Haapaneitty, Mettäntyttö

by Kirmo Lintinen

musiikkisatu, a musical story

Empty sheet

Kirmo Lintinen

Haapaneitty, Mettäntyttö

Music Finland

Description

Musiikisatujen kaksi kuuluisinta edustajaa lienevät Prokofjevin Pekka ja susi (1936) sekä Poulencin Tarina Babarista, pienestä elefantista (1940/45). Säveltäjät ovat täsmentäneet teoksiaan lisämääreillä ”sinfoninen runo kertojalle ja orkesterille” sekä ”melodraama”. Prokofjevin selkeä pedagoginen tavoite oli nuoren yleisön tutustuttaminen orkesterin soittimiin, kun taas Poulencin teos (joka on pianosävellys) pyrkii elävöittämään ikätoverinsa Jean de Brunhoffin antropomorfistisen norsutarinan.

Haapaneitty, Mettäntyttö yhdistelee Prokofjevin ja Poulencin periaatteita. Teos on rakenteeltaan kuin kirja. Siinä on tekstiä (lukija), kuvitus (musiikki) ja kannet (alkumusiikin kertaus lopussa). Musiikin osuus teoksen kestosta on n. kaksi kolmannesta. Suurimman osan aikaa musiikki ja kertoja vuorottelevat. Tälle on käytännön syy: Arja Puikkosen sadun kuulee paremmin. Toisaalta, kun soittimet ja puhe satunnaisesti ovat päällekkäin, on se omiaan nostamaan intensiteettiä. Henkilöhahmoja kuljetellaan teemojen (mm. Eino, Haapaneitty, Ukkohiisi), tanssien (menuetti, häämarssi) ja lyhyiden motiivien ja sointivärien avulla (ruosteinen keinu, kissan naukaisut, Ukkohiiden mylvintä). Helposti syttyväksi ja kuvailevaksi (jopa kuvittavaksi) musiikki yltyy tarinan surrealistisessa hääseremoniassa, missä myös teoksen pääsääntöisesti tonaalinen ilme radikaalisti muuttuu.

Vaikka Haapaneitty, Pekka ja susi sekä Babar ovat ihmeen samanpituiset teokset ja eräitä musiikillisia yhtymäkohtiakin on, Prokofjevin ja Poulencin teosten syntyhistoria on kovin erilainen kuin Haapaneittyn: Siinä, missä Poulenc sai ”sävellystilauksensa” nelivuotiaalta sisarentyttäreltä ja Prokofjev viimekädessä Stalinilta, minun tilaukseni teki Veikkola DADA -festivaali; Prokofjev kirjoitti itse tarinan ja sävelsi sen neljässä päivässä, Poulenc improvisoi ensimmäisen versionsa Babar-kirja pianon nuottitelineellä. Minut esiteltiin Arja Puikkoselle, joka kirjoitti sadun varta vasten. Teoksen kokoonpano annettiin minulle valmiina (GT Ensemble), enkä olisi itse parempaa keksinytkään. Sanomattakin selvää, että sävellysvauhtini oli huomattavasti hitaampi kuin esikuvillani.

© Kirmo Lintinen (2008)


Instrumentation

fl, ob, 2vln, vla, vlc, db, speaker


Category

Works for the Stage


Language

Fi


Lyricist

Arja Puikkonen


Premiere

GT Ensemble, Ismo Kallio, narrator, Kirkkonummi, Nov 3, 2007.


Commisioned by / dedications

Commissioned by Veikkola DADA 2007 Festival.


+ Add information