Oro
Description
Kreikankielisen, tanssia yleisesti merkitsevän kantasanan makedoniankielinen muunnos ’oro’ kuvaa erityisesti sellaista tanssia, jonka kautta ihminen puhuu unelmistaan ja peloistaan. Oroissa liike tapahtuu pikemmin sielullisessa kuin fyysisessä tilassa. Orojen skaala on laaja, iloisista ja toivorikkaista surumielisiin, lohduttomiin. Niitä tanssitaan erityisesti Makedoniassa, Serbiassa ja Montenegrossa, alueilla, missä olosuhteet elämälle ovat karut ja ankarat. Mieleeni nousevat kivikkoiset, vuoristoiset maisemat, ihmiset siellä jossakin, kotka kaartelee yllä. Vaikka oroihin liittyykin vahva alueellinen aspekti ja tuntu omista juuristani, ne puhuvat minulle enemmän yleisinhimillisistä sieluntiloista kuin maantieteestä.
Edellä kertomani toimi sysäyksenä prosessille, josta syntyi musiikki jousikvartetille. Pian kvartetto lähti omalle tielleen, alkoi elää omaa elämäänsä. Yhteydet oroihin esiintyvät emootioissa, eviät rakenteissa tai motiiveissa. Jaan OROn karkeasti kolmeen osaan: ensin rytminen oro, sitten hidas, rubato oro ja kolmantena... katoava oro.
© Jovanka Trbojevic, 1994
Oro è il nome di una danza ancora praticata in Macedonia, Serbia e Montenegro, specialmente in quelle aree dove la condizione della vita umana è dura. La musica impiegata è varia, ma accomunata da due caratteristiche: l’organizzazione ripetitiva e l’aspetto spirituale della danza. Questi aspetti mi hanno influenzato nella composizione del mio quartetto per archi ORO. Si può considerare la composizione divisa in tre sezioni: il ritmico, selvaggio oro dell’inizio è seguito da un oro lento e rubato e per finire da un oro che scompare... Tra queste sezioni si possono notare espressioni ed idee che nel mio pensiero uniscono, interpretano e complementano i differenti oro.
© Jovanka Trbojevic, 1994
Instrumentation
2vln, vla, vlc
CategoryChamber Works
Premiere
Avanti! Quartet, Helsinki, March 20, 1994; See also: Hämärän kohde.
PDF for promotional useArchive number
MF13412