Advanced search
New suggestion:
Concerto for Violin and Orchestra
by Kalevi Aho
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Konserton säveltämisen keskeisenä ongelmana on solistin ja orkesterin suhde – miten saada solistin osuus tarpeeksi merkittäväksi ja näyttäväksi ilman että orkesterin osuuskaan kutistuisi pelkäksi säestämiseksi. Klassiset säveltäjät ratkaisivat tämän ongelman käyttämällä konserttojen ensiosassa normaalisti ns. kaksoisesittelyä. Ensiksi orkesteri esitteli yksinään osan teemat ja vasta tämän jälkeen tapahtui solistin sisääntulo solistin esitellessä samat teemat vielä uudelleen. Omassa aikaisemmassa konsertoivassa sävellyksessäni Sinfonia concertantessa viululle ja orkesterille (Sinfonia nro 3) teoksen keskeinen jännite muodostui taas solistin ja orkesterin vastakohta-asetelmasta solistiyksilön joutuessa kamppailemaan orkesterin massaa vastaan. </p><p>Viulukonsertossani ei tällaista vastakkainasettelua esiinny, vaan sekä solisti että orkesteri pyrkivät olemaan teoksessa samanarvoisia, toisiaan tukevia ja täydentäviä elementtejä. Teoksen sävelkieli ikään kuin kasvaa esille viulusta, sen teknisistä ja ilmaisullisista mahdollisuuksista. Orkesteri ottaa itselleen johtoaseman silloin, kun teos kaipaa soinnillisia vastakohtia, tai kun sen sävelkieli alkaa kehittyä niin massiiviseen suuntaan, että sitä ei sooloviululla enää voi ilmentää. Konserton 1. osassa ja finaalissa on joitain melko laajahkojakin puhtaasti orkestraalisia kehittelyjä ja esittelyjä. </p><p>Konsertto rakentuu pääasiassa melodiselle ilmaisulle, mikä johtuu siitä, että viulu on ensisijaisesti juuri melodiainstrumentti. Teoksen soolo-osuus on erittäin vaativa. Olen pyrkinyt säveltämään sen kuitenkin siten, että se olisi turvallinen esittää. Siten konserton alkumotiivi soi yksinään sooloviululla, jolloin solisti samalla voi määrätä alun tempon. Laajakaarinen avausteema on tosin tulkinnallisesti vaikea, mutta se ei ole silti arka esittää. Konserton vaikeimmat kohdat ovat vasta myöhemmin, jolloin solisti on ehtinyt jo lämmetä. </p><p>Konserton ensimmäinen osa on luonteeltaan kaksinainen. Toisaalta se alkaa rauhallisessa andante-tempossa sooloviulun laajaintervallisella melodialla. Ennen pitkää osan luonne muuttuu kuitenkin virtuoosiseksi, aineettomaksi scherzoksi. Vaskipuhaltajien juhlavat kulut johdattavat osan raivoisaan huippukohtaan, josta jää kuitenkin ikään kuin äärimmäinen lakipiste uupumaan. Osan allegretto-tempoinen päätös on sävyltään aforistinen ja aineeton. </p><p>Toinen osa alkaa sooloviulun ja puupuhaltimien välisenä leikittelevänä kilvoitteluna, johon vaskipuhaltimien kulut antavat myöhemmin ylevämpää sävyä. Osan intohimoinen jälkitaite Appassionato, molto rubato muistuttaa paikoin soolokadenssia, jossa on vain orkesterisäestys mukana. Toinen osa on kestoltaan lyhyehkö, ja sen tehtävänä kokonaisuudessa on toimia ikään kuin laajana johdantona finaalin valssiin. Finaali tuo konserttoon siten uuden, aikaisemmista osista puuttuneen tanssillisen ominaispiirteen. Finaalissa orkesterin soolo-osuudet kehittyvät vähitellen yhä riitasointisemmiksi ja sooloviuluosuudet taas sentimentaalisemmiksi ja romanttisemmiksi. Tämä ristiriita kärjistyy lopulta villiin, purkauksenomaiseen huippukohtaan, jossa saavutetaan samalla koko konserton dynaaminen lakipiste. Samalla teoksen tunnelma muuttuu hyvin vakavaksi. Konsertto päättyy sordinoidun viulun kehtolaulumaiseen melodiaan, jota säestävät pääasiassa vain harppu ja vibrafoni. </p><p>Teoksesssa tapahtuu siten asteittainen kehitys kohti yhä suurempaa vapautuneisuutta ja tanssillisuutta. Samalla olen pyrkinyt luomaan vaikutelman ikään kuin kokonainen elämänkokemusten sarja olisi yhtenä ohikiitävänä hetkenä kiitänyt ohitse. Konserton lopun mottona voisi pitää Salvatore Quasimodon sanoja ’Ja äkkiä oli ilta’. </p><p>© Kalevi Aho, 1981 </p><p>Det centrala problemet, då det gäller att skriva en konsert, är förhållandet mellan solisten och orkestern. Hur skall man lyckas göra solopartiet tillräckligt betydande och representativt utan att låta orkestersatsen bli enbart ackompanjerande? De klassiska kompositörerna löste problemet genom att normalt i första satsen använda sig en s.k. dubbelexposition. Först presenterade orkestern ensam satsens teman och därefter kom solisten in och presenterade samma teman pånytt. I min egen tidigare konserterande komposition Sinfonia concertante för violin och orkester (Symfoni nr 3) uppstår verkets inre spänning ur motsatsförhållandet mellan solist och orkester och solisten får lov att kämpa mot orkestermassan. </p><p>I min violinkonsert finns ingen dylik motsättning, utan solisten och orkestern försöker vara jämlika, varandra stödande och kompletterande element. Det är som om verkets tonspråk skulle växa fram ur violinen och dess tekniska och expressiva möjligheter. Orkestern tar ledningen, då verket behöver klangliga motsättningar eller då dess tonspråk börjar bli så massivt, att det inte längre kan uttryckas på soloviolin. I konsertens första sats och i finalen finns några rent orkestrala genomföringar och expositioner. </p><p>Konserten bygger i huvudsak på melodiken, vilket beror på att violinen i första hand är ett melodiinstrument. Solopartiet i konserten är synnerligen krävande. Jag har emellertid strävat att skriva det så, att det är tryggt att spela det. Sålunda klingar konsertens begynnelsemotiv enbart i violinstämman och samtidigt kan då solisten ensam bestämma tempot i början. Det långsträckta öppningstemat är emellertid tolkningsmässigt svårt, fastän inte ömtåligt. De svåra passagerna i konserten kommer först senare, då solisten har hunnit värma upp sig. </p><p>Konsertens första sats är tudelad till sin karaktär. Satsen börjar i lugnt andante-tempo med soloviolinens melodi i stora intervaller. Senare förändras emellertid satsens karaktär och den blir mera virtuos, någo av ett osinnligt scherzo. Bleckblåsarnas festliga tongångar för satsen mot en rasande stegring, som emellertid på något sätt saknar kulminationspunkt. Satsens avslutning (allegretto) är till sitt tonfall aforistisk och osinnlig. </p><p>Den andra satsen börjar i form av en lekfull tävlan mellan soloviolinen och träblåsarna. Bleckblåsarna ger senare tävlan mera högstämda nyanser. Den passionerade Appassionato, molto rubato-perioden mot slutet påminner ställvis om en solokadens, i vilken bara orkesterackompanjemanget finns med. Den andra satsen är rätt kort och dess uppgift i helheten är närmast att fungera som en omfattande introduktion till valsen i finalen. Finalen ger sålunda konserten ett nytt dansant drag, som saknas i de tidigare satserna. Orkesterns solopartier i finalen blir småningom allt mer dissonanta, medan soloviolinen blir mer och mer sentimental och romantisk. Denna motsättning tillspetsas och leder till något av en vild kulminerande urladdning, i vilken hela konserten når sin dynamiska kulmen. Samtidigt blir stämningen i verket synnerligen allvarlig. Konserten avslutas med en vaggviseaktig melodi spelad av den sordinerade violinen, som här i huvudsak enbart ackompanjeras av harpa och vibrafon. </p><p>I hela verket pågår således en successiv utveckling mot alltmer befriade och dansanta tongångar. Jag har samtidigt försökt skapa ett intryck av en hel sekvens livserfarenheter, vilka liksom i ett flyktigt ögonblick ilar förbi. Man kunde anse Salvatore Quasimodos ord ’Och plötsligt är det afton’ vara ett motto för konsertens slut. </p><p>© Kalevi Aho, 1981</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy