New suggestion:
String Quartet No. 1 Op. 32c
by Paavo Heininen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>...the medium in which clarity and depth of compositional thinking is most rigorously tested...</p><p>...an instrument of stunning brilliance, possessing its own norms of virtuosity and colourism...</p><p>My op. 32 comprises a number of works which employ the same tone-row matrix characterised by the harmonic interval of the third. The String Quartet [No. 1] is the exact opposite of the aggressive, expansive piano sonata which belongs to this same opus. The quartet’s nostalgic tone is a mark of respect for the traditional ethos of music for strings, and in its form and outlook it follows a middle path and steers clear of extremes. Any craving for adventure in the area of instrumental expression takes second place to more important considerations. It is a quartet not in the tradition of Bartók, but of Berg, and above all the Berg of op. 3 rather than the Lyric Suite.</p><p>The quartet is in one or two movements: one, in the sense that it proceeds in one unbroken arc of tension from beginning to end; two, in the sense that it can be clearly divided into slow and fast sections. In terms of musical rhythm one can find aspects of ‘slow’ and ‘quick’ respiration in both sections: expectant, dissolving, tensile; scherzo, march, perpetuum mobile and appassionato, phase by phase. A cheery but subdued epilogue rounds off the work. But the opposites inherent to the piece do not represent an attempt to explain in full the reality surrounding even the most sheltered of us in his everyday life, but rather they are a projection of that reality onto the paradigm of the classic; hence — in the manner of the fourth symphony, in complete contrast to the piano sonata and a world apart from my future string works.</p><p>© Paavo Heininen, 1974</p><p><br></p><p>...laji, jonka kohdalla sävelajattelun puhtaus ja syvyys punnitaan ankarimmin...</p><p>...taiturisoitin, jolla on omat virtuoosiset ja koloristiset norminsa...</p><p>Op. 32 sisältää useita teoksia samasta intervallimatriisista, joita luonnehtii terssisointi. Jousikvartetto on samaan opukseen sisältyvän ekspansiivisen ja aggressiivisen pianosonaatin täysi vastakohta. Sen nostalginen sointi on kunnianosoitus perinteisen jousikamarimusiikin soinnille, ja sen muoto ja ilme ovat selvästi keskihakuisia. Seikkailumieli instrumentaalisen ilmaisun alueella ei ole tämän teoksen pääpiirre. Se ei liity Bartókin vaan Bergin kvartettoperinteeseen ja siinäkin pikemmin op. 3:n kuin Lyyrisen sarjan maailmaan.</p><p>Kvartetto on yksi- tai kaksiosainen. Yksiosainen, koska se etenee katkeamattomana jännityskaarena alusta loppuun; kaksiosainen, koska se selvästi jäsentyy hitaaksi ja nopeaksi osaksi. Kumpikin osa sisältää nousevina aaltoina ’hitaan’ ja ’nopean’ musiikillisen hengitysrytmin eri aspekteja: odottavaa, sulavaa ja jäntevää; scherzo-, marssi-, perpetuum mobile- ja appassionato-vaiheita. Viimeiseksi visertelee hiljenevä epilogi. Mutta vastakohtaisuudet eivät yritäkään olla koko kuva meistä suojatuintakin joka päivä ympäröivästä todellisuudesta vaan sen projektio klassikon persoonallisuuteen. Siis kuten IV sinfonia, päinvastoin kuin pianosonaatti ja päinvastoin kuin tulevat jousisävellykseni.</p><p>© Paavo Heininen, 1974</p><p><br></p><p>The history of opus 32 says something fundamental about Heininen’s ability to build his music from limited basic materials — what the composer calls “an interval matrix characterised by the sound of a third”. This provided the seed for four works bearing the same opus number: the String Quartet op. 32 c (1974), the 40-minute piano sonata Poesia squillante ed incandescente, and two collections of piano pieces. It was the basic material that led Heininen to place the works under the same opus number, for in no way are they any less weighty or musically inferior. He calls the quartet by a Polish name, Kwartet smyczkowy — no doubt a tribute to Lutoslawski, whom he greatly admires.