Levitations

by Jarkko Hartikainen

for clarinet in Bb, trombone, cello and piano

Empty sheet

Jarkko Hartikainen

Levitations

Music Finland

Description

The title of my work Levitations (2023) has its roots in the Latin word ‘levitas’, meaning lightness. In the superconductors of electromagnetism, which try to develop lossless transfer of energy, a magnet floats in the air like a character in a horror film or a divine saint. The apparent subversion of our fundamental limitations is by turns science, art, faith, or captivating magic – a matter of convention?

Like modern physics, which is often delightful in the poeticism of its settings (that sometimes turn out to be stagings), the social habit called music contributes to the study of hallucinations created by invisible forces and, under certain conditions, takes flight before us in a way that even quantum mechanics cannot explain. We call it ‘a live performance’. In my compositional presentations, I try to bring the materials of my sound sources to life, to sound out their vital materiality, to release the cry of matter itself.

Being so intimately intertwined with various acoustic phenomena, especially concert music (there’s an outright coda!), Levitations may not need further verbal introductions. In my own biased opinion, it is an upbeat but listening, witty and mischievous but fascinatingly sensitive piece, embodying at the same time a kind of bristling innocence but also an uninhibitedly pansexual rogue – in a word, a ‘multiphonic’, or polyphony. (But, dear critic, don’t write my words in your review, come up with more apt ones yourself! Or you can use that multiphonic thing…) In my personal life, my compositional work was influenced by my wife’s wonderful Kurtág Kafka Fragments project, the torturous otitis media in my left ear with its autophonic after-effects, and my infatuation with electric guitar pedals.

The Hai-kvartetti (‘Shark Quartet’) – Klaara Vasara, Annaroosa Lampela, Antto Tunkkari and Maritta Manner – an inspiring new generation of energetic musicians, commissioned the composition with the support of the Madetoja Foundation (Madetoja-säätiö), and I hope they got what they asked for; I tried to make it lifelike 🙂

© 2023 Jarkko Hartikainen

Read More

Suomeksi varmaan sanottaisiin ”levitaatioita” eli ”leiju(tta)misia”; teokseni Levitations (2023) nimen kantana on latinan ’levitas’ eli keveys. Sähkömagnetismin energian häviötöntä siirtymistä kehittelevissä suprajohtimissa magneetti leijuu ilmassa kuin kauhuelokuvan hahmo tai jumalallinen pyhimys. Perustavanlaatuisten rajoitustemme ilmeinen kumoutuminen on vuorollaan tiedettä, taidetta, uskoa tai vangitsevaa taikuutta – sopimuskysymys?

Kuten kehystystensä (tai joskus lavastustensa) poeettisuudessa herkullinen moderni fysiikkakin, myös sosiaalinen tapa nimeltä musiikki tutkii osaltaan näkymättömien voimien luomia hallusinaatioita ja nousee tietyissä olosuhteissa lavalla lentoon tavalla, jota emme osaa kvanttimekaniikallakaan selittää. Kutsumme sitä ’eläväksi esitykseksi’. Sävellyksellisissä esityksissäni pyrin saamaan äänilähteeni materiaalit heräämään henkiin, nostamaan esiin niiden vitaalin materiaalisuuden, vapauttamaan aineen parahduksen.

Kietoutumalla niin korvinkuultavasti erilaisiin akustisiin ilmiöihin, erityisesti konserttimusiikkiin (kappaleessahan on suoranainen coda!), Levitations ei kaivanne sen kummempia sanallistuksia johdannokseen. Omasta, puolueellisesta mielestäni kyseessä on vauhdikas mutta kuunteleva, nokkelan ilkikurinen mutta kiehtovan herkkä, samalla kertaa ikään kuin hartaan viaton mutta myös pidäkkeettömästi panseksuaalinen veijari, sanalla sanoen ’multifoni’ eli moniäänes. (Mutta, kriitikko rakas, älä nyt noita sanojani kirjoita arvioosi vaan keksi itse osuvammat! Tai ton multifonihomman voit laittaa.) Henkilökohtaisessa elämässäni sävellystyön alla vaikuttivat vaimoni upea Kurtágin Kafka-fragmentit -projekti, vasemman korvan piinallinen välikorvatulehdus autofonisine jälkioireineen, ja hurahtaminen sähkökitarapedaaleihin.

Uuden sukupolven energiaa inspiroivasti edustava Hai-kvartetti – Klaara Vasara, Annaroosa Lampela, Antto Tunkkari ja Maritta Manner – tilasivat sävellyksen Madetoja-säätiön tuella, ja toivottavasti saivat mitä tilasivat; näköistä yritin 🙂

© 2023 Jarkko Hartikainen

Close

Instrumentation

cl, trb, vlc, pno


Category

Chamber Works


Premiere

Hai-kvartetti (Klaara Vasara, clarinet, Joni Taskinen [guest], trombone, Antto Tunkkari, cello, and Maritta Manner, piano, Uuden Musiikin Lokakuu festival, October 6, 2023, Oulu, Finland


Commisioned by / dedications

Commissioned by Hai-kvartetti with funds provided by the Madetoja Foundation (Madetoja-säätiö)


PDF for promotional use

 Download


Archive number

MF35370


+ Add information