikista tehtyjä lintuja (kuten vaikkapa Pastoraalisinfonian linnut), eivätkä musiikiksi tehtyjä lintuja (kuten Cantus Arcticuksen linnut) vaan musiikkia lintuina.

© Einojuhani Rautavaara, 1989

(lyhennelmä kantaesitystä 14.12.1989 varten kirjoitetusta tekstistä)

Mein erstes Klavierkonzert, das ich 1969 komponiert habe, wurde bekannt wegen seines überraschenden tonalen ›Romantizismus‹ überraschend gewiß nach einer Zeit streng serieller atonaler Werke. Aber unerwartete Gegensätze und eine Pluralität der Stile hatte man schon immer typisch für mein Schaffen gefunden. So hat ein Kommentator etwa die Reihe meiner fünf Symphonien als ›dialektisch‹ bezeichnet.

Immerhin hat sich mit den achtziger Jahren vergleichsweise eine Beständigkeit des musikalischen Profils eingestellt, zumal bei den Hauptwerken wie dem Angel Trialogue für Orchester, den Opern Thomas (1985) und Vincent (Uraufführung Mai 1990) – sowie dem zweiten Klavierkonzert. Dieses Werk bedeutet für den Solisten eine Herausforderung, denn nur gelegentlich, etwa gleich zu Beginn, habe ich eine Schreibweise angewandt, wie sie in der zeitgenössischen Klavierliteratur typisch ist: Ein im Grunde genommen monophoner Satz wird vorgetragen im Wechselspiel der beiden Hände. Sonst jedoch gibt es Stellen, wo vier unterschiedliche Systeme gebraucht werden, um den Solopart zu notieren. Sehr oft ist das Konzert ein Dialog zwischen Solist und Orchester; es scheint sich freilich auf das Geschick, die Taten und die Bestimmung des Klaviers zu konzentrieren, während das Orchester dazu mit seiner Vielfarbigkeit Umwelt und Atmosphäre schafft.

Das Konzert hat drei Sätze, denen ich aus Respekt vor der großen abendländischen Tradition italienische Titel gegeben habe: In viaggio – Sognando e libero – Uccelli sulle passioni.

Trotzdem handelt es sich um einen durchlaufenden, ununterbrochenen Prozeß; es gibt nur eine Pause (zwischen erstem und zweitem Satz) und selbst In viaggio ist keineswegs eine geschlossene Form, sondern eine Einleitung – so wie es der Titel Auf der Reise bereits andeutet. Uccelli, die Vögel, erscheinen ebenso nicht allein als ein Bild (Bilder sind nicht nötig, bloß die Musik), vielmehr sind sie, wann immer und wo immer sie auftreten – unwahrnehmbar aus ihrem sognando –, ihrem Traum-Zustand, nicht wirkliche Vögel in der Musik, sondern umgekehrt Musik in der Art der Vögel.

© Einojuhani Rautavaara, 1989


Instrumentation

1122 4300 12 0, str, pno solo


Category

Works for Soloist(s) and Orchestra


Premiere

Ralf Gothóni, piano, Bavarian Radio Symphony Orchestra, cond. Jukka-Pekka Saraste, Munich, October 19, 1989.


Movements

1. In viaggio, 2. Sognando e libero, 3. Ucelli sulle passione


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Kouri Capital.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.