Score
91 pages
A4-portrait
Saksofonikonserton säveltäminen oli minulle uusi kokemus kolmesta eri syystä: Se oli ensimmäinen soitinkonserttoni ja laajin tähänastisista orkesteriteoksistani. Lisäksi soitin itse oli minulle hiukan outo. Vaikka olen työskennellyt 15 vuotta maan ja muutaman maailman parhaan jazzsaksofonistin kanssa, on klassinen foni aivan eri juttu. Saksofoniperheen kohtalo on malliesimerkki siitä, miten kauas toisistaan eri musiikkikulttuurien tulkinnat soittimen ominaislaadusta voivat ajautua.
Teoksen tilaaja ja kantaesittäjä Kai Ruskeepää oli kai yllättynyt saadessaan kymmenminuuttisen fantasiakappaleen sijaan oikean parikymmenminuuttisen konserton. Vaimoni myös yllättyi, iloisesti, kun omistin kappaleen hänelle.
Concerto per sassofono e orchestra edustaa klassista neliosaista konserttomuotoa. Ensimmäinen ja kolmas osa soitetaan altolla, toinen ja neljäs sopraanosaksofonilla. Orkesterille olen antanut kamarimusiikillisen ilmeen korostamalla puupuhaltimien ja lyömäsoittimien osuuksia - jousten kustannuksella. Oman teoksen syväanalyysi ei minusta kuulu säveltäjän tehtäviin - muuta kuin ilmatiiviissä esitelmätilassa - joten kerron vain, että olen pyrkinyt Soittimellisuuteen, Lennokkuuteen, Tasapainoon sekä hiottuun Käsityöhön.
Saksofonikonsertto kantaesitettiin Kotkan konserttitalossa 10.5.2000. Solistina oli Kai Ruskeepää sekä orkesterina Kymi Sinfonietta Jorma Panulan johdolla.
© Kirmo Lintinen, 5/2000
2222 2210 11 0, str, asax solo+ssax solo [pic, ehn, bcl, str min: 54322]
Works for Soloist(s) and Orchestra
Kai Ruskeepää, saxophone, Kymi Sinfonietta, cond. Jorma Panula, Kotka, May 10, 2000.
I Presto, II Canonzona, III Lamento, IV Tarantella
Dedicated to Mayvor.
MF15341
91 pages
A4-portrait
12 pages
A4-portrait
91 pages
Digital (PDF)
12 pages
Digital (PDF)
0 pages
A4-portrait