Score
61 pages
A3-portrait
Ilman Izumi Tatenon suurenmoista pianismia en olisi luultavasti koskaan innostunut säveltämään pianokonserttoa. Oleskellessani Japanissa kuulin hänen soittoaan useissa konserteissa ja Japanissa päätin yrittää pianokonserton säveltämistä – osittain myös Tatenon rohkaisemana.
Vuoden 1972 loppuun mennessä olin saanut kaksi osaa valmiiksi. Seuraavana keväänä palasin Suomeen, missä tarkoitukseni oli saattaa työ päätökseen. Maantieteellinen välimatka vaikutti kuitenkin ehkä minuun; joka tapauksessa nämä kaksi osaa tuntuivat nyt etäisiltä eikä niihin löytynyt oikein jatkoakaan. Niinpä aloitin kokonaan uuden konserton ja jätin aikaisemman oman onnensa nojaan. Konsertto valmistui helmikuussa 1975. Se on omistettu Izumi Tatenolle.
[...]
Konsertto, joka kestää puolisen tuntia, on yksiosainen. Samaa perusmateriaalia käytetään alusta loppuun, mutta siten, että erillisiä jaksoja erottuu kaikkiaan kuusi: 1) johdanto, jossa piano esittää haparoivan kadenssin pääasiassa lyömäsoitinten ja vaskien muodostamaa taustaa vasten, 2) eräänlainen dialogi, jossa piano jatkaa kadenssimaiseen tyyliin, nyt vain selväpiirteisempien, lyhyiden orkesterikatkelmien keskeyttämänä, 3) naivistinen, improvisaatiomainen bagatelli, jossa on kantele-imitaation ja pentatoniikan kaikuja, 4) ’draama’, konserton laajin jakso, joka on luonteeltaan kehittelyn kaltainen; jakso huipentuu jaettuihin jousiglissandoihin, konserton ’kääntöpiiriin’, joka raivaa tietä, 5) romanssi eli elegia, ’dolcissimo, tenuto’, joka on pääasiassa pianosooloa sekä 6) finaali, joka palautuu osittain alkuun; trumpettisignaaleja, Cis-duurisointu...
Jokaisella jaksolla on basso- eli keskisävelensä kaavion a-es-g-d-as-cis mukaan. Mistään funktionaalisesta tonaliteetin käytöstä ei kuitenkaan ole kysymys. Toisin kuin aikaisemmissa teoksissani, käytän konsertossa useammin puhtaita duuri- ja mollisointuja vapauttavina ’Deus ex machina’ -sointuina (finaali!), mutta muutoin tyydyn suunnilleen samoihin tyylillisiin elementteihin kuin aikaisemmissakin sävellyksissäni.
© Pehr Henrik Nordgren, 1975
(Radion sinfoniaorkesteri)
(kommentti teoksen kantaesitykseen 22.4.1975)
3333 4331 15 1, str, pno solo [3fl+3pic, 3ob+3ehn, 2cl+2cl in Eb, cl+bcl, cfag.]
Works for Soloist(s) and Orchestra
op. 23
Izumi Tateno, piano, Finnish Radio Symphony Orchestra, cond. Kari Tikka, Helsinki, April 22, 1975
Commissioned by the Finnish Broadcasting Company
MF3071
61 pages
A3-portrait
25 pages
Special size