Der Ruf für Orgel

by Harri Vuori

Empty sheet

Harri Vuori

Der Ruf für Orgel

Fennica Gehrman

Description

The principle running through my work is of two parallel ideas. One is the static, throbbing level of microstructure beneath the surface which the listener is probably hardly aware of but which provides the framework holding the work together and gives it a sound bordering on the tonal and at times almost mournful. The other is the process-like dramaturgy in which I made use of the well-known woodcut Metamorphose II by Maurits Cornelis Escher, in which the patterns and the bands between them undergo metamorphosis in astonishing variations. There are two surprising points in Escher's work at which the process is, contrary to expectation, cognitive rather than visual (such as the tower in the cityscape that turns out to be a chess piece).

At these points I have, in my own work, inserted a quotation from a piece by another composer. The quotations are borrowed from J.S. Bach and Ravel, the former the chorale Ich ruf zu Dir. The name of my work is likewise derived from this chorale. I leave the listener to find the quotation from Ravel. Also reflected in the work are the difficulties I was encountering in life when I wrote the piece, and the call to prayer from a mosque I had heard shortly before that made an indelible impression on me.

© Harri Vuori

Teokseni johtoaiheena kulkee kaksi rinnakkaista ajatusta. Toinen niistä on pinnan alla koko ajan sykkivä ja paikallaan pysyvä pienrakenteiden taso, johon kuulija tuskin tulee tietoisesti kiinnittäneeksi huomiota. Kuitenkin juuri nuo yksityiskohdat muovaavat teosta koossa pitävän rungon ja antavat sille tonaalisuutta hipovan, ajoittain lähes surumieliseltä vaikuttavan soinnin. Toisena lähtökohtana on prosessimainen dramaturgia, jossa käytin hyväksi Maurits Cornelis Escherin tunnettua puupiirrosta Metamorfooseja 2, jossa kuvat ja niiden välit muuttavat muotoaan hämmästyttävin variaatioin. Escherin työssä on kaksi yllättävää tilannetta, joissa prosessi ei etenekään odotusten mukaisesti kuvallista vaan tajunnallista tietä (esim. kaupunkinäkymän torni osoittautuu shakkinappulaksi).

Näihin kohtiin olen omassa teoksessani sijoittanut sitaatin toisen säveltäjän tuotannosta. Lainaukset ovat J.S. Bachilta ja Ravelilta joista ensin mainitulta siteeraan koraalia Ich ruf zu Dir. Samasta koraalista on johdettu myös teokseni nimi. Ravel-sitaatin jätän kuulijan löydettäväksi. Oma osansa teoksen sävyissä on myös sävellysaikaan vallinneella vaikealla elämänvaiheella ja hiukan aikaisemmin erään moskeijan minareetista kuulemallani muessinin kutsuhuudolla, joka teki minuun lähtemättomän vaikutuksen.

© Harri Vuori, 2002


Instrumentation

org


Category

Works for Solo Instrument


Premiere

Catharina Lewkovitch, Reykjavík, September 30, 1996.


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Sibelius Academy.


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.