Pelimannit

by Einojuhani Rautavaara

The Fiddlers, Fiddlers, The Fiddlers, The Fiddlers

Sarja jousille, suite for piano

Empty sheet

Einojuhani Rautavaara

Pelimannit

Music Finland

Description

Pianosarja Pelimannit (1952), jonka säveltäjä sovitti myöhemmin myös jousiorkesterille, on Einojuhani Rautavaaran ensimmäinen ”oikea” sävellys, opusnumerolla 1 merkitty. Teos syntyi ennen kuin hänet oli kelpuutettu Sibelius-Akatemiassa vielä edes sävellyksenopetukseen. Einojuhani Rautavaara on kertonut teoksen taustasta, että lukiessaan Heikki Klemetin vanhasta ”Musiikin historiasta” tenttiä varten esitystä kirkkosävellajeista, Klemetti oli käyttänyt esimerkkeinä pohjalaisia sävelmiä. Niiden hurja, arkaainen alkukantaisuus iski suoraan aivan kuin Rautavaaran perintötekijöihin, pohjalaisilta esi-isiltä saatuihin.

Hän etsi heti käsiinsä kaikki eteläpohjalaisten pelimannisävelmien kokoelmat ja löysi 1700-luvulta peräisin olevan Samuel Rinda-Nickolan Nuotti-Kirjan, jonka monilla polskilla oli kansanpelimannien antamat, mielikuvitukseen vetoavat nimet. Näiden sävelmien pohjalta hän loi sarjan vapaita fantasioita ja säilytti niissä alkuperäisten kappaleiden mainiot, vanhakieliset otsikot. Urkurin ja pianistin Janne Raition oppilasmatineassa Rautavaara kantaesitti itse Pelimannit-sarjan, jonka otsikkona oli tällöin Samuel Rinda-Nickolan Nuotti-Kirjasta. Lopullisella tittelillä, Pelimannit, opus 1 sarjan esitti aivan ”oikeassa” konsertissa Kurt Walldén.

Tämä ilman sävellyksenopetusta syntynyt teos osoittautui heti sävellykselliseksi täysosumaksi, jossa Rautavaara on suoranaisella meediomaisella varmuudella kyennyt korostamaan alkuperäissävelmien henkeä ja olemusta mielikuvitukseen vetoavalla, raikkaalla tavalla. Teos kuuluu sekä piano- että jousiorkesteriversiona jatkuvasti Rautavaaran kaikkein soitetuimpiin ja rakastetuimpiin sävellyksiin, joka ei ole vieläkään menettänyt mitään tuoreudestaan. Kun sävellys painettiin, hän liitti osiin seuraavanlaisen kuvauksen:

Närbölaisten braa speli – Saapuvat Närbön kuuluisat pelimannit, loistavana, maalaismahtavana kulkueena.

Kopsin Joonas – Pohjolan kesäyön oudossa valossa soittelee Kopsin Joonas metsälle ja itselleen.

Klockar Samuel Dickström – Kyläurkuri Samuel ”improviseeraa” yksinäisenä innoituksen hetkenä: pieni kirkko täyttyy hänen jokapäiväisen Bachinsa katkelmista, joihin sekoittuu vanhojen häätanssien muistumia.

Pirun polska – Alakuloinen piru istuu kivellään kuunnellen synkkää, salaperäistä metsää.

Hypyt – Hyppien ja loiskaten he pyörivät, leveät naamat juhlallisina kuin kirkossa, mutta merkillinen kiihko suurissa jaloissaan ja käsissään.

Jousiorkesteriversiosta on jätetty pois pianosarjan osa Jacob Könni (”Keskellä ihmeellisiä kellojaan ja koneitaan elää Jakob Könni, taituri, taiteilija, noita.”), koska sen pianistinen tekstuuri on vain vaikeasti sovitettavissa jousille. Tämän osan Rautavaara on sovittanut kuitenkin puhaltimille, teoksen A Requiem in Our Time (1953) osaksi Credo et Dubito.

© Kalevi Aho


Instrumentation

str


Category

Works for Solo Instrument


Opus no.

op.1


Premiere

(as "Rinda-Nickolan nuottikirjasta"; different movements as in the final version): Einojuhani Rautavaara, Helsinki, May 11, 1953, Fp (final version): Kurt Walldén, Helsinki, April 22, 1954, Fp (accordion version): Matti Rantanen, Toronto, April 3, 1993.


Movements

1. Närböläisten braa speli, 2. Kopsin Jonas, 3. Klockar Samuel Dikström, 4. Pirun polska, 5. Hypyt


+ Add information