Advanced search
New suggestion:
Bardo thödol
by Erik Bergman
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Bardo Thödol, tiibettiläinen kuolleitten kirja, muuan maailmankirjallisuuden erikoislaatuisimpia teoksia, ilmestyi Ewans-Wentzin toimittamana englanniksi n. 50 vuotta sitten. Eräät sen sisältämistä virheistä on oikaistu Lama Anagarika Govindan saksaksi toimittamassa uudessa laitoksessa, joka on ollut sävellykseni pohjana.</p><p>Tiibettiläinen kuolleitten kirja on avain ihmishengen syvimpiin kerroksiin. Se ei tarjoa vain uskontotieteilijöille mahdollisuutta tunkeutua ihmisen psyykeen; kuolemankirja on meille kaikille erinomainen opas meditaatioon ja kuoleman rituaalien mysteerioihin. Se opettaa ihmisen voittamaan kuolernan jo eläman aikana ja vihkii meidät tiettyyn meditaatiosarjaan.</p><p>Nepalin tiibettiläisissä luostareissa olen joutunut tekemisiin pohjoisen, lamalaisen buddhismin kanssa, erityisesti rituaalien sekä munkkien resitoinnin ja musisoinnin kautta. Kulttimenoissa esiintyy vain puhallin- ja lyömäsoittimia, joilla sen vuoksi on tärkeä osuus sävellyksessäni. Jouset osallistuvat atmosfäärin luomiseen; toisen osan kulttitanssissa niilla on myös lyömäsoittimenomainen tehtävä. Bardo Thödolissa käytän vain muutamia harvoja säveliä – kaikki liikkuu muutaman pääsävelen ympärillä, mikä on eräänlaista tiibettiläisen kulttimusiikin stilisointia. Tässä yhteydessä esiintyy myös sanskritinkielisiä huudahduksia ja loitsukaavoja. Soittimista esim. lautasilla, tamtamilla, gongilla ja isollarummulla on vastineensa kulttimusiikissa. Mukana on myös tiibettiläinen ’kalistinrumpu’ (damaru), joka karkottaa pahoja henkiä, räikeä-ääninen tiibettiläinen näkinkenkätrumpetti (dung-dkar) sekä tiibettiläinen käsikello (dril-bu) ja pienet rituaalisymbaalit (ting-šag).</p><p>Lausujalla on tärkeä tehtävä: hän saattaa vainajan halki Bardo-tilan. Kuolinhetken ja uudelleensyntymän välillä vallitsee suuri pimeys, jolloin henki etsii tietään ja tarvitsee neuvoja ja rohkaisua. Bardossa henki kohtaa erilaisia olentoja: sekä lempeitä jumaluuksia että kammottavia demoneja. Sen on opittava olemaan pelkäämättä niitä ja tunnistettava niissä oman itsensä erilaiset ilmentymät. Vasta kun mieli on oivaltanut, että ne kaikki ovat lähtöisin siitä itsestään, se tyhjenee menneisyydestään ja on valmis syntymään uudelleen.</p><p>Ensimmäisen osan alussa lausuja huudahtaa sanskritiksi ’Adibuddhaya Samantabhadraya’, mikä merkitsee Adibuddhan, Buddhan alkumuodon ylistystä. ’Verehrung erweise ich dem Adibuddha’ kuuluvat lausujan ensimmäiset sanat, ja jatkossa hän kutsuu suojelusjumaluuksia auttamaan vainajaa sen vaelluksella halki pimeyden.</p><p>’Om mani padme hum’ on ikivanha Mahayana-buddhalainen mantra, maaginen kaava ja salainen voimanlähde, joka sananmukaisesti merkitsee osapuilleen ’Oi sinä jalokivi lootuskukassa’. Usein esiintyvä ’Ah’ edustaa tantrisen eli kaikkein salaisimmen buddhalaisuuden suurta julistajaa, pyhää Padmasambhavaa.</p><p>Tässä ensimmäisessä osassa käytän patarumpuja (pieniä glissandoliikkeitä saman sävelen ympärillä) sekä preparoitua huilua (sisäänrakennettuine mikrofoneineen) lamojen mantrahyminän soittimellisena vastineena.</p><p>Toinen osa on rituaalinen tanssi, jossa esiintyvät maalliset gurut sekä devat ja dakinit, eräänlaiset taivaalliset olennot. Siinä kutsutaan myös avuksi erivärisiä buddhia, jotka edustavat erilaisia henkisiä aspekteja. Niiden maagisia ominaisuuksia kuvaavat maagiset tavut ’Krem, Brem, Trum, Kšam, Srum, E’. Tiibettiläisten lempijumalatar on Tara ja häntä ylistetään sanoin ’Om Tare tutare ture svaha’.</p><p>’Namo Buddhaya, namo Sanghaya, namo Dharmaya’, kunnioittavat Buddhaa, munkkikuntaa ja oppia.</p><p>Toisen osan kulttitanssissa jyskyttävät jousien ostinatosoinnut pizzicatoina samaa rytmistä kuviota, joka siirtyy myös lyömäsoittimiin. Jouset toimivat siis tässä yhteydessä myös työmäsoittimina.</p><p>Kolmannessa osassa baritonisolisti kuljettaa meidät kuoleman valtakunnan läpi ja kehottaa henkeä levollisuuteen sen kohdatessa oman itsensä ilmentymiä. Lopussa esiintyvä sana ’Mangalam’ on hyvän onnen toivotus vainajalle hänen jatkaessa vaellustaan Bardossa.</p><p>Neljännessä osassa mezzosopraano laulaa tästä vaelluksesta sen jälkeen kun trumpeteissa levottomasti häilähtelevä elämän arpapeli on lopussa. Taustalla muodostavat sointiverhon naisäänet, puupuhaltimet, vibrafoni ja harppu.</p><p>Viides osa muodostaa teoksen huipentuman lausujan ja baritonin välisen dialogin, kauhistuttavien demonien sekä orkesterin ja kuoron villien purkausten muodossa: henki kohtaa pelottavan Herukan, jota liekit ympäröivät. Musiikille antavat leimansa pärisevät ja rämisevät lyömäsoittimet sekä matalat ja uhkaavat vaskipuhaltimet. Ksylomarimba soittaa makaabereita juoksutuksia isonrummun, temppeliblokin ja tenorirummun muodostamaa taustaa vasten.</p><p>Matalat lyömäsoittimet tekevät glissandosyöksähdyksiä. Kuoron improvisaatio-osuuksille antavat leimansa hysteeriset huudahdukset, joiden aikana orkesteri improvisoi melskeiseen tapaan, mm. trumpettien suukappaleiden glissandoin ja puupuhallinten trillein.</p><p>Tämän jälkeen nousee esille viisisävelinen teema – myös peilikuvan muodossa – joka liittyy tekstin sanoihin ’alle Bilder, die erscheinen, erkenne ich als Spiegelbilder meines Bewußtseins’. Teema yhtyy baritonin sanoihin ’O Tod’ samaten kuin kuoron tenoreiden sanoihin ’Alles ist leer’. Lamalaisuuden perimmäinen filosofinen totuus, että kaikki on tyhjää, vain illusorista, sisältyy sanoihin ’Sarvam šunyam’. Kuoro kuiskaa ’Tšiba’, mikä tiibetin kielellä merkitsee kuolemaa.</p><p>Viimeisessä osassa minuus on uudelleensyntymän kynnyksellä. Se on nyt joutumassa seuraavan elämänsä tyyssijaan. Lausuja antaa sille neuvoja, ja hänen kanssaan vuorottelee kuoro kuiskaamalla kehotuksia, jotka kertautuvat vainajan korvissa. Musiikille antavat väriä sirisevät ja säkenöivät äänet kaikkein korkeimmassa rekisterissä. Baritoni toistaa salaisen mantran rukouksena ja voiman lähteenä, kun taas mezzosopraano osittain elegisine, osittain dramaattisine valituksineen muistuttaa neljännen osan naisäänistä, jotka muodostavat taustan mezzosopraanon meditaatioille.</p><p>Lukuun ottamalla toista osaa sekä tiettyjä, ankaran rytmisiä jaksoja viidennessä osassa, partituuri on kirjoitettu käyttämällä notaatiota, joka tietyn kontrollin (kapellimestarin ’lyöntien’) puitteissa suo esittäjille tietyn vapauden.</p><p>© Erik Bergman, 1974</p><p>Vuonna 1974 valmistunut Bardo Thödol on yksi Bergmanin pääteoksista. Se on hyvä esimerkki Bergmanin kyvystä eläytyä eksoottisiin kulttuureihin, ottaa vastaa niiden antamia vaikutteita ja muuttaa vaikutteet oman luovan prosessinsa sulattamossa aidoksi ja väärentämättömäksi Bergmaniksi. Bardo Thödol pohjautuu samannimiseen tiibettiläiseen Kuolleiden kirjaan. Bergman on tullut tutuksi pohjoisen, lamalaisen buddhismin kanssa käydessään Nepalin tiibettiläisissä luostareissa, joissa hän on seurannut rituaaleja, munkkien resitointia ja musisointia. Munkkien kuittimenoissa esiintyy vain puhaltimia ja lyömäoittimia, joilla on tärkeä asema Bergmanin sävellyksessä. Myös Bergmanin tapa käyttää eri jaksoissa vain muutamia pääsävelen läheisyydessä liikkuvia säveliä liittyy säveltäjän mukaan tiibettiläisiin impulsseihin.</p><p>Bardo Thödol on sävelletty lausujalle, baritonille, mezzosopraanolle, sekakuorolle ja orkesterille. Teoksessa käytetään myös muutamia tiibettiläisiä soittimia, esimerkiksi ensiosan alkusivuilla tiibettiläistä näkinkenkätrumpettia, myöhemmin myös tiibettiläistä kalistinrumpua, käsikelloja ja pieniä rituaalisymbaaleja. Teosta esitettäessä lienee käytännöllisintä kääntyä Bergmanin ja hänen kuuluisan, eri puolille maailmaa ulottuneilla löytöretkillä kerätyn soitinkokoelmansa puoleen. Bergman käyttää suurta kokoonpanoa taitavasti, milloin kiehtovia värimaisemia maalaten, milloin suuria purkauksia manaten. Lausujalla on tärkeä tehtävä, sillä hän saattelee vainajaa läpi Bardo-tilan, siis kuoleman ja uudestisyntymisen väisen ajan, jolloin vainajan henki tarvitsee neuvoja.</p><p>Bardo Thödol jakaantuu kuuteen osaan. Musiikki etenee pääosin hitaina, vapaarytmisinä meditaatioina, joiden sävyt ulottuvat ensiosan tummasta salaperäisyydestä kolmannen osan kuoleman maiseman kautta neljännen osan vangitsevaan, kiehtovaan sointiin. Teoksen toinen osa on osista selkeimmin rytmillinen: sen läpi käy tasainen, ritualistinen 5/8-rytmi. Viides osa muodostaa teoksen dynaamisen huipentuman. Sen aikana henki kohtaa pelottavan, liekkien ympäröimän Herukan, jolla on mm. kolme päätä, kuusi kättä ja yhdeksän silmää. Viimeisessä, kirkkaasti säteilevässä osassa henki on jo valmistautumassa uudestisyntymiseen. Samalla teos saa valoisan päätöksen.</p><p>© Kimmo Korhonen, 1991</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy