Score
16 pages
A4-portrait
The four-movement work Baby-talking jive (2022) dives into the early interaction of an infant and their parent, researching the exaggerated prosody, intonation, emphasis, and rhythm of the so-called baby-talk (also known as motherese, parentese or infant- directed speech, IDS). This globally uniform and musically sensitive phenomenon is a remnant of the original prelinguistic and protomusical vocal messaging of early humans/hominids, and it still lives as a crosscultural feature in our instincts, whenever we are cooing to small babies.
During the course of the work, the saxophone-infant and the violinist-parent perform scenes depicting interactions between a child and their caregiver: (I) an attempt is made to establish contact with the infant, (II) a crying baby is calmed down, (III) initially reluctant child is engaged and taught to participate in shared activities, (IV) having fun and goofing around with them.
© 2022 Jarkko Hartikainen
Baby-talking jive (2022) tutkii neljässä osassaan pikkulapsen kanssa kommunikoimisen – englanniksi motherese, baby-talk, tai infant-directed speech – ylikorostunutta prosodiaa. Kyseessä on lajimme eräänlaista alkuperäistä esikielellistä musiikinkaltaista viestintää, joka edelleen elää universaalina, poikkikulttuurisena piirteenä vaistoissamme. Siis lässyttäessämme pikkuvauvalle.
Alttosaksofoni-viuluduo esittää kohtauksia lapsen ja vanhemman välillä: (I) lapseen yritetään saada kontaktia, (II) parkuvaa vauvaa rauhoitetaan, (III) alkuun vastahakoista lasta osallistetaan ja opetetaan yhteiseen tekemiseen, ja (IV) hänen kanssaan pidetään hauskaa ja pelleillään.
Teoksen tilasi ”liidauksen tohtoriksi” opiskeleva viulisti Maria Puusaari, joka on teoksessa vastuullisessa vuorovaikutuksessa saksofonisti Anna-Sofia Anttosen kanssa. Sävellystyön käynnisti yhteistyö, jossa soittajat mm. saivat keksiä vastineita omille äännähdyksilleen / reagoida säveltäjän antamiin oheisiin kuin näyttelijät.
© 2022 Jarkko Hartikainen
asax, vln
Chamber Works
Anna-Sofia Anttonen, alto saxophone, Maria Puusaari, violin, Uuden Musiikin Lokakuu festival, Oulu (Finland), 7 October 2022
I ♩ = 63, II ♩ = 84, III ♩ = 112, IV ♩ = 116 – ♩ = 126
Commissioned by Maria Puusaari with funds provided by the Sibelius Academy. Dedicated to Maria Puusaari and Anna-Sofia Anttonen.
MF35532
16 pages
A4-portrait
16 pages
Digital (PDF)