Foreign Bodies
Esa-Pekka Salonen
Foreign Bodies
Description
Foreign Bodies -kappaleessa on yhteistä materiaalia äskettäisen pianokappaleeni Mécanisme (1. osa teoksesta Dichotomie) sekä kuoroteoksen Djupt i rummet kanssa. Lisäksi teoksessa on myös täysin uutta materiaalia, mutta pohjimmiltaan Foreign Bodies on synteesi niistä ajatuksista, joita kehittelin orkesterinjohtamisesta pitämäni sapattivuoden 2000 aikana.
Foreign Bodies on kirjoitettu hyvin suurelle orkesterille. Itse asiassa kyseessä on suurin käyttämäni orkesterikokoonpano nelinkertaisine puupuhaltimineen, kuusine käyrätorvineen, kaksine harppuineen, neljine lyömäsoittajineen ja urkuineen (!). Melko ilmeisistä syistä ajattelullani on taipumus olla orkesteraalista silloinkin, kun kirjoitan muille kokoonpanoille, minkä vuoksi on luontevaa laajentaa ideoita orkestraaliseen muotoon. Tekstuurin, balanssin, sointivärin ja soittimellisten eleiden monimutkaisuudet kiehtovat minua loputtomasti, minkä vuoksi en liitä väheksyvää merkitystä käsitteeseen 'kapellimestarimusiikki'. Päinvastoin: ihailen suunnattomasti Straussin, Mahlerin, Boulezin ja Knussenin kaltaisia säveltäjiä.
Niin kuin otsikko Foreign Bodies vihjaa (itse asiassa se vihjaa monia asioita), teoksen musiikki on ilmaisultaan hyvin fyysistä, hiukan kuin kuvitteellinen balettikohtaus. Lisäksi otsikko viittaa siihen tosiasiaan, että kymmenen vuotta Etelä-Kaliforniassa ovat muuttaneet minua: olen nykyisin kiinostuneempi musiikin fysikaalisesta todellisuudesta, toisin sanoen äänestä itsestään, kuin sen puhtaasti älyllisistä piirteistä. Myös kaksi vuosikymmentä orkesterijohtamista ovat auttaneet minua ajattelemaan aiempaa yksinkertaisemmalla ja suoraviivaisemmalla tavalla.
Nautin erittäin paljon nykyisen kotikaupunkini Los Angelesin energiasta ja elämänilosta. Silti tunnen itseni vieraaksi, väärään paikkaan joutuneeksi ujoksi pohjoismaalaiseksi ulospäinsuuntautuneiden ja itseensä luottavien kalifornialaisten keskellä. Tämä kaksinaisuus inspiroi minua suuresti - pahimpina hetkinäni tunnen itseni kuin jonkinlaiseksi keski-ikäiseksi Tonio Krögeriksi. Samalla olen tietoisempi suomalaisesta identiteetistäni kuin koskaan aiemmin, ja olen hyvin ylepä oman merkillisen ja etäisen kotimaani musiikillisista saavutuksista, joista Radion sinfoniaorkesteri (jolle Foreign Bodies on kirjoitettu) on loistava esimerkki.
Teos on omistettu Jukka-Pekka Sarasteelle, läheiselle ystävälle ja ihaillulle kollegalle.
© Esa-Pekka Salonen/RSO, 2001
Instrumentation
4444 6331 14 2, pno+cel, str [3.fl+pic, pic+afl, ehn, 3.cl+cl in Es, bcl, dbsn, pno+cel+org ad lib]
Category
Works for Orchestra or Large Ensemble
Premiere
Finnish Radio Symphony Orchestra, cond. Jukka-Pekka Saraste, Schleswig-Holstein Music Festival, Kiel, August 12, 2001.
Movements
1. Body Language (attacca), 2. Language (attacca), 3. Dance
Commisioned by / dedications
Commissioned by the Finnish Broadcasting Company.