</p><p>If the violin sonata [Op. 25] may be regarded as ‘stylised’, the string quartet falls somewhere in between the stylised Heininen and his most modern ideal; the composer himself says the quartet bears a spiritual affinity to the early string quartet opus 3 by Alban Berg. A glance at the first page of the score already reveals the recurring motif, often containing a rest, which later becomes one of the central forces bearing the music along. The resemblance to Berg is evident above all in the more tranquil movements. The music procedes in an unbroken line through episodes and phrases sometimes almost romantic in their fervour, sometimes enigmatic in timbre or airily scherzo-like. Towards the end the recurring motif comes to dominate the texture; the broad and rapid final episode rising to two great climaxes is sometimes said to show traces of neoclassicism.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1988 (Helsinki Festival)</p><p><br></p><p>Opuksen 32 historia kertoo jotain olennaista Heinisen kyvystä rakentaa musiikkiaan tietystä rajatusta perusmateriaalista, säveltäjän mukaan kyseessä on ”intervallimatriisi, jota karakterisoi terssiklangi”. Tästä alkuidusta on versonut neljä saman opusnumeron alle sijoittuvaa teosta; jousikvartetto [nro 1] op. 32c (1974), 40-minuuttinen pianosonaatti Poesia squillante ed incandescente ja kaksi pianokappaleiden kokoelmaa. Ja nimenomaan yhteinen perusmateriaali on saanut Heinisen sijoittamaan teokset saman opusnumeron alle, ei esimerkiksi niiden suppeus tai musiikillinen toisarvoisuus. Kvartetolle Heininen on antanut puolankielisen nimen Kwartet smyczkowy, mikä lienee viittaus Heinisen ihailemaan Lutoslawskiin.</p><p>Jos viulusonaattia [op. 25] saattoi pitää ”tyyliteltynä” sävellyksenä, niin jousikvartetto sijaitsee jossain tämän tyylittelyn ja Heinisen modernimman ihanteen välimaastossa; säveltäjä on itse puhunut kvarteton henkisestä sukulaisuudesta Alban Bergin varhaiseen jousikvartettoon op. 3. Jo partituurin ensisivun aineettomasta ilmaisusta kannattaa panna merkille usein tauon sisältävä repetitio-aihe, joka tulee teoksen myöhemmissä vaiheissa yhdeksi keskeiseksi musiikkia eteenpäin vieväksi voimaksi. Ennen muuta rauhallisemmissa jaksoissa yhteys Bergiin on kuultavissa. Musiikki etenee katkeamattomana jatkumona läpi milloin melkein romanttisesti hehkuvien, milloin väri-ilmaisussaan arvoituksellisten, milloin ilmavien scherzo-tyyppisten käänteiden ja taitteiden. Loppupuolella repetitio-motiivi hallitsee kudosta; kahteen suureen huipennukseen nousevan laajan ja nopean jälkijakson motoriikassa onkin nähty uusklassismin muistuma.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1988 (Helsinki Festival)</p><p><br></p><p>Opus 32:s historia ger prov på någonting väsentligt i Heininens förmåga att bygga upp sin musik utgående från en begränsat grundmaterial. Enligt kompositören är det fråga om en ”intervallmatris” som karaktäriseras av tersklangen. Ur detta frö har fyra verk sprungit fram, som alla ingår i samma opusnummer: stråkkvartett op. 32c (1974), den 40 minuter långa pianosonaten Poesia squillante ed incandescente och två pianostycken. Det gemensamma grundmaterialet har föranlett Heininen att placera musiken under samma opusnummer. Det är ingalunda fråga om verk av mindre format eller andra rangens musik. Heininen har givit sin kvartett ett polskt namn, Kwartet smyczkowy, vilket kan tolkas som ett uttryck för hans beundran för Lutoslawski.</p><p>Om violinsonaten [op. 25] kunde anses vara en ”stiliserad” komposition, så befinner sig stråkkvartetten någonstans mellan denna stiliserade musik och Heininens modernare ideal. Kompositören har själv talat om kvartettens andliga släktskap med Alban Bergs tidiga stråkkvartett op. 3. I det immateriella uttrycket på partiturets första sida lönar det sig att observera repetitionsmotivet som ofta innehåller en paus. Detta motiv blir senare en av de centrala drivande krafterna i musiken. Sambandet med Berg hörs framförallt i de långsammare avsnitten. Musiken löper som ett obrutet continuum genom nästan romantiskt glödande, ibland scherzoartat luftiga vändningar och perioder. Mot slutet dominerar repetitionsmotivet texturen. I den senare delens omfattande och snabba motorik, som stegras två gånger, har man tyckt sig se en reminiscens av nyklassicism.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1988 (Helsingfors Festspel) (övers. © Jan Granberg)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Andante tranquillo - (attacca), II Allegro con spirito
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus