Description
Konserton kahden osan erikoiset nimet (Outoja laivat ja Ikuisuuksiin sytytetyt) on poimittu Aaro Hellaakosken runoteoksesta Ikuisuudenmatala. Tämäkin oli pitkään ehdolla nyt kuultavan musiikkiteoksen tai jonkun sen osan nimeksi, varsinkin kun se olisi erinomaisesti kuvannut alun kovin matalalla pysyttelevää sumuista ja kaikuisaa tekstuuria.
Bassoklarinetin (ja solistin) kykenevyys nopeisiin rekisterien vaihdoksiin ja valtavan laaja säveltasollinen ulottuvuus houkuttelivat säveltäjän kuitenkin kirjoittamaan myös korkeita kuulaana kimmeltäviä sointipintoja, joita kuvaamaan toinen Hellaakosken sitaatti on valittu.
Tekijälle tuotti sävellystyön alussa eniten huolta se tosiseikka, että matalalle kirjoitetut soinnut yleensä soivat epämiellyttävästi. Niinpä teoksessa onkin pyritty kokeilemaan hiukan uutta ja erilaista soitinnusta, joka toivottavasti mahdollistaa syvyyden kirkkautta poistamatta.
Vaikka teoksen ensi osan nimi liittyy laivoihin, sen voi ymmärtää vain viitteellisesti, joka tapauksessa nuo laivat ovat enemmän kuin tavanomaisia laivoja; mahdollisesti niitä, jotka Colin Greenlandin merkillisessä romaanissa Harmin tiellä purjehtivat hurjien enkeleiden navigoimina avaruuden syvyyksiin, jossa ikuisuuksiin sytytetyt ovat vain tähdet ja...
© Harri Vuori, 2001
(Kommentti teoksen kantaesitykseen 7.10.2001)
Instrumentation
2222 2210 11 0, pno, str, bcl solo
Category
Works for Soloist(s) and Orchestra
Premiere
Marko Portin, bass clarinet, Hyvinkää Orchestra, cond. Tuomas Pirilä, Hyvinkää, October 7, 2001.
Movements
1. Strange, the Ships (Outoja laivat), 2. Ignited into Eternity (Ikuisuuksiin sytytetyt)
Commisioned by / dedications
Commissioned by the Hyvinkää Orchestra.
PDF for promotional use