Advanced search
New suggestion:
Dawkins
by Olli Virtaperko
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>When one writes the second composition for a particular solo instrument, the critical compositional challenge is to find a fresh approach to instrumental and expressional possibilities of that instrument at question. Being my second organ piece, "Dawkins" was not an exception to that. "So Much Data..." (2000/2004) was written for a particular, large Baroque organ type and to find a fresh point of view to organ as an instrument, I decided to use large Romantic organ type this time. However, organist Susanne Kujala, who commissioned the piece, made a wish that I should rather compose a piece that could be performed with all possible organ types.</p><p>To be able to write an all-around piece I decided to focus on a general – though fascinating – aspect that makes churches such a particular place for performing music – a substantial body of space. Large organs are usually located in huge churches, which create a unique environment for musical information to be sent and received. Most people know what it sounds and feels like to hear composers' such as Charles-Marie Widor's pompous organ forte fortissimos. I was more interested in how soft and sublime sounds function in a large space. This did not result "Dawkins" to become a piece of "silent music", but considering the aspects of space, dynamics and quietness undoubtedly had some affect on my compositional thinking as I was writing "Dawkins".</p><p>The first movement, "Replicators", studies the aspects of echo. "Replicators" is followed by "Towards Polymorphism", which presents a variety of contrasting musical elements. The thematical diversity of the second movement is meant to balance the use of static elements in 1st and 3rd movement. In "Immortal Coils" this static element is the use of low organ point in the pedal throughout the whole movement. Use of a static drone changes musical focus from harmony to melody. "Immortal Coils" concentrates on melodic flow and results a elegy-like, tranquil entity that presents a variety of melodic lines that are combined, juxtaposed and overlapped during the development of the movement. A descending modulation from E-drone to E flat ends "Dawkins" in quietness and peace.</p><p>"Dawkins" is dedicated to Charles Darwin, whose epochal book "On the Origin of Species" soon celebrates its 150th anniversary. However, the composition is named after British evolutionary biologist Richard Dawkins, who is the most important popularizatior of Darvin's ideas. Thanks to his work is the field of popular science, dilettantes such as myself have been able to understand the clear and simple principles of evolution, which so far have provided the most precise answers to most profound questions. The naming of the three movements was inspired by Dawkins' book "The Selfish Gene", which I studied alongside with composing the music.</p><p>© Olli Virtaperko, February 2008</p><p>"Dawkins" on toinen urkukappaleeni, ja kuten aina järjestyksessään toisten samalle instrumentille sävellettyjen kappaleiden tapauksissa, "Dawkinsissakin" ensimmäinen ja isoin haaste oli löytää tuore näkökulma soittimen tarjoamiin ilmaisullisiin ja sävellyksellisiin mahdollisuuksiin. Ensimmäisessä urkuteoksessani "Niin paljon tietoa..." (2000/2004) keskityin äänimassaan, barokkiurkujen sointiväriin ja mekaanisten urkujen mahdollisuuteen tuottaa rekisterinvaihdokset "väärällä" tavalla tehtynä erilaisia hälyääniä. Tuo kappale oli selkeästi sidottu tietynlaiseen barokin mallin mukaan rakennettuun urkutyyppiin. "Dawkinsin" kohdalla lähtöasetelma oli päinvastainen – kappaleen tilannut urkutaiteilija Susanne Kujala toivoi nimenomaan, että säveltäisin yleisteoksen, joka ei olisi sidottu mihinkään tiettyyn urkutyyppiin tai urkujen tekniseen perustoimintaperiaatteeseen.</p><p>Osittain pystyinkin pitäytymään Susannen toiveissa, vaikka sävellysprosessin aikana manasinkin itsekseni useasti tuota ilmaisun rajoitetta ajatellen, että urkumusiikissa kiintoisimmat äänelliset ilmiöt ovat aina sitoutuneita tietyn soittimen ainutlaatuisiin ominaisuuksiin. Onneksi lukuisat kokeilusessiot Susannen kanssa Kallion kirkon uruilla saivat minut vakuuttuneeksi siitä, että on mahdollista löytää ilmaisullista kiinnostavuutta kaikenlaisista uruista, jopa romanttisen idiomin mukaan rakennetuista, jotka ovat aina jääneet minulle barokkiurkuja etäisimmiksi.</p><p>Dawkinsissa minua kiinnosti etenkin isojen kirkkojen ