Myyttisiä kuvia

by Harri Vuori

Empty sheet

Harri Vuori

Myyttisiä kuvia

Fennica Gehrman

Description

As will soon be apparent from the name, and no doubt, the work itself, my interests do not, in music any more than in life, lie really in metropolises. Rather, I want, in giving birth to my works, to return to the collective subconscious and the world of nature; to the states of mind and emotions that may have been experienced by our forefathers in ancient times as they painted and carved on rock faces images of elk-headed boats, swans and many other things we no longer recognise. I do not, however, mean that I let the stream of notes soar unbridled on the wings of the subconscious. On the contrary, the entire process of composition is for me a painful struggle to preserve the overall scheme while allowing details their freedom; to set up borders while at the same time crossing them to a suitable degree; to live in time and yet be free of it.

The first movement constructs the melodic shapes and harmonic environment for the whole work; clear ideas grow out of one another and generate shadows and echoes that begin in strange colours to lead a life of their own. The second movement creates misty melodies and strangely pulsating surfaces that finally unite to give an impression of timelessness.

The elements of the work finally all come together in the last movement, which, with its powerful juxtaposition, ties the loose ends together and resolves the tensions set up at the beginning by finally bringing the work full circle. The name of the work is borrowed from the book Finnish Shamanism by Anna-Leena Siikala.

© Harri Vuori, 2002 (translation by © Susan Sinisalo)

Kuten nimestä ja varmaan myös teoksesta itsestään huomataan, ei mielenkiintoni enempää musiikissa kuin elämässäkään oikeastaan suuntaudu metropoleihin. Pikemminkin haluan teoksia synnyttäessäni palata kollektiivisen piilotajunnan ja luontoyhteyden maailmaan; mielentiloihin ja elämyksiin, joita myös ammoin eläneet esi-isämme ovat ehkä kokeneet maalatessaan ja uurtaessaan kallioihin kuvia hirvipäisistä veneistä, joutsenista ja monista jo tuntemattomiksi muuttuneista kohteista. En kuitenkaan tarkoita sitä, että antaisin sävelten virrata kritiikittömästi alitajunnan siivin. Päinvastoin koko sävellystyöni on tuskallista taistelua kokonaisuuden säilyttämisen ja yksityiskohtien vapauden välillä, yht'aikaista rajojen luomista ja niiden sopivaa ylittämistä; elämistä ajassa ja sitä irrallaan.

Ensimmäinen osa rakentaa koko teoksen käyttämät melodiset hahmot ja harmonisen ympäristön; kirkkaat asiat kasvavat toisistaan ja synnyttävät varjoja ja kaikuja, jotka alkavat oudoin värein elää omaa elämäänsä. Toinen osa luo utuisia melodioita ja merkillisesti sykkiviä pintoja, jotka asettuvat lopulta yhteen synnyttäen ajattomuuden vaikutelman.

Teoksen elementit asettuvat lopulta kaikkineen yhteen viimeisessä osassa, joka voimakkaan vastakkainasettelun kautta sitoo irralleen jääneet langat toisiinsa ja tyhjentää ensimmäisen osan luomat jännitteet kiertymällä lopuksi takaisin alkuun. Teoksen nimi on poimittu Anna-Leena Siikalan kirjasta Suomalainen samanismi.

© Harri Vuori, 2002 (Tampere Biennale)

(Kommentti teoksen kantaesitykseen 10.4.2002)


Instrumentation

2222 2200 03 0, str [pic]


Category

Works for Orchestra or Large Ensemble


Premiere

Tapiola Sinfonietta, cond. Susanna Mälkki, Tampere Biennale, Tampere, April 10, 2002.


Movements

1. Valot ja varjot, 2. Hämärän hunnut, 3. Loitsut


Commisioned by / dedications

Commissioned by Tampere Biennale.


PDF for promotional use

 Download


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.