A Room of One’s Own

by Outi Tarkiainen

Opera in three acts

Empty sheet

Outi Tarkiainen

A Room of One’s Own

Edition Wilhelm Hansen

Description

A Room of One's Own is based on Virginia Woolf’s classic essay of the same name of 1928. The libretto is by the German opera director, dramaturg and librettist Francis Hüsers and the opera seeks to answer the question of why, from one century to another, women merely flit as shadows across the stage in the arts and history. The opera is set in 1920s England and has three main characters. Each called Mary, they are all intelligent, educated women whose seemingly light conversation leads them into ever deeper waters and who ultimately spread before the viewer’s eyes the whole gamut of human life, in all its grittiness, passions and realities.

I composed a specific musical profile for each of the characters, but the Marys are singularly interwoven, as if reflecting different aspects of the same person. Alternating as the main themes in the music are power, fate, hope and passion. The Prologue and Epilogue make references to the 17th-century Scottish ballad that originally gave Woolf, too, the idea for the cast of her essay. The ballad affords glimpses of a tragedy, infanticide, as told by Mary, former lady-in-waiting to the Queen of Scots and executed for bearing the King’s illegitimate child. Her fate is reflected from generation to generation, merely acquiring different manifestations. But hope lives on, undaunted.

Sung in English, the opera is in three Acts without an interval.

– Outi Tarkiainen

Read More

A Room of One's Own pohjautuu Virginia Woolfin samannimiseen
klassikkoesseeseen vuodelta 1928. Libreton on kirjoittanut saksalainen
oopperajohtaja, dramaturgi ja libretisti Francis Hüsers ja ooppera etsii
vastausta kysymykseen, miksi naiset vuosisadasta toiseen häilyivät vain
varjokuvina taiteen ja historian näyttämöllä. Teos sijoittuu 1920-luvun
Englantiin ja sen päähenkilöinä esiintyy kolme Maryä – älykkäitä ja
sivistyneitä naisia, joiden näennäisen kevyt keskustelu johtaa yhä
syvempiin vesiin ja piirtää katsojan silmien eteen lopulta koko
ihmiselämän rosoineen, intohimoineen ja realiteetteineen.

Sävelsin kaikille henkilöille oopperassa omanlaisensa musiikillisen
profiilin, mutta Maryt kietoutuvat merkillisellä tavalla toisiinsa kuin
kuvastaen saman henkilön eri puolia. Keskeisinä teemoina musiikissa
vuorottelevat valta, kohtalo, toivo ja intohimo. Prologissa ja
epilogissa viittaan skotlantilaiseen balladiin 1600-luvulta, josta
Woolfkin sai aikanaan idean esseensä roolitukseen. Balladissa välkkyy
tragedia lapsenmurhasta, josta laulaa Skotlannin kuningattaren
edesmennyt, kuninkaalle aviottoman lapsen synnyttänyt ja tekonsa vuoksi
teloitettu Mary-hovineito. Maryn kohtalo heijastuu vuosisadasta toiseen,
vain muotoaan muuttaen. Mutta toivo elää.

Ooppera koostuu kolmesta näytöksestä ilman väliaikaa, ja sen tilasi
saksalainen oopperatalo Theater Hagen. Teos kantaesitetään
touko-kesäkuussa 2022 Hagenin oopperatalossa itävaltalaisen Magdalena
Fuchsberger ohjaamana. Laulukielenä on englanti.

– Outi Tarkiainen

Close

Instrumentation

2sopr, 2mezzo, ten, baryt, chx (SATB), 3222.4221 13 1, pno+cel, str


Category

Works for the Stage


Language

En


Lyricist

Francis Hüsers and Virginia Woolf


Premiere

Theater Hagen, Philharmonisches Orchester Hagen, cond. Joseph Trafton, May 14, 2022, Hagen, Germany


Commisioned by / dedications

Commissioned by Theater Hagen



More

+ Add information

No sheet music available from Music Finland.