Kalevi Aho
Quintet for bassoon and string quartet
Description
Fagotti on yksi niistä instrumenteista, joille on sävelletty vain melko vähän todella painokasta solistista ja kamarimusiikkiohjelmistoa – ehkä säveltäjät eivät ole riittävästi tunteneet ja tiedostaneet tämän hienon instrumentin eri ilmaisullisia mahdollisuuksia. Soittimen luonne on ikään kuin kaksinainen. Fagottia voidaan käyttää esimerkiksi orkesterin koomikkona ja pellenä, mutta toisaalta instrumentti kykenee ilmentämään myös mitä syvintä intohimoa ja tuskaa. Fagotin eri rekisterit poikkeavat huomattavasti toisistaan. Soittimen sävyt vaihtelevat matalimman rekisterin voimakkaasta täyteläisyydestä aina ylimpien sävelten tuskaiseen valittavuuteen. Teknisesti instrumentti on hämmästyttävän ketterä.
[...]
Teoksessa on kuusi yhtäjaksoisesti soitettavaa osaa. Kvintetto alkaa parodisesti. Aloittavassa Ouvertüressa tehdään samalla pilaa tietyistä klassisten alkusoittojen ja konserttojen avausosien maneereista. Toinen osa, Parodie, alkaa schubertmaisilla säestyskuvioilla, joiden päälle fagotti alkaa soittaa sentimentaalista, romanttista melodiaa. Vähitellen osan luonne muuttuu kuitenkin vakavammaksi ja sävelkieleltään modernimmaksi, ja tempon asteittain kiihtyessä ajaudutaan vääjäämättä kolmantena osana olevaan virtuoosiseen Scherzoon. Äärimmäisen nopea Scherzo päättyy rajuun huipennukseen, ja laulavassa ja elegisessä Cadenzassa saavutaan lopulta ikään kuin syvälle teoksen ytimeen; musiikillinen ajan eteneminen tuntuu tällöin lähes pysähtyvän.
Cadenzaa seuraavassa Finalessa teoksen maailma alkaa luhistua. Osassa esiintyy monia sitaatteja aikaisemmista osista, ja sen huumori on väsyneempää ja syvemmältä kouraisevaa kuin kahden ensimmäisen osan hyväntahtoisempi, nostalginen huumori. Kvinteton musiikillinen hajoamisprosessi täydentyy lopulta hitaassa Epilogissa. Musiikilliset rakennusosaset paloittuvat yhä pienempiin ja pienempiin osiin, kunnes jäljelle jää vain yksittäisiä irrallisia säveliä ja lopulta tyhjyys.
Fagottikvintetto muodostaa eräällä tavalla matkan sisimpään – teos alkaa ikään kuin pinnalta, kunnes sen aikana tunkeudutaan vähitellen yhä syvemmälle kohti loppuosien hajoavan elämäntunteen täyttämää maailmaa.
© Kalevi Aho
Instrumentation
bsn, 2vln, vla, vlc
Category
Chamber Works
Premiere
Juhani Tapaninen, bassoon, Leif Segerstam, violin I, Erkki Palola, violin II, Esa Kamu, viola, Olli Kangas, cello, Helsinki, January 16, 1978