Advanced search
New suggestion:
Lemminkäinen
by Erik Bergman
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Lemminkäinen draws its text from two episodes in the Kalevala, the Finnish national epic, which was first published in 1835. Canto XIV concludes with a description of Lemminkäinen’s murder at the hands of the blind herdsman of Northland who hacks his body in pieces and throws it into Tuonela’s river. Lemminkäinen’s mother, filled with foreboding, gets word of his death. In the following Canto she obtains a copper rake and dredges the river. She finally succeeds in assembling the scattered limbs, pieces them together and rubs them with ointment. Lemminkäinen returns to life, handsomer than ever.</p><p>The second movement is based on Canto XXVII. Lemminkäinen arrives in Northland, furious at not being invited to the wedding feast. His haughty behaviour incenses the Master of Northland and, in the ensuing scene, each tries to vanquish the other by magic. When the Master is unable to gain the upper hand, he challenges Lemminkäinen to a swordfight and Lemminkäinen cuts off his head. The Hag of Northland gathers a band of armed men to take revenge on Lemminkäinen and kill him.</p><p>The parts of the two principal characters, Lemminkäinen and his mother, are taken by the baritone and mezzo-soprano soloists. The Master of Northland, representative of Northland’s power and might, is portrayed by the threatening sound of homophonic men’s voices. The narration is primarily entrusted to the speaker.</p><p>The musical language is a blend of the primitive and the more sophisticated. At times the voices chant, moving within the compass of a fourth or fifth typical of traditional Kalevala singing, at others bolder intervals are employed to express the dramatic tension. The chorus is most often in between four to eight parts though in places one voice divides into three or each singer has their own individual line. In addition to normal singing, Sprechstimme, Sprechgesang, whispering or various combinations of these as well as heavy vibrato or none at all are used for expressive purposes. Homophonic writing lends clarity and bite to the delivery. Counterpoint is exploited for the magic conjurations in the dramatic scene between Lemminkäinen and the Master of Northland. In a few passages the mezzo-soprano is required to keen or lament on the verge tears. Certain concepts in the text also find their musical equivalent eg ‘wanton Lemminkäinen’ is associated with a swinging glissando between two or three notes that seeks to portray this eternal adventurer.</p><p>© Erik Bergman, 1985</p><p>Kuoroteos Lemminkäinen pohjautuu Kalevalan tekstiin. Neljännentoista runon lopussa kerrotaan, kuinka Pohjolan sokea karjapaimen surmaa Lemminkäisen, hakkaa ruumiin kappaleiksi ja heittää sen Tuonelan jokeen. Lemminkäisen äiti – aavistaen, että jotakin pahaa on tapahtunut hänen pojalleen – saa tiedon tämän kuolemasta. Viidennessätoista runossa kuvataan, kuinka äiti hankkii itselleen vaskisen haravan ja alkaa koota Lemminkäisen ruumiin kappaleita. Lopuksi hän liittää kappaleet yhteen, voitelee ruumiin parantavilla lääkkeillä ja saa Lemminkäisen heräämään henkiin, kauniimpana kuin koskaan.</p><p>Toisen kohtauksen pohjana on 27:nnen runon teksti. Lemminkäinen saapuu Pohjolaan julmistuneena siitä, ettei häntä oltu kutsuttu hiljattain päättyneisiin hääpitoihin. Hän esiintyy ylimielisesti ja suututtaa isännän. Seuraa kohtaus, jossa kumpikin yrittää voittaa toisensa loihtimistaidossa. Kun isäntä ei onnistu lyömään Lemminkäistä, hän vaatii miekkataistelua, mikä johtaa siihen, että Lemminkäinen katkaisee isännän pään. Pohjolan emäntä kokoaa aseistettuja miehiä kostamaan ja surmaamaan Lemminkäisen. Tätä hyvin dramaattista aineistoa hyödynnetään sävellyksessä eri tavoin: valitusäänin, loitsukaavoin ja dynaamisin purkauksin.</p><p>Kahta päähenkilöä, Lemminkäistä ja hänen äitiään, esittävät baritoni ja mezzosopraano. Pohjolan isäntä, joka edustaa Pohjolan moninkertaista ylivaltaa, saa ilmaisunsa homofonisesti, uhkaavasti laulavina miesääninä. Kertova osuus on uskottu pääasiallisesti lausujalle.</p><p>Sävelkieli on sekoitus alkukantaisuutta ja kehittyneempää ilmaisua, resitoivaa laulua kvartti- ja kvintti-intervallin alalla – siis runolaulun tyypillisellä alalla – sekä rohkeita, suuria intervallihyppyjä, silloin kun tunnelataus niitä vaatii. Kuoro on vaihdellen 4–8-ääninen. Paikoitellen yksi kuoroääni voi jakautua kolmeksi, ja tietyissä improvisointikohdissa kukin laulaja saattaa laulaa omalla tavallaan annetun notaation mukaisesti. Kuoro käyttää osittain lauluääntä, osittain puheääntä sekä sekamuotoja, kuten puhelaulua, puolittain puheääntä ja puolittain kuiskausta. Paikoitellen esiintyy aksentteja glottis-iskuin, glissandoja ja klustereita. Tavanomaisen laulutavan lisäksi kuoro laulaa myös voimakkaalla vibratolla tai täysin ilman vibratoa, kaikki ilmaisun rikastuttamiseksi.</p><p>Notaatio antaa selkeät ohjeet sävelkorkeudesta, nuottiarvoista ja tahtilajista. Muuten partituuri on jaettu kauttaaltaan jaksoihin, joille on annettu summittaiset aika-arvot sekunteina. Ohjattu improvisointi nuotinnetaan osin optisesti keskimääräisin kestoin ja sävelkorkeuksin, ylös- ja alaspäisin liikkein, osin tarkkaan annetuin sävelkorkeuksin, sisääntuloin jne. Kuoro esittää osuutensa joko tekstein tai yksittäisin sanoin, tavuin, huudahduksin ja valitushuudoin. Homofonista kuoro-osuutta käytetään tekstin iskuvoiman ja selvyyden lisäämiseksi. Kontrapunktinen kirjoitustapa ilmentää esim. loitsukaavoja dramaattisessa kohtauksessa Lemminkäisen ja Pohjolan isännän välillä. Mezzosopraano esittää parissa kohdin valituslaulunsa melkein itkien. Eräitä käsitteitä voidaan karakterisoida, näin esim. ’lieto Lemminkäinen’, jossa parin sävelen välillä häilyvä glissando kuvailee tätä arvaamatonta seikkailijaa.</p><p>Kertova osuus on uskottu pääasiallisesti lausujalle.</p><p>© Erik Bergman, 1985</p><p>Körverket Lemminkäinen bygger på text ur Kalevala. I slutet av den fjortonde runan talas om hur Lemminkäinen dödas av Pohjolas blinda herde som sedan hugger kroppen i stycken och kastar den i Tuonelas älv. Lemminkäinens moder anar att något ont drabbat hennes son och får veta om hans död. I den femtonde runan skildras hur hon skaffar sig en kratta och börjar räfsa ihop bitarna av Lemminkäinens kropp. Slutligen fogar hon samman alla stycken, utövar helande läkekonst och får Lemminkäinen att stå upp, skönare än någonsin.</p><p>Till grund för den andra scenen ligger text ur den tjugusjunde runan. Lemminkäinen kommer till Pohjola, förgrymmad över att han inte blivit inbjuden till ett nyss avslutat bröllopsgästabud. Han uppträder övermodigt och förargar husbonden. Nu uppstår en scen där båda försöker överbjuda den andra i trolldomskonster. När husbonden inte lyckas få övertaget, uppfordrar han till svärdskamp, vilket leder till att Lemminkäinen hugger huvudet av husbonden. Pohjolas värdinna samlar ihop beväpnade män för att hämnas och för att förgöra Lemminkäinen.</p><p>Det högdramatiska stoffet utnyttjas på olika sätt i kompositionen: med klagoläten, trolldomsformler och dynamiska utbrott.</p><p>De två huvudpersonerna, Lemminkäinen och hans moder, personifieras av en baryton, respektive mezzo-sopran. Pohjolas husbonde representerar den mångfaldiga övermakten i Pohjolagården och tar sig därför uttryck i homofont, hotfullt sjungande mansröster.</p><p>Tonspråket är en blandning av primitivitet och mera avancerad uttrycksart, reciterande sång inom ramen av en kvart- eller kvintintervall – alltså inom runosångens typiska gränser – och djärva, stora intervallsprång när det emotionella utspelet så fodrar. Kören uppträder variabelt mellan fyr- och åttastämmighet. Ställvis kan en stämma sjunga trefalt, och i vissa improvisationsmoment kan varje sångare sjunga på sitt eget sätt enligt angiven notation. Körens parti utförs dels med sång-och dels talröst och med blandformer som talsång, till hälften talröst, till hälften viskning. I vissa partier förekommer accenter med glottis-stöt, glissandin och clusters. Mezzo-sopranen utför på ett par ställen sin klagan nästan gråtande. Förutom på normalt sängsätt skall kören sjunga med starkt vibrato eller helt utan vibrato, allt i uttryckets tjänst.</p><p>Notationen ger tydliga anvisningar vad tonhöjd, notvärden och taktart beträffar. Men annars är partituret hela tiden indelat i avsnitt som markeras med approximativa tidsvärden i sekunder. Styrd improvisation noteras dels optiskt, i ungefärlig längd och höjd, riktning uppåt eller nedåt, dels i noggrant angivna tonhöjder, insatser etc. Kören utför sina partier dels med text, dels med enskilda ord, stavelser, utrop och klagorop. En homofon körsats används för att ge slagkraft och tydlighet åt texten. Ett kontrapunktiskt skrivsätt ger profil åt t.ex. trolldoms formler i den dramatiska scenen mellan Lemminkäinen och Pohjolas husbonde. En del begrepp kan karaktäriseras. Så t.ex. ’lieto Lemminkäinen’ (ömselynte Lemminkäinen) där ett svävande glissando kring ett par toner vill gestalta den oberäknelige äventyraren.</p><p>Den episka berättelsen är i huvudsak anförtrodd recitatören.</p><p>Verket är beställt av Rundradion i anslutning till Kalevalas l50års-jubileum.</p><p>© Erik Bergman, 1985</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
1. Oi emoni kantajani (O my mother), 2. Nyt onpi saneltavana (It is time to say)
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy