Advanced search
New suggestion:
LA Variations
by Esa-Pekka Salonen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>LA Variations is essentially variations on two chords, each consisting of six notes. Together they cover all twelve notes of a chromatic scale. Therefore the basic material of LA Variations has an ambiguous character: sometimes (most of the time, actually) it is modal (hexatonic), sometimes chromatic, when the two hexachords are used together as a twelve-tone structure.</p><p>This ambiguity, combining serial and non-serial thinking, is charasteristic of all my work since the mid-eighties, but LA Variations tilts the balance drastically towards the non-serial.</p><p>This piece, some nineteen minutes of music scored for a large orchestra, including a contrabass clarinet and a synthesizer, is very clear in its form and direct in its expression.</p><p>The two hexachords are introduced in the opening measures of the piece together in the chromatic fenotype. Alto flute, English horn, bass clarinet, and two bassoons, shadowed by three solo violas, play a melody which sounds like kind of synthetic folk music, but in fact is a horizontal representation of the two hexachords transposed to the same pitch.</p><p>Some of the variations that follow are based on this melody, others are the deeper, invisible (or inaudible) aspects of the material. There are also elements that never change, like the dactyl rhythm first heard in the timpani and percussion halfway through the piece.</p><p>This is a short description of the geography of LA Variations:</p><p>1) The two hexachords together as an ascending scale. Movement slows down to</p><p>2) Quasi folk-music episode (which I described before).</p><p>3) First Chorale (winds only).</p><p>4) Big Chorale I. The two hexachords are interpreted three times in three different ways in a very large chord.</p><p>5) Scherzando, leggiero.</p><p>6) A machine that prepare the even semi-quaver movement of</p><p>7) Variation of the melody in trumpets and Violin I.</p><p>8) Fastest section of the piece. First woodwinds in the largest register, then bass instruments in the lowest register. An acrobatic double bass solo leads to</p><p>9) Variation for winds, percussion, harp, celesta.</p><p>10) Canon in three different tempos. Scored for a chamber ensemble.</p><p>11) A tutti string passage leads to Big Machine I. Percussion prepares the mantra rhythm. Brass chords in the Big Machine are my hommage to Sibelius.</p><p>12) Second Chorale.</p><p>13) A new aspect of the melody in unison strings.</p><p>14) Tempo quiver = 125. Canon à 3.</p><p>15) Big Machine II. Probably the most joyful music I've ever written.</p><p>16) Big Chord II. This time two different interpretations of the hexachords. Repeated mantra rhythm in timpani, roto-toms, and log drums grows to maximum power.</p><p>17) Coda. Two hexachords together as in the beginning. Scored for eight muted cellos, eight muted violins, and piccolo.</p><p>I wrote LA Variations specifically for the players of the Los Angeles Philharmonic. I'm very proud of the virtuosity and power of my orchestra.</p><p>© Esa-Pekka Salonen</p><p>(Helsinki Festival 1997)</p><p>LA Variations on perusolemukseltaan muunnelmia kahdesta soinnusta, kummassakin kuusi nuottia. Yhdessä ne kattavat kaikki kromaattisen asteikon kaksitoista säveltä. Tämän vuoksi LA Variationsin materiaalilla on kaksijakoinen luonne; toisinaan (itse asiassa suurimman osan aikaa) se on modaalinen (heksatoninen), toisinaan kappaleen luonne on kromaattinen, kun kahta heksakordia käytetään yhdessä kaksitoistasävelisenä rakenteena.</p><p>Tämä kaksijakoisuus, joka yhdistelee sarjallista ja ei-sarjallista ajattelua, on tyypillistä kaikille teoksilleni 80-luvun puolivälistä lähtien, mutta LA Variationsissa painopiste on heilahtanut vahvasti ei-sarjallisen suuntaan.</p><p>Noin yhdeksäntoista minuuttia pitkä ja suurelle orkesterille kontrabassoklarinetteinen ja syntetisaattoreineen kirjoitettu teos on muodoltaan selkeä ja ilmaisultaan suora.</p><p>Molemmat heksakordit esitellään teoksen ensi tahdeilla kromaattisessa muodossaan. Alttohuilu, englannintorvi, bassoklarinetti ja kaksi fagottia kolmen sooloalttoviulun varjostamana soittavat sävelmää, joka vaikuttaa synteettiseltä kansanmusiikilta, mutta tosiasiassa siinä on kaksi heksakordia horisontaalisessa asennossa, samalle säveltasolle transponoituna.</p><p>Jotkut seuraavista variaatioista on perustettu tälle sävelmälle, toiset edustavat syvempiä, näkymättömiä (tai kuulumattomia) näkökulmia materiaaliin. Mukana on myös elementtejä, jotka eivät lainkaan muutu, kuten patarumpujen ja lyömäsoittimien ensimmäisenä esittämä daktyylinen rytmiaihe noin kappaleen puolivälissä.</p><p>Tässä lyhyt opas LA Variationsin maastoon:</p><p>1. Kaksi heksakordia yhdessä nousevana asteikkona. Liike hidastuu</p><p>2. kansanmusiikkia muistuttavaan episodiin (jonka olen kuvannut yllä).</p><p>3. Ensimmäinen koraali (pelkät puhaltimet).</p><p>4. Suuri Sointu I. Kaksi heksakordia esitetään kolme kertaa kolmella eri tavoin erittäin laajana sointurakennelmana.</p><p>5. Scherzando, leggiero.</p><p>6. Kone, joka valmistaa tasaisten kuudestoistaosien liikettä</p><p>7. muunnelmassa, jossa sävelmä on trumpeteilla ja ensimmäisellä viululla.</p><p>8. Kappaleen nopein jakso. Ensin puupuhaltimet korkeimmassa rekisterissään, sitten bassoinstrumentit matalimmassa rekisterissään. Akrobaattinen kontrabassosoolo johtaa</p><p>9. variaatioon puhaltimille, lyömäsoittimille, harpulle ja celestalle.</p><p>10. Kaanon kolmessa eri tempossa. Soitinnettu kamariyhtyeelle.</p><p>11. Jousien tuttijakso, joka johtaa Suureen Koneeseen I. Lyömäsoittimet valmistelevat mantra-rytmin. Suuren Koneen vaskisoinnut ovat kunnianosoitukseni Sibeliukselle.</p><p>12. Toinen koraali.</p><p>13. Uusi näkökulma melodiaan unisonojousilla.</p><p>14. Tempo neljäsosanuotti = 125. Canon à 3.</p><p>15. Suuri Kone II. Luultavasti iloisinta musiikkia, mitä olen koskaan kirjoittanut.</p><p>16. Suuri Sointu II. Tällä kertaa kaksi eri tulkintaa heksakordeista. Mantra-rytmi toistettuna patarummuilla, roto-tomeillaja puurummuilla maksimaaliseen tehoonsa saakka.</p><p>17. Kooda. Kaksi heksakordia yhdessä, kuten alussa. Kirjoitettu kahdeksalle sordinoidulle sellolle, kahdeksalle sordinoidulle viululle ja pikkololle.</p><p>Kirjoitin LA Variationsin varta vasten Los Angelesin filharmonikkojen soittajille. Olen erittäin ylpeä orkesterini voimasta ja virtuoosisuudesta.</p><p>© Esa-Pekka Salonen</p><p>(käännös: © Antti Häyrynen)</p><p>(Helsingin Juhlaviikot 1997)</p><p>LA Variations är huvudsakligen variationer över två ackord bestående av sex toner var. Tillsammans täcker de alla tolv toner i en kromatisk skala. Därför har grundmaterialet i LA Variations en tvetydig karaktär: ibland (egentligen oftast) är materialet modalt (hexatoniskt), ibland är det kromatiskt, då två hexakord används samtidigt och bildar en struktur bestående av tolv toner.</p><p>Denna tudelning som kombinerar seriellt och icke seriellt tänkande är kännetecknande för all min musik efter mitten av 80-talet, men i LA Variations har tyngdpunkten definitivt kommit att glida över mot det icke seriella.</p><p>Kompositionen är ca 19 minuter lång och skriven för stor orkester med kontrabasklarinett och synt. Till formen är musiken klar och uttrycket direkt.</p><p>De båda hexakorden introduceras genast i de första takterna i kromatisk form. Altflöjt, engelskt horn, basklarinett och två fagotter spelar skuggade av tre soloaltvioliner, en melodi som låter som något slags syntetisk folkmusik. I själva verket är det två hexakord i horisontal position, transponerade till samma tonhöjd.</p><p>Några av de följande variationerna baserar sig på denna melodi, andra representerar djupare, osynliga (eller ohörbara) aspekter av materialet. Med finns också element som aldrig förändras, t.ex. den daktylrytm som först introduceras av pukoma och slagverken ungefär halvvägs i verket.</p><p>En kort vägledning i LA Variationernas terräng:</p><p>1. Två hexakord tillsammans som en stigande skala. Rörelsen blir långsammare och övergår i</p><p>2. en nästan folkmusikalisk episod (som jag beskrivit ovan).</p><p>3. Första koralen (bara blåsare).</p><p>4. Stora Ackordet I. De två hexakorden tolkas tre gånger på tre olika sätt i ett jätteackord.</p><p>5. Scherzando, leggiero.</p><p>6. En maskin som producerar en jämn rörelse med sextondeldelstoner i</p><p>7. en variation där melodin spelas av trumpeterna och första violinerna.</p><p>8. Det snabbaste avsnittet i stycket. Först träblåsarna i högsta registret, sedan basinstrumenten i det lågsta. Ett akrobatiskt solo för kontrabas leder till en</p><p>9. variation för blåsare, slagverk, harpa och celesta.</p><p>10. Kanon i tre olika tempi. Instrumenterad för kammarensemble.</p><p>11. En tuttipassage för stråkarna leder till Stora Maskinen I. Slagverkarna förbereder en mantrarytm. Bleckackorden i Stora Maskinen är min hedersbetygelse till Sibelius.</p><p>12. Andra koralen.</p><p>13. En ny aspekt av melodin spelad av stråkarna unisont.</p><p>14. Tempo: en fjärdedelston = 125. Canon à 3.</p><p>15. Stora Maskinen II. Troligen den gladaste musiklag någonsin skrivit.</p><p>16. Stora Ackordet II. Denna gång två olika tolkningar av hexakorden. Mantrarytmen upprepas av pukorna, roto-tomerna och trätrummorna och drivs tills den får maximal effekt.</p><p>17 Koda. De två hexakorden tillsammans som i början. Instrumenterat för åtta sordinerade violonceller, åtta sordinerade violiner och piccola.</p><p>Jag skrev LA Variations för Los Angeles filharmoniker. Jag är mycket stolt över min orkesters virtuositet och kraft.</p><p>© Esa-Pekka Salonen</p><p>(övers. © Jan Granberg)</p><p>(Helsingfors Festspel 1997)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy