Im Traume

by Kaija Saariaho

Empty sheet

Kaija Saariaho

Im Traume

Edition Wilhelm Hansen

Description

While composing my piece Im Traume I had two goals: to find a new, mainly thin and bright world of sound common to these instruments and to build, formally, a whole that advances in the way I think our dreams often do: with fast moves, with seemingly arbitrary but nevertheless meaningful bursts of assocations. The moods change unexpectedly or by degrees, metamorphosis turns the familiar into something new. Everything is connected by an illusion of a glass-fronted world that is condemned to inaccessibility by the final glissando on the cello.

© Kaija Saariaho [exact time not known]

Säveltäessäni kappaletta Im Traume minulla oli kaksi päämäärää: löytää näille soittimille yhteinen uusi, sävyltään valtaosin hento ja kirkas sointimaailma sekä rakentaa muodollisesti kokonaisuus, joka etenee samoin kuin ajattelen uniemme usein etenevän: nopeina siirtyminä, assosiaatioiden mielivaltaisen tuntuisina ja kuitenkin merkityksellisinä heittoina. Tunnelmat vaihtuvat arvaamatta tai vähitellen, metamorfoosit muuttavat tutun uudeksi. Kaikkea yhdistää illuusio lasintakaisesta maailmasta, jonne pääsyn sellon viimeinen glissando sulkee.

© Kaija Saariaho [kirjoitusajankohta tuntematon]

Als ich das Stück Im Traume für Violoncello und Klavier 1980 schrieb, hatte ich mir zwei Ziele gesteckt: ich wollte erstens für diese beiden Instrumente eine gemeinsame Klangwelt finden und zweitens eine Einheit bilden, die sich so entwickelt, wie wir uns das Entstehen unserer Träume vorstellen, nämlich als schnelle Übergänge und scheinbar willkürliche Assoziationen, die allerdings bedeutsam sind. Stimmungen verändern sich plötzlich oder Schritt für Schritt, und das Vertraute wird in etwas Neues verwandelt. Dieser Ausgangspunkt für den formalen Aufbau führte zum Titel der Komposition: Im Traume. Das Werk entstand als Auftragskomposition des Finnischen Rundfunks.

© Kaija Saariaho, 1988

(Pro Musica Nova, Bremen, 1988)

Commande de la Radio finlandaise pour une série de nouvelles pièces pour violoncelle et piano. Les premiers exécutants furent Veikko Höylä, violoncelle, et Liisa Pohjola, piano. Im Traume fut diffusée à la radio en avril 1981. L'oeuvre a dû attendre le festival Ung nordisk musik, en 1982, pour être créée en concert. Première commande rémunérée du compositeur, et en même temps la dernière composée en Finlande. La pièce, inspirée par la musique du compositeur finlandais Erik Bergman (né en 1911), essaie de capter, selon le compositeur, « la logique des rêves » sur un plan musical.

© Risto Nieminen, 1994

© Ircam - Centre Georges-Pompidou, 1994

(From Kaija Saariaho, Ircam 1995)


Instrumentation

vlc, pno


Category

Chamber Works


Premiere

Veikko Höylä, cello, Liisa Pohjola, piano, Finnish Broadcasting Company, April 1981, Fp: Anssi Karttunen, cello, Tuija Hakkila, piano, Ung Nordisk Musik Festival, Reykjavík, September 24, 1982.


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Finnish Broadcasting Company.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.