Advanced search
New suggestion:
Envelope (76./2002)
by Mikko Heiniö
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>My new composition is not just a concert opener; it envelops an entire work by another composer. The Haydn concerto serves my purpose well: it is fairly short, the solo instrument is a trumpet (that, while festive, does not stand out against the orchestra in the way the violin and piano favoured by the Romantics does), and the Viennese-Classical thematic material offers universal constructions that - unlike, maybe, the subjective melodies of the Romantics - can be transferred to a different stylistic environment.</p><p>The overall structure falls into three sections; it begins with music by me (c. 12½ minutes), continues with the Haydn concerto (c. 16 minutes) and ends with music by me again (c. 7½ minutes). I have also added a cadenza to the Haydn concerto and written bridge passages between the movements. The work as a whole thus proceeds without a break, slipping from one composer to the other as painlessly as possible. At the border points traces of my music do, admittedly, linger on, mingling with Haydn’s, but otherwise the trumpet concerto is as Haydn wrote it. The solo trumpet does feature in my music, too, at the turning points in the narrative, but it is the constant focus of attention only in the Haydn concerto.</p><p>I have borrowed some thematic elements from the trumpet concerto; in my passages preceding it they are diatonic and in those following it mainly chromatic. My intention has, however, been to use Haydn’s themes as structures embedded deep in the fabric rather than as underlined melodies.</p><p>The only instruments on the platform are those needed for the Haydn concerto, plus a piano, a harp and one percussionist. The other instruments are placed around the audience. The space, the echoes and the direction and movement of the sound thus acquire greater-than-usual significance as musical factors. And my music accordingly envelops Haydn’s not only in time but in space as well. – Of all the old masters, Haydn is, I reckon, the most likely to be least annoyed by this procedure.</p><p>© Mikko Heiniö</p><p>translation by © Susan Sinisalo</p><p>Lähtökohtanani on ollut rakentaa "konsertti" (ei siis "konsertto") orkesterille - tietoisena siitä, että konsertin aloittavaa uutta teostani seuraa Joseph Haydnin trumpettikonsertto ja että väliajan jälkeen ohjelmassa kuullaan 2. sinfoniani.</p><p>Uusi sävellykseni ei silti ole vain konsertin alkunumero, vaan se sulkee sisäänsä toisen säveltäjän teoksen kokonaisuudessaan. Intendentti Tero-Pekka Henellin valitsema Haydnin konsertto sopii tähän tarkoitukseen hyvin: se on lyhyehkö, solistina on trumpetti (joka on kyllä juhlava mutta ei erkaannu siinä määrin orkesterista kuin romantiikan suosimat viulu ja piano), ja wieniläisklassismin teema-aineistosta löytyy sellaisia universaaleja rakenteita, joita - toisin kuin ehkä romantiikan subjektiivisia melodioita - voidaan siirtää erilaiseen tyyliympäristöön.</p><p>Haydnin trumpettikonsertossa (1796) kaikkien kolmen osan pääteemaat rakentuvat samalle diatoniselle kolmi- tai nelisävelikölle, joka esittäytyy heti ensiosan alussa: es-f-g-b. Hitaassa keskiosassa se pukeutuu muotoon, jossa häivähtää Haydnin vuonna 1797 säveltämä Itävallan keisarihymni (sittemmin Saksan kansallislaulu). Näiden nyt yksinkertaisilta vaikuttavien sävelkulkujen vallankumouksellisuus oli aikoinaan siinä, että ne soitettiin nimenomaan trumpetilla. Varhaisempi clarino-tekniikka, joka oli sidoksissa luonnon yläsävelsarjaan, mahdollisti asteittaiset kulut vain ylimmässä rekisterissä. Haydnin ystävä Anton Weidinger kehitti 1790-luvulla läppätrumpetin, jolla voitiin ensi kertaa soittaa paitsi diatonisia sävelkulkuja ala- ja keskirekisterissä myös jopa kromaattista asteikkoa. Säveltäjä tietenkin käytti tilaisuutta hyväkseen: hän vapautti trumpetin fanfaareista yms. murtosointukuvioista ja pani sen laulamaan.</p><p>"Envelope" tutuimmassa merkityksessään tarkoittaa kirjekuorta, käärettä, mutta sanalla on myös erinäisiä matemaattisia ja teknisiä merkityksiä. Se tarkoittaa mm. verhokäyrää, jolla voidaan graafisesti kuvata yksittäisen äänen kolmea vaihetta: aluke, stationäärinen vaihe ja lopuke. Kolmivaiheinen rakenne syntyy väistämättä sävellykseenikin, sillä se alkaa minun musiikillani (n. 12,5 min), jatkuu Haydnin konserttona (n. 16 min) ja päättyy taas minun musiikkiini (n. 7,5 min). Lisäksi olen kirjoittanut Haydnin konserttoon kadenssin sekä osien väliset siirtymät. Kokonaisuus etenee siis tauotta, ja säveltäjästä toiseen luiskahdetaan mahdollisimman kivuttomasti. Rajakohdissa musiikistani tosin jää joitakin häiveitä hetkeksi soimaan Haydnin ohelle, mutta muuten trumpettikonsertto saa soida ihan koskemattomana. Trumpettisolisti esiintyy kyllä minunkin musiikissani, kerronnan käännekohdissa, mutta pysyvässä polttopisteessä hän on vain Haydnin konsertossa.</p><p>En ole halunnut luoda uusklassistisia tyylitelmiä vaan musiikillista ympäristöä, joka selvästi erottuu Haydnista ja josta myös Haydn erottuu, epäilemättä edukseen. Mutta samalla on tietenkin selvää, että Haydnin kääreellä täytyy olla jokin erityinen suhde Haydniin. Olen lainannut trumpettikonsertosta joitakin temaattisia aineksia, jotka konserttoa edeltävässä musiikissani ovat diatonisia ja konserttoa seuraavassa musiikissani lähinnä kromaattisia. Haydnin teemoja olen kuitenkin halunnut käyttää pikemminkin syvälle upotettuina rakenteina kuin alleviivattuina melodioina.</p><p>Lisäksi sävellystyötä on leimannut komplementaarisuuden, täydentämisen periaate. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö Haydnin konsertto olisi itsessään "täydellinen" teos. Olen vain kulkenut juuri sellaisia polkuja, joille Haydn ei ole astunut. Tämä on koskenut sekä sävelmateriaalia että soittimien asettelua.</p><p>Kahden säveljoukon välinen komplementaarisuus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että yhdessä ne kattavat kaikki 12 säveltä (siten esim. pianon 5 mustaa kosketinta muodostavat komplementin 7 valkoiselle ja päinvastoin). Toisen sinfoniani sävelmateriaalina on Hermes-pianokonsertostani lainattu 6-sävelinen sointu ynnä sen 6-sävelinen komplementti. Koko tämä materiaali on käytössä myös Envelopessa, jossa siitä poimitaan Haydnin tärkeimpiä motiiveja. Lisäksi Envelopessa on aivan oma 6-sävelikkönsä, joka on rakennettu samalla logiikalla: Haydnin teemoissa 6 tärkeintä säveltä kuuluvat perinteiseen duuriasteikkoon (es, f, g, as, b, d), ja näiden komplementti (a, h, c, cis, e, fis) tuoksahtaa yllättäen siinä määrin bluesilta että sen on helppo nostaa päätään ylitse muiden.</p><p>Orkesterilavalle on sijoitettu vain ne instrumentit, joita tarvitaan Haydnin konserton esittämiseen, ynnä piano, harppu ja yksi lyömäsoittaja. Kaikki muut soittimet - ts. ne jotka täydentävät kokoonpanon sellaiseksi suureksi sinfoniaorkesteriksi jota tarvitaan 2. sinfoniassani väliajan jälkeen - on tässä vaiheessa sijoitettu muualle saliin. Täten tilasta, kaiuista ja äänen suunnasta ja liikkeestä tulee tavallista merkityksellisempiä musiikillisia tekijöitä. Ja täten musiikkini ei ympäröi Haydnia pelkästään ajallisesti vaan myös paikallisesti. - Luulen, että vanhoista mestareista Haydn on juuri se, jota tällainen menettely vähiten närkästyttäisi.</p><p>© Mikko Heiniö 21.9.2002</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
the work should be played without breaks before and after the Haydn Concerto, and it includes also a cadenza and two sections linking the separate Concerto movements together
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy