New suggestion:
Concerto for Violin and Orchestra
by Kalevi Aho
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Konserton säveltämisen keskeisenä ongelmana on solistin ja orkesterin suhde – miten saada solistin osuus tarpeeksi merkittäväksi ja näyttäväksi ilman että orkesterin osuuskaan kutistuisi pelkäksi säestämiseksi. Klassiset säveltäjät ratkaisivat tämän ongelman käyttämällä konserttojen ensiosassa normaalisti ns. kaksoisesittelyä. Ensiksi orkesteri esitteli yksinään osan teemat ja vasta tämän jälkeen tapahtui solistin sisääntulo solistin esitellessä samat teemat vielä uudelleen. Omassa aikaisemmassa konsertoivassa sävellyksessäni Sinfonia concertantessa viululle ja orkesterille (Sinfonia nro 3) teoksen keskeinen jännite muodostui taas solistin ja orkesterin vastakohta-asetelmasta solistiyksilön joutuessa kamppailemaan orkesterin massaa vastaan. </p><p>Viulukonsertossani ei tällaista vastakkainasettelua esiinny, vaan sekä solisti että orkesteri pyrkivät olemaan teoksessa samanarvoisia, toisiaan tukevia ja täydentäviä elementtejä. Teoksen sävelkieli ikään kuin kasvaa esille viulusta, sen teknisistä ja ilmaisullisista mahdollisuuksista. Orkesteri ottaa itselleen johtoaseman silloin, kun teos kaipaa soinnillisia vastakohtia, tai kun sen sävelkieli alkaa kehittyä niin massiiviseen suuntaan, että sitä ei sooloviululla enää voi ilmentää. Konserton 1. osassa ja finaalissa on joitain melko laajahkojakin puhtaasti orkestraalisia kehittelyjä ja esittelyjä. </p><p>Konsertto rakentuu pääasiassa melodiselle ilmaisulle, mikä johtuu siitä, että viulu on ensisijaisesti juuri melodiainstrumentti. Teoksen soolo-osuus on erittäin vaativa. Olen pyrkinyt säveltämään sen kuitenkin siten, että se olisi turvallinen esittää. Siten konserton alkumotiivi soi yksinään sooloviululla, jolloin solisti samalla voi määrätä alun tempon. Laajakaarinen avausteema on tosin tulkinnallisesti vaikea, mutta se ei ole silti arka esittää. Konserton vaikeimmat kohdat ovat vasta myöhemmin, jolloin solisti on ehtinyt jo lämmetä. </p><p>Konserton ensimmäinen osa on luonteeltaan kaksinainen. Toisaalta se alkaa rauhallisessa andante-tempossa sooloviulun laajaintervallisella melodialla. Ennen pitkää osan luonne muuttuu kuitenkin virtuoosiseksi, aineettomaksi scherzoksi. Vaskipuhaltajien juhlavat kulut johdattavat osan raivoisaan huippukohtaan, josta jää kuitenkin ikään kuin äärimmäinen lakipiste uupumaan. Osan allegretto-tempoinen päätös on sävyltään aforistinen ja aineeton. </p><p>Toinen osa alkaa sooloviulun ja puupuhaltimien välisenä leikittelevänä kilvoitteluna, johon vaskipuhaltimien kulut antavat myöhemmin ylevämpää sävyä. Osan intohimoinen jälkitaite Appassionato, molto rubato muistuttaa paikoin soolokadenssia, jossa on vain orkesterisäestys mukana. Toinen osa on kestoltaan lyhyehkö, ja sen tehtävänä kokonaisuudessa on toimia ikään kuin laajana johdantona finaalin valssiin. Finaali tuo konserttoon siten uuden, aikaisemmista osista puuttuneen tanssillisen ominaispiirteen. Finaalissa orkesterin soolo-osuudet kehittyvät vähitellen yhä riitasointisemmiksi ja sooloviuluosuudet taas sentimentaalisemmiksi ja romanttisemmiksi. Tämä ristiriita kärjistyy lopulta villiin, purkauksenomaiseen huippukohtaan, jossa saavutetaan samalla koko konserton dynaaminen lakipiste. Samalla teoksen tunnelma muuttuu hyvin vakavaksi. Konsertto päättyy sordinoidun viulun kehtolaulumaiseen melodiaan, jota säestävät pääasiassa vain harppu ja vibrafoni. </p><p>Teoksesssa tapahtuu siten asteittainen kehitys kohti yhä suurempaa vapautuneisuutta ja tanssillisuutta. Samalla olen pyrkinyt luomaan vaikutelman ikään kuin kokonainen elämänkokemusten sarja olisi yhtenä ohikiitävänä hetkenä kiitänyt ohitse. Konserton lopun mottona voisi pitää Salvatore Quasimodon sanoja ’Ja äkkiä oli ilta’. </p><p>© Kalevi Aho, 1981 </p><p>Det centrala problemet, då det gäller att skriva en konsert, är förhållandet mellan solisten och orkestern. Hur skall man lyckas göra solopartiet tillräckligt betydande och representativt utan att låta orkestersatsen bli enbart ackompanjerande? De klassiska kompositörerna löste problemet genom att normalt i första satsen använda sig en s.k. dubbelexposition. Först presenterade orkestern ensam satsens teman och därefter kom solisten in och presenterade samma teman pånytt. I min egen tidigare konserterande komposition Sinfonia concertante för violin och orkester (Symfoni nr 3) uppstår verkets inre spänning ur motsatsförhållandet mellan solist och orkester och solisten får lov att kämpa mot orkestermassan. </p><p>I min violinkonsert finns ingen dylik motsättning, utan solisten och orkestern försöker vara jämlika, varandra stödande och kompletterande element. Det är som om verkets tonspråk skulle växa fram ur violinen och dess tekniska och expressiva möjligheter. Orkestern tar ledningen, då verket behöver klangliga motsättningar eller då dess tonspråk börjar bli så massivt, att det inte längre kan uttryckas på soloviolin. I konsertens första sats och i finalen finns några rent orkestrala genomföringar och expositioner. </p><p>Konserten bygger i huvudsak på melodiken, vilket beror på att violinen i första hand är ett melodiinstrument. Solopartiet i konserten är synnerligen krävande. Jag har emellertid strävat att skriva det så, att det är tryggt att spela det. Sålunda klingar konsertens begynnelsemotiv enbart i violinstämman och samtidigt kan då solisten ensam bestämma tempot i början. Det långsträckta öppningstemat är emellertid tolkningsmässigt svårt, fastän inte ömtåligt. De svåra passagerna i konserten kommer först senare, då solisten har hunnit värma upp sig. </p><p>Konsertens första sats är tudelad till sin karaktär. Satsen börjar i lugnt andante-tempo med soloviolinens melodi i stora intervaller. Senare förändras emellertid satsens karaktär och den blir mera virtuos, någo av ett osinnligt scherzo. Bleckblåsarnas festliga tongångar för satsen mot en rasande stegring, som emellertid på något sätt saknar kulminationspunkt. Satsens avslutning (allegretto) är till sitt tonfall aforistisk och osinnlig. </p><p>Den andra satsen börjar i form av en lekfull tävlan mellan soloviolinen och träblåsarna. Bleckblåsarna ger senare tävlan mera högstämda nyanser. Den passionerade Appassionato, molto rubato-perioden mot slutet påminner ställvis om en solokadens, i vilken bara orkesterackompanjemanget finns med. Den andra satsen är rätt kort och dess uppgift i helheten är närmast att fungera som en omfattande introduktion till valsen i finalen. Finalen ger sålunda konserten ett nytt dansant drag, som saknas i de tidigare satserna. Orkesterns solopartier i finalen blir småningom allt mer dissonanta, medan soloviolinen blir mer och mer sentimental och romantisk. Denna motsättning tillspetsas och leder till något av en vild kulminerande urladdning, i vilken hela konserten når sin dynamiska kulmen. Samtidigt blir stämningen i verket synnerligen allvarlig. Konserten avslutas med en vaggviseaktig melodi spelad av den sordinerade violinen, som här i huvudsak enbart ackompanjeras av harpa och vibrafon. </p><p>I hela verket pågår således en successiv utveckling mot alltmer befriade och dansanta tongångar. Jag har samtidigt försökt skapa ett intryck av en hel sekvens livserfarenheter, vilka liksom i ett flyktigt ögonblick ilar förbi. Man kunde anse Salvatore Quasimodos ord ’Och plötsligt är det afton’ vara ett motto för konsertens slut. </p><p>© Kalevi Aho, 1981</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus