Score
86 pages
A3-portrait
The piano concerto Mind (2000) by Jukka Tiensuu has zest, mysticism, Oriental hues and wild rhythms. The colourful handling of the orchestra and the technical virtuosity of the solo part are evocative of such impressionistic concertos as the one in G major by Ravel. Engaging in dialogue within the work are the flowing scales on the piano and the soft, dream-like sonority of the orchestra drawing on spectral chords. A hint of electronic principles can be detected in the symmetrical piano arpeggios and the undulating microtonal webs.
The first movement (Earth – Reflection) begins with a motif like a wind chime followed by clear, bubbling scales. In the second movement (Air – Play) the jubilant piano runs are backed by sliding harmonic webs on the orchestra. At the beginning of the third movement (Water – Dream) the soloist plucks meditative glissandos on the piano strings, soon to be joined by the harp and celesta. The strings and winds then hum and sigh before a lively, mobile episode ending with angry cluster accents on the piano. The fiery closing movement (Fire – Passion) is one of violent hammering, arpeggios and rhythmic horn accents, culminating in a freely improvised solo cadenza.
Mind was commissioned by the pianist Ortwin Stürmer and the Hessischer Rundfunk. The first two movements were premiered by Stürmer with the Frankfurt Radio Symphony Orchestra under Sakari Oramo on 23 November 2000 and the work as a whole in Helsinki on 28 February 2003; the soloist on this occasion was Juhani Lagerspetz and the orchestra the Finnish Radio Symphony conducted by Sakari Oramo.
© Miika Lauriala 2004
translated by © Susan Sinisalo
Jukka Tiensuun (s. 1948) pianokonsertossa Mind (2000) on vauhtia, mystiikkaa, orientaalisia sävyjä ja villiä rytmiikkaa. Orkesterinkäsittelyn värikkyys ja solistiosuuksien tekninen virtuoosisuus tuovat mieleen Ravelin G-duuri-konserton tapaiset impressionistiset konsertot. Teoksen sisäinen vuoropuhelu käydään pianon virtaavien asteikkojen ja orkesterin unenomaisen pehmeän, spektrisoinnuista rakentuvan soivuuden välillä. Elektronimusiikin estetiikkaa on kuultavissa pianon symmetrisissä arpeggioissa ja orkesterin mikrotonaalisesti huojuvissa kentissä.
Ensimmäinen osa (Earth – Reflection) alkaa tuulikellomaisella aiheella ja sitä seuraavat kirkkaat, helmeilevät asteikot. Toisessa osassa (Air – Play) pianon riemukkaiden juoksutusten taustana kuullaan orkesterin liukuvia sointukenttiä. Kolmannen osan (Water – Dream) alussa solisti näppäilee flyygelin kielillä meditatiivisia glissandoja, joihin harppu ja celesta pian yhtyvät. Tämän jälkeen kuullaan jousten ja puhaltimien huminoita ja vilkas risteilevä osio, joka päättyy pianon äkäisiin klusteriaksentteihin. Tulisessa päätösosassa (Fire – Passion) on rajua taontaa, arpeggioita, rytmikkäitä torviaksentteja, ja loppuhuipennuksena solistin vapaasti improvisoitu kadenssi.
Mindin tilasivat pianotaiteilija Ortwin Stürmer ja Hessischer Rundfunk. Stürmer ja Frankfurtin radion sinfoniaorkesteri kantaesittivät konserton kaksi ensimmäistä osaa Frankfurtissa 23.11.2000 johtajanaan Sakari Oramo. Koko teos kantaesittiin Helsingissä 28.2.2003; tällöin solistina soitti Juhani Lagerspetz ja Radion sinfoniaorkesteria johti Sakari Oramo.
© Miika Lauriala 2004
2232 2221 12 1, str, pno solo [bcl, str min: 88664]
Works for Soloist(s) and Orchestra
Juhani Lagerspetz, piano; Finnish Radio Symphony Orchestra; Sakari Oramo, cond. Musica Nova Helsinki, February 2, 2003
1. Earth - Reflection, 2. Air - Play, 3. Water - Dream, 4. Fire - Passion
Commissioned by Ortwin Stürmer and Hessischer Rundfunk
MF15487
86 pages
A3-portrait
13 pages
A3-landscape
86 pages
Digital (PDF)
13 pages
Digital (PDF)