Concerto for Bassoon and Orchestra

by Kalevi Aho

Empty sheet

Kalevi Aho

Concerto for Bassoon and Orchestra

Fennica Gehrman

Description

Fagottikonsertto jatkaa ”fagottiprojektiani”, joka alkoi vuonna 1977 sävelletyllä suurella kvintetolla fagotille ja jousikvartetille. Tuolloin totesin, että fagotille on sävelletty Suomessa vain vähän kelvollista musiikkia, ja päätin myöhemmin luoda tälle hienolle instrumentille muitakin suurimuotoisia sävellyksiä eri teoskategorioissa (sooloteoksia, kamarimusiikkia ja konserttoja). Fagottikonsertto ja heti sen jälkeen sävelletty kontrafagottikonsertto (2004-05) ovat fagottiprojektini suurimmat sävellykset; olen säveltänyt tälle monesti aliarvostetulle instrumentille tähän mennessä yhteensä jo lähes kolme tuntia musiikkia.

Fagottikonserton konkreettinen sävellysvirike tuli lopulta fagotisti Bence Bogányilta, joka pyysi minua säveltämään konserton fagotille. Kun Bence myöhemmin valittiin Helsingin Kaupunginorkesterin soolofagotistiksi, hän sai teoksen tilaajaksi Helsingin Kaupunginorkesterin.

Bence Bogányi oli ollut 1999 kantaesittämässä teostani Balladi huilulle, fagotille, sellolle ja pianolle, joten tunsin hänen muusikon ominaislaatunsa jo monen vuoden takaa. Fagottikonsertossa yritin ottaa tämän huomioon ja säveltää sellaista musiikkia, joka istuisi hänelle kantaesityksen solistina mahdollisimman hyvin. Teoksessa on sekä virtuoosisuutta että laulavuutta, ja paikoin siihen sisältyy suorastaan romanttisia eleitä. Soolo-osuus pyrkii hyödyntämään instrumentin eri ilmaisullisia mahdollisuuksia maksimaalisella tavalla.

Konsertossa on neljä osaa. Sävellys alkaa viipyilevällä andante-tempoisella musiikilla, jossa fagottia käytetään aluksi vaskipuhallinmaisesti - instrumentti sulautuu erityisen hyvin yhteen käyrätorvien kanssa. Teokseen sisältyy myöhemmin myös fagotin duettoja oboe d’amoren kanssa. Paikoin viulujen flageolettisävelet vahvistavat huomaamattomasti fagotin tiettyjä yläsäveliä. Orkestroinnilla olen pyrkinyt siten rikastamaan ja laventamaan instrumentin sointia muutamissa paikoissa. Ensimmäiseen osaan (kuten myöhempiin osiinkin) sisältyy lisäksi suuria orkesterin välisoittoja ja huipennuksia, joissa solisti saa tarpeellisia hengähdystaukoja. Tästä syystä laajan konserton kokonaisuus muodostuu varsin sinfoniseksi.

Toisena osana on nopea Vivace, jossa myös orkesterin jousisto joutuu varsin lujille osan vilkkaiden kvintolirytmien takia.

Kolmannen osan Passacaglian kertautuva hidastempoinen teema ei ole yksiääninen, vaan teema muodostuu kahdesta toisiinsa polyfonisesti punoutuvasta äänestä. Myöhemmin polyfonia monimutkaistuu koko ajan, ja osaan sisältyy myös ns. moninkertaista kontrapuunktia, kun neliäänineksi kasvanut polyfoninen kudos kertautuu myöhemmin siten, että äänten keskinäinen järjestys on vaihtanut paikkaansa, alkuperäiset alimmat äänet soivatkin ylimpinä ja korkeimmat äänet matalimmalla.

Passacaglia johtaa suureen, vaativaan soolokadenssiin, jonka keskellä fagotisti joutuu myös laulamaan ja soittamaan samanaikaisesti. Presto-tempoinen finaali seuraa kadessia tauotta. Finaalissa palaa myös 1. ja 2 osan aihelmia, ja konsertto päättyy lyhyehköön, hyvin nopeaan koodaan.

Konsertto on sävelletty kevään ja alkukesän aikana 2004.

© Kalevi Aho, 2005


Instrumentation

2222 3221 11 0, pno/cel, str, bsn solo (pic, ehn, cbsn)


Category

Works for Soloist(s) and Orchestra


Premiere

Bence Bogányi, bassoon, Helsinki Philharmonic Orchestra, cond. John Storgårds, Helsinki, October 12, 2005


Movements

1. Andante, 2. Vivace, 3. Passacaglia (adagio) e cadenza, 4. Presto


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Helsinki Philharmonic Orchestra


PDF for promotional use

 Download


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.