Score
11 pages
A3-landscape
In Adjö (1985) to a poem by Solveig von Schoultz the innermost identity is subjected to the changing timbre process, but this time without any electronic manipulation. Even here Saariaho does not address the poem as a narrator, yet the text, broken down into sounds, nevertheless communicates its message: “How to resist... when the snow is burning like a fresh flame.”
© Antti Häyrynen, 1998 (Avanti! Summer Sounds)
La pièce a été écrite en cadeau d'anniversaire à l'écrivain suédophone finlandaise Solveig von Schoulz, utilisant son poème Påsksvit (« Suite de Pâques ») comme texte. La première version, créée lors de son concert de fin d'études à Freiburg, n'étant pas satisfaisante, Kaija Saariaho la remanie à deux reprises avant de la rebaptiser: Adjö (« Adieu »).
© Risto Nieminen, 1994 © Ircam - Centre Georges-Pompidou, 1994 (From Kaija Saariaho, Ircam 1995)
Solveig von Schoultz: Adjö (ur ”Påsksvit”) Hur kan man motstå? Ingen blick är så strålande och mörkblå och tränger överallt, i drivan som sjunker frasande ihop, i isen som står med röda sjöar, och i hjärtat där vintern håller stånd hur kan man motstå? Ju lägre solen dess blåare isen, vassare blå som svärd dess rödare alens hängen dess hårdare björkens knoppar i bastuns rök havtornsbusken klamrar stel mot stenen men snön brinner som frisk eld.
© Solveig von Schoultz / Erik Bergman
sopr, fl, guit
Vocal and Choral Works
Sv
Solveig von Schoultz
First version: Nina Almark, soprano, Anne Raitio, flute, Joël Bons, guitar, Freiburg, March 1, 1983,
Final version: Anu Komsi, soprano, Olli Pohjola, flute, Esko Virtanen, guitar, Helsinki, April 27, 1987.
Commissioned by Jeremy Parsons.
MF8085
11 pages
A3-landscape
11 pages
Digital (PDF)