New suggestion:
Bardo thödol
by Erik Bergman
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Bardo Thödol, tiibettiläinen kuolleitten kirja, muuan maailmankirjallisuuden erikoislaatuisimpia teoksia, ilmestyi Ewans-Wentzin toimittamana englanniksi n. 50 vuotta sitten. Eräät sen sisältämistä virheistä on oikaistu Lama Anagarika Govindan saksaksi toimittamassa uudessa laitoksessa, joka on ollut sävellykseni pohjana.</p><p>Tiibettiläinen kuolleitten kirja on avain ihmishengen syvimpiin kerroksiin. Se ei tarjoa vain uskontotieteilijöille mahdollisuutta tunkeutua ihmisen psyykeen; kuolemankirja on meille kaikille erinomainen opas meditaatioon ja kuoleman rituaalien mysteerioihin. Se opettaa ihmisen voittamaan kuolernan jo eläman aikana ja vihkii meidät tiettyyn meditaatiosarjaan.</p><p>Nepalin tiibettiläisissä luostareissa olen joutunut tekemisiin pohjoisen, lamalaisen buddhismin kanssa, erityisesti rituaalien sekä munkkien resitoinnin ja musisoinnin kautta. Kulttimenoissa esiintyy vain puhallin- ja lyömäsoittimia, joilla sen vuoksi on tärkeä osuus sävellyksessäni. Jouset osallistuvat atmosfäärin luomiseen; toisen osan kulttitanssissa niilla on myös lyömäsoittimenomainen tehtävä. Bardo Thödolissa käytän vain muutamia harvoja säveliä – kaikki liikkuu muutaman pääsävelen ympärillä, mikä on eräänlaista tiibettiläisen kulttimusiikin stilisointia. Tässä yhteydessä esiintyy myös sanskritinkielisiä huudahduksia ja loitsukaavoja. Soittimista esim. lautasilla, tamtamilla, gongilla ja isollarummulla on vastineensa kulttimusiikissa. Mukana on myös tiibettiläinen ’kalistinrumpu’ (damaru), joka karkottaa pahoja henkiä, räikeä-ääninen tiibettiläinen näkinkenkätrumpetti (dung-dkar) sekä tiibettiläinen käsikello (dril-bu) ja pienet rituaalisymbaalit (ting-šag).</p><p>Lausujalla on tärkeä tehtävä: hän saattaa vainajan halki Bardo-tilan. Kuolinhetken ja uudelleensyntymän välillä vallitsee suuri pimeys, jolloin henki etsii tietään ja tarvitsee neuvoja ja rohkaisua. Bardossa henki kohtaa erilaisia olentoja: sekä lempeitä jumaluuksia että kammottavia demoneja. Sen on opittava olemaan pelkäämättä niitä ja tunnistettava niissä oman itsensä erilaiset ilmentymät. Vasta kun mieli on oivaltanut, että ne kaikki ovat lähtöisin siitä itsestään, se tyhjenee menneisyydestään ja on valmis syntymään uudelleen.</p><p>Ensimmäisen osan alussa lausuja huudahtaa sanskritiksi ’Adibuddhaya Samantabhadraya’, mikä merkitsee Adibuddhan, Buddhan alkumuodon ylistystä. ’Verehrung erweise ich dem Adibuddha’ kuuluvat lausujan ensimmäiset sanat, ja jatkossa hän kutsuu suojelusjumaluuksia auttamaan vainajaa sen vaelluksella halki pimeyden.</p><p>’Om mani padme hum’ on ikivanha Mahayana-buddhalainen mantra, maaginen kaava ja salainen voimanlähde, joka sananmukaisesti merkitsee osapuilleen ’Oi sinä jalokivi lootuskukassa’. Usein esiintyvä ’Ah’ edustaa tantrisen eli kaikkein salaisimmen buddhalaisuuden suurta julistajaa, pyhää Padmasambhavaa.</p><p>Tässä ensimmäisessä osassa käytän patarumpuja (pieniä glissandoliikkeitä saman sävelen ympärillä) sekä preparoitua huilua (sisäänrakennettuine mikrofoneineen) lamojen mantrahyminän soittimellisena vastineena.</p><p>Toinen osa on rituaalinen tanssi, jossa esiintyvät maalliset gurut sekä devat ja dakinit, eräänlaiset taivaalliset olennot. Siinä kutsutaan myös avuksi erivärisiä buddhia, jotka edustavat erilaisia henkisiä aspekteja. Niiden maagisia ominaisuuksia kuvaavat maagiset tavut ’Krem, Brem, Trum, Kšam, Srum, E’. Tiibettiläisten lempijumalatar on Tara ja häntä ylistetään sanoin ’Om Tare tutare ture svaha’.</p><p>’Namo Buddhaya, namo Sanghaya, namo Dharmaya’, kunnioittavat Buddhaa, munkkikuntaa ja oppia.</p><p>Toisen osan kulttitanssissa jyskyttävät jousien ostinatosoinnut pizzicatoina samaa rytmistä kuviota, joka siirtyy myös lyömäsoittimiin. Jouset toimivat siis tässä yhteydessä myös työmäsoittimina.</p><p>Kolmannessa osassa baritonisolisti kuljettaa meidät kuoleman valtakunnan läpi ja kehottaa henkeä levollisuuteen sen kohdatessa oman itsensä ilmentymiä. Lopussa esiintyvä sana ’Mangalam’ on hyvän onnen toivotus vainajalle hänen jatkaessa vaellustaan Bardossa.</p><p>Neljännessä osassa mezzosopraano laulaa tästä vaelluksesta sen jälkeen kun trumpeteissa levottomasti häilähtelevä elämän arpapeli on lopussa. Taustalla muodostavat sointiverhon naisäänet, puupuhaltimet, vibrafoni ja harppu.</p><p>Viides osa muodostaa teoksen huipentuman lausujan ja baritonin välisen dialogin, kauhistuttavien demonien sekä orkesterin ja kuoron villien purkausten muodossa: henki kohtaa pelottavan Herukan, jota liekit ympäröivät. Musiikille antavat leimansa pärisevät ja rämisevät lyömäsoittimet sekä matalat ja uhkaavat vaskipuhaltimet. Ksylomarimba soittaa makaabereita juoksutuksia isonrummun, temppeliblokin ja tenorirummun muodostamaa taustaa vasten.</p><p>Matalat lyömäsoittimet tekevät glissandosyöksähdyksiä. Kuoron improvisaatio-osuuksille antavat leimansa hysteeriset huudahdukset, joiden aikana orkesteri improvisoi melskeiseen tapaan, mm. trumpettien suukappaleiden glissandoin ja puupuhallinten trillein.</p><p>Tämän jälkeen nousee esille viisisävelinen teema – myös peilikuvan muodossa – joka liittyy tekstin sanoihin ’alle Bilder, die erscheinen, erkenne ich als Spiegelbilder meines Bewußtseins’. Teema yhtyy baritonin sanoihin ’O Tod’ samaten kuin kuoron tenoreiden sanoihin ’Alles ist leer’. Lamalaisuuden perimmäinen filosofinen totuus, että kaikki on tyhjää, vain illusorista, sisältyy sanoihin ’Sarvam šunyam’. Kuoro kuiskaa ’Tšiba’, mikä tiibetin kielellä merkitsee kuolemaa.</p><p>Viimeisessä osassa minuus on uudelleensyntymän kynnyksellä. Se on nyt joutumassa seuraavan elämänsä tyyssijaan. Lausuja antaa sille neuvoja, ja hänen kanssaan vuorottelee kuoro kuiskaamalla kehotuksia, jotka kertautuvat vainajan korvissa. Musiikille antavat väriä sirisevät ja säkenöivät äänet kaikkein korkeimmassa rekisterissä. Baritoni toistaa salaisen mantran rukouksena ja voiman lähteenä, kun taas mezzosopraano osittain elegisine, osittain dramaattisine valituksineen muistuttaa neljännen osan naisäänistä, jotka muodostavat taustan mezzosopraanon meditaatioille.</p><p>Lukuun ottamalla toista osaa sekä tiettyjä, ankaran rytmisiä jaksoja viidennessä osassa, partituuri on kirjoitettu käyttämällä notaatiota, joka tietyn kontrollin (kapellimestarin ’lyöntien’) puitteissa suo esittäjille tietyn vapauden.</p><p>© Erik Bergman, 1974</p><p>Vuonna 1974 valmistunut Bardo Thödol on yksi Bergmanin pääteoksista. Se on hyvä esimerkki Bergmanin kyvystä eläytyä eksoottisiin kulttuureihin, ottaa vastaa niiden antamia vaikutteita ja muuttaa vaikutteet oman luovan prosessinsa sulattamossa aidoksi ja väärentämättömäksi Bergmaniksi. Bardo Thödol pohjautuu samannimiseen tiibettiläiseen Kuolleiden kirjaan. Bergman on tullut tutuksi pohjoisen, lamalaisen buddhismin kanssa käydessään Nepalin tiibettiläisissä luostareissa, joissa hän on seurannut rituaaleja, munkkien resitointia ja musisointia. Munkkien kuittimenoissa esiintyy vain puhaltimia ja lyömäoittimia, joilla on tärkeä asema Bergmanin sävellyksessä. Myös Bergmanin tapa käyttää eri jaksoissa vain muutamia pääsävelen läheisyydessä liikkuvia säveliä liittyy säveltäjän mukaan tiibettiläisiin impulsseihin.</p><p>Bardo Thödol on sävelletty lausujalle, baritonille, mezzosopraanolle, sekakuorolle ja orkesterille. Teoksessa käytetään myös muutamia tiibettiläisiä soittimia, esimerkiksi ensiosan alkusivuilla tiibettiläistä näkinkenkätrumpettia, myöhemmin myös tiibettiläistä kalistinrumpua, käsikelloja ja pieniä rituaalisymbaaleja. Teosta esitettäessä lienee käytännöllisintä kääntyä Bergmanin ja hänen kuuluisan, eri puolille maailmaa ulottuneilla löytöretkillä kerätyn soitinkokoelmansa puoleen. Bergman käyttää suurta kokoonpanoa taitavasti, milloin kiehtovia värimaisemia maalaten, milloin suuria purkauksia manaten. Lausujalla on tärkeä tehtävä, sillä hän saattelee vainajaa läpi Bardo-tilan, siis kuoleman ja uudestisyntymisen väisen ajan, jolloin vainajan henki tarvitsee neuvoja.</p><p>Bardo Thödol jakaantuu kuuteen osaan. Musiikki etenee pääosin hitaina, vapaarytmisinä meditaatioina, joiden sävyt ulottuvat ensiosan tummasta salaperäisyydestä kolmannen osan kuoleman maiseman kautta neljännen osan vangitsevaan, kiehtovaan sointiin. Teoksen toinen osa on osista selkeimmin rytmillinen: sen läpi käy tasainen, ritualistinen 5/8-rytmi. Viides osa muodostaa teoksen dynaamisen huipentuman. Sen aikana henki kohtaa pelottavan, liekkien ympäröimän Herukan, jolla on mm. kolme päätä, kuusi kättä ja yhdeksän silmää. Viimeisessä, kirkkaasti säteilevässä osassa henki on jo valmistautumassa uudestisyntymiseen. Samalla teos saa valoisan päätöksen.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1991</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus