New suggestion:
Symphony No. 7 Op. 124
by Pehr Henrik Nordgren
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Minua on aina kiinnostanut synteesien etsiminen eri musiikkilajien, ilmaisutapojen ja -keinojen sekä teoreettisten ratkaisujen välillä. 1960-luvun toisen puoliskon aikana, jolloin tein läpimurtoni säveltäjänä, asetettiin moderni avantgardismi ja populaarimusiikki, sinfonia ja pop vastakkain. Eri päivälehdissä käydyn keskustelun yhteydessä kannatin ‘sinfoniaa’ - vaikka samanaikaisesti kutsuin ensimmäisiä ‘sinfonioitani’ ‘eufonioiksi’! Modernin musiikin esikuviini kuului György Ligeti. Mutta sisimmässäni aloin vierastaa suurta osaa avantgardismia leimaamaa teoreettista hiuksenhalkomista.</p><p>Siihen aikaan kun opiskelin musiikkitiedettä Helsingin Yliopistossa ja sävellystä Joonas Kokkosen johdolla satuin tutustumaan Juha Kankaaseen. Lähinnä hänen ja Kankaan pelimannien kautta tutustuin Suomen pelimannimusiikkiin, joka minulle edusti jotain inhimillisempää ja maanläheisempää kuin viisasteleva avantgardismi ja jossain määrin myös vakava sinfonikko Kokkonen. Joissakin 1960-luvun lopun ja 1970-luvun alun teoksissani yritin soluttaa kansanmusiikin aineksia muuten niin kaksitoistasävelrivin ja kenttätekniikan hallitsemaan tyyliini.</p><p>Vuosina 1970-73 opiskelin Japanissa. Sain voimakkaita vaikutteita sekä elinvoimaisesta modernista musiikista että Japanin vanhasta taide- ja kansanmusiikista. Inspiroituneena tavasta, millä eräät nuoret säveltäjät käyttivät Japanin perinteisiä soittimia modernin sarjallisissa, ‘länsimaisissa’ sävellyksissään, yritin Suomeen ja Kaustiselle palattuani käyttää suomalaisia kansansoittimia vastaavalla tavalla, vain soittimina eikä välttämättä ‘kansanomaisina’. ‘Kansanomaisen’ yritin saavuttaa toisella tavalla Taivaanvaloissa, joka ehkä on tyypillisin yritykseni luoda synteesi eri musiikillisten ainesten välillä. Joissakin Japanin-vuosieni jälkeisissä teoksissani käytin myös perinteisiä japanilaisia soittimia. Erikoinen ‘synteesi’ oli Seita japanilaisista soittimista koostuvalle kvartetille - muusikoiden pyynnöstä musiikki pohjautuu saamelaiseen joikuun!</p><p>Seitsemäs sinfoniani ei ole ‘muistelmateos’ mutta hajanaisten muistojen myötä luon silmäyksen siihen menneisyyteen, jolloin sain vaikutteita eri tahoilta ja joista yritin valaa yhtenäisen tyylin. Yksittäisen teoksen kokonaisuudesta ei kuitenkaan aina muodostunut niin koskematon, koska tahallani käytin hyväkseni tonaalisia lainauksia - useimmiten kansanmusiikista - joiden oli tarkoitus erottua atonaalista kudosta vasten. Uudessa sinfoniassani lainaan itseäni. Eräs lainaus, joka esiintyy sinfonian laajan alkujakson jälkeen, on peräisin ensimmäisestä jousikvartetostani op. 2 vuodelta 1967, tässä yhteydessä väritettynä, tummien sävyjen hallitsemana soitinnuksena suurelle orkesterille. Nämä karut sävelet toimivat muistumana siltä ajalta, jolloin yritin käyttää kaksitoistasäveltekniikkaa ns. oikeaoppisesti (mitä myöhemmin aloin inhota).</p><p>Sinfonian alussa ja kaikessa siinä, mikä esiintyy ennen jousikvartettolainausta, yritän luoda synteesin tonaalisen ja atonaalisen välillä, mikä voi vaikuttaa täysin hullulta. Saavuttaakseni tämän utopistisen tasapainon olen menetellyt seuraavasti:</p><p>Käytössäni on neliääninen satsi, tahtilaji on 5/4. Neljän tahdin ajan jokainen ääni sisältää vaakasuorasti erikseen kaikki kaksitoista säveltä. Pystysuorasti neljä stemmaa sisältää yhdessä joka eri tahdissa myös kaikki kaksitoista säveltä, mikä saavutetaan tietyn sekvenssitekniikan avulla, ts. jokaisen tahdin aiheet toistuvat, mutta vaihtavat koko ajan paikkaa. Sinfonian ensimmäinen jakso kulminoituu siten, että kaksi neliaiheryhmää ja yksi kolmiaiheryhmä (sisältäen myös kaikki kaksitoista säveltä saman periaatteen mukaan) asettuvat päällekkäin yksitoistaääniseksi satsiksi. Aiheet on valittu siten, että ne yhdessä kohtaavat ohimenevästi tonaalisissa pisteissä, ts. sointuvat vaikka nk. funktionaalisen tonaliteetin lakeja ei seurata. Kuulija saattaa kuitenkin kuvitella kuulevansa jotakin a-molliin pyrkivää, mutta kyseessä on vain yhdestä ainoasta a-molli-septimisoinnusta, joka kasvaa esiin kyseessä olevasta kudoksesta ilman analyyttistä järkeä - tosin koko sinfonia päättyy a-säveleen unisonona - melkein unisonona, sillä taivaan korkeuksissa soi crotalesin c-sävel, eli a-mollin pieni terssi, ja hyvinkin voidaan tulkita tätä tonaliteetin voittona.</p><p>Syyskuussa 1968 matkustin Juha Kankaan kanssa Turkuun haastattelemaan prof. Otto Anderssonia. Olimme tekemässä pitkää radio-ohjelmasarjaa Vanhojen pelimannien nuottikirjoista, joka lähetettiin 1969, samana vuonna jolloin Andersson kuoli. Uudessa sinfoniassani lainaan vanhaa polskaa, jonka Alfhild Forslin v. 1930 merkitsi muistiin kuuluisan Korsnäsin pelimannin Johan Erik Taklaxin (1856-1948) mukaan ja jonka Otto Andersson myöhemmin julkaisi kansantanssikokoelmassaan Äldre dansmelodier. Tämän lainauksen myötä lainaan tavallaan myös itseäni. Ehkä kaiken eniten soitettu teokseni Pelimannimuotokuvia jousille perustuu näet suurimmalta osaltaan myös Taklaxilta muistiinmerkittyihin sävelmiin - sinfonian polska muistuttaa selvästi sitä jousiorkesterisävellyksen polskaa jota lainasin Turussa v. 1974 kantaesityksensä saaneessa ensimmäisessä sinfoniassani.</p><p>Sinfonia sisältää myös muutamia muita sitaatteja - japanilaisen kansantanssirytmin ja G. Winklerin Andalusialaisen tanssin: tämän salonkikappaleen ongin sattumanvaraisesti esiin suuresta nuottijäämistöstä, jonka olin kauan sitten perinyt ensimmäiseltä musiikin opettajaltani Georg Rastenbergeriltä. Päinvastoin kuin joidenkin aikaisempien viime vuosien sävellysteni kohdalla seitsemäs sinfonia ei sisällä yhtään inkeriläisten itkuvirsien tai runolaulujen lainaa. Tietystä rapsodisesta luonteesta huolimatta sinfonian eri hahmoissa toistuva pääidea, tonaliteetin ja atonaliteetin välinen tasapainottelu, sitoo kaiken yhteen. Myös Dmitri Shostakovitsh muistuttaa sitkeästi itsestään käyttäessäni hänen alkukirjainaihettaan d-es-c-h (hänen nimestään saksaksi kirjoitettuna), transponoituna puoli sävelaskelta korkeammalle es-e-des-c. Aihe palaa useita kertoja, melkein aavemaisesti, ja sitä voidaan ehkä pitää eräänlaisena kohtalonaiheena.</p><p>Olen omistanut sinfoniani Juha Kankaalle, joka on merkinnyt minulle niin paljon säveltäjänurallani, aina 1960-luvun opiskeluvuosista lähtien.</p><p>© Pehr Henrik Nordgren, 2003</p><p>Turku Philharmonic Orchestra</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus