Marcheairrag

by Kirmo Lintinen

Quintette nº 1 pour flûte, clarinette,piano, violon et violoncelle, Quintette n*1

Empty sheet

Kirmo Lintinen

Marcheairrag

Fennica Gehrman

Description

"Marcheairrag" syntyi vuodenvaihteessa 2004-2005 kamarimusiikkiyhteisö Zagroksen tilauksesta konserttikokonaisuuteen, joka esitteli Les six -säveltäjäryhmän eli Germaine Tailleferren, Georges Auricin, Louis Dureyn, Arthur Honeggerin, Darius Milhaudin ja Francis Poulencin teoksia. Toimin konsertissa paitsi pianistina, myös yhtenä sen suunnittelijoista. Ohjelmistomme muotoutui ns. Pierrot lunaire -kokoonpanon ympärille siten, että ensimmäinen teos, Tailleferren "Jeux de Plein Air" (alunperin kahdelle pianolle) esitettiin kvintettosovituksenani, seuraavat teokset olivat erilaisia duoja ja trioja, ja lopussa kantaesitetty "Marcheairrag"-kvintetto toimi kunnioittavana koodana ja suomalaisen kollegan kiitollisuudenosoituksena. Nytpä siis ei tarvitse sen kummemmin pohtia, mistä teokseni tyylilliset lähtökohdat ovat peräisin.

Les six -ryhmän sekä eräiden muiden ranskalaisten 1920- ja 30-luvun säveltäjien kohdalla olen kuullut puhuttavan heidän teostensa "keinotekoisesta onnellisuudesta", jopa aikamme arvostettujen ranskalaismuusikoiden suulla lausuttuna. Tuo ärsyttävä "onnellisuus" tarkoittaa varmaankin Erik Satien ja Jean Cocteaun tavoitteiden mukaista (1800-luvun) saksalaisen musiikin "kopeuden" ja ranskalaisen impressionismin höyryt korvaavaa musiikkiestetiikkaa, jonka piirteitä ovat suppeus, maanläheisyys ja populaarimusiikin - kabareen, revyyn, varieteen, sirkuksen, markkinoiden, tivoleiden ja afroamerikkalaisen musiikin, kuten ragtimen tai bluesin - hyödyntäminen. Lopulta lähes kaikissa läntisen kultturin maissa (meillä mm. Klami ja Pingoud) sävellettiin maailmansotien välisenä aikana musiikkia, jossa suosittiin pienoismuotoja, parodiaa, moninaisuutta, nostalgiaa ja toisteisuutta. Mutta - loppujen lopuksi - nämähän ovat juuri niitä galantteja sävyjä, joita monet meistä ovat jo vuosisatojen ajan gallialaisessa meloksessa ja instrumentaatiossa ihailleet.

© Kirmo Lintinen 2006


Instrumentation

fl, cl, pno, vln, vlc


Category

Chamber Works


Premiere

Zagros Ensemble: Auli Kontinen, flute, Päivi Kiljala, clarinet, Kirmo Lintinen, piano, Kaisa Kallinen, violin, Sami Mäkelä, cello, Helsinki, February 5, 2005.


Movements

1. Marche, 2. Air, 3. Rag


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Zagros Ensemble.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.