Charms

by Olli Kortekangas

Concerto for Piano Trio and Chamber Orchestra, Concerto for Piano Trio and Orchestra

Empty sheet

Olli Kortekangas

Charms

Music Finland

Description

Olen ensimmäisistä sävellyksistäni lähtien tuntenut erityistä vetoa ihmisääneen, vokaalimusiikkiin ja musiikkiteatteriin. Kuoroteoksia, yksinlauluja ja oopperoita onkin tuotannossani useimpiin muihin ikäpolveni säveltäjiin verrattuna poikkeuksellisen paljon. Vaikka varhaisimmat kamarimusiikkiteokseni ovat yli kahdenkymmenen vuoden takaa ja ensimmäinen orkesterisävellyksenikin jo vuodelta 1983, instrumentaalimusiikki on ollut työssäni pitkään ikään kuin sivuteema, joskus jopa vain varsinaisen teeman vasta-aihe.

Viime vuosina olen kuitenkin ottanut tietoisesti uuden suunnan, asettanut tavoitteeni korkealle myös soitinmusiikin säveltäjänä ja huomannut, että säveltäjä oppii nelikymppisenäkin kuin nuorukainen jos vain haluaa. Tärkeitä etappeja ovat olleet Konzertstück (1993) klarinetille, sellolle ja orkesterille ja Arabesken der Nacht (1995) kitaralle ja kamariyhtyeelle. Vuonna 1997 saamani kutsu aktiivisen ja kehittymään pyrkivän Oulun kaupunginorkesterin nimikkosäveltäjäksi ei olisi voinut sattua sopivampaan aikaan. Yhteistyömme ensimmäisenä tuloksena valmistui kevättalvella 1998 toistaiseksi laajin orkesteriteokseni Ark.

Charms on syntynyt osittain Arkin rinnalla, osittain välittömästi sen jälkeen. Trio Finlandian mainiot muusikot esittivät minulle taannoin houkuttelevan kysymyksen: säveltäisinkö konserton pianotriolle ja orkesterille? Vastaukseni oli ehdottoman myöntävä, mutta kesti oman aikansa ennen kuin työ pääsi toden teolla käyntiin. Konserton ideoita kypsytellessäni sävelsin "sormiharjoituksina" kaksi miniatyyriä pianotriolle, Espoon Juvenalia-kamarimusiikkikilpailuun tilatun Rondinon ja Trio Finlandialle omistetun Capriccion.

Arkilla ja Charmsilla ei ole ajallisesta läheisyydestään huolimatta paljonkaan yhteistä. Edellinen on järeä, sinfoninen monoliitti, jossa olen todistanut itselleni osaavani kirjoittaa "perinteisen", vauhdikkaan ja kokoavan finaalin. Jälkimmäinen on sekä älyllisesti että emotionaalisesti vikkeläliikkeisempi, jopa kevytmielinen. Muodoltaan Charms muistuttaa oikeastaan jossain määrin Konzertstückiä: erittäin nopea alkujakso, kokonaisuuteen nähden laaja adagioja ikään kuin nopean ja hitaan välillä epäröivä, lopulliseen hiljaisuuteen pirstaleina ajautuva päätös. Näiden kahden opusken tärkein ero taas liittyy niiden solistiseen elementtiin: Charmsin soolo-osuudet ovat selvästi painokkaampia, mikä osaltaan oikeuttaa sen nimittämisen konsertoksi. Charms on omistettu Trio Finlandialle.

© Olli Kortekangas, 1999

(Radion sinfoniaorkesteri)

(kommentti teoksen kantaesitykseen 5.2.1999)


Instrumentation

1111 2110 02 1, str, vln solo, vlc solo, pno solo


Category

Works for Soloist(s) and Orchestra


Premiere

Trio Finlandia (Marita Viitasalo, piano, Eeva Koskinen, violin, Riitta Pesola, cello), Finnish Radio Symphony Orchestra, cond. Graeme Jenkins, Helsinki, 5 February 1999.


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Finnish Broadcasting Company and the Madetoja Foundation. Dedicated to Trio Finlandia.


PDF for promotional use

 Download


+ Add information