Canción de nuestro tiempo

by Einojuhani Rautavaara

Empty sheet

Einojuhani Rautavaara

Canción de nuestro tiempo

Fennica Gehrman

Description

When the Tokyo Philharmonic Chorus approached me with a commission for a major choral work, and announced their requirement that it should ‘relate to the world of today’, I responded by choosing some poems by Federico García Lorca. Their emotional fabric, along with the way they deal with the themes of mortality and angst seems to be closer to the present age than to the time in which they were written, the 1920's and 30's.

In the opening movement, Fragments of Agony, Lorca paints in his surrealistic fashion the harsh, inhuman world brought into being by industrial society and war. In the second setting, First and Last Meditation, the music symbolises the riddle of time. Dense textural fields are created, and when the poem announces that ‘time now slumbers in its tower...’, the various choral groups start up and end their contributions at arbitrary times, ‘aleatorically’. In the last song, Sleepless City, the poem’s outrageous images seemed to connect so strongly with the actualities of 1993 that I gave this movement the subtitle Nocturno del Sarajevo.

© Einojuhani Rautavaara

Kun Tokyo Philharmonic Chorus tahtoi tilata laajan kuoroteoksen, jolla olisi ’suhde tämän päivän maailmaan’, valitsin eräitä Federico García Lorcan runoja, koska niiden elämäntunne ja nimenomaan niiden kuolemanläheisyys ja ahdistus on ehkä vielä lähempänä nyt elettyä aikaa kuin niiden syntymähetkenä 1920- ja -30-luvulla.

Avausosa Fragmentos de agonía (Ahdistuksen katkelmia) näyttää Lorcan surrealistisissa kuvissa kovan ja epäinhimillisen teollisen yhteisön ja sodan maailman. Toisessa laulussa Meditación primera y ultimo (Ensimmäinen ja viimeinen meditaatio) musiikki symboloi ajan arvoitusta; muodostuu tiheitä sointikenttiä, ja kun runo kertoo: ’Nyt on aika nukahtaneena torniinsa...’ niin kuoron eri ryhmät aloittavat ja lopettavat osuutensa ’aleatorisesti’, mielivaltaisella ajan hetkellä. Viimeisessä laulussa Ciudad sin sueño (Uneton kaupunki) tuntuivat runon hurjan mielettömät kuvat niin vahvasti assosioituvan vuoden 1993 nykyhetkeen, että lisäsin sille alaotsikon Nocturno del Sarajevo.

© Einojuhani Rautavaara


Instrumentation

chx


Category

Vocal and Choral Works


Language

Es


Lyricist

Lorca Federico Garcia (san.)


Premiere

Tokyo Philharmonic Chorus, cond.Chifuru Matsubara, Tokyo, April 15, 1994


Movements

1. Fragmentos de agonía (Ahdistuksen katkelmia; Fragments of Agony), 2. Meditación primera y ultima (Ensimmäinen ja viimeinen mietelemä; First and Last Meditation), 3. Ciudad sin sueño (Nocturno del Sarajevo) (Uneton kaupunki; Sleepless City)


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Tokyo Philharmonic Chorus


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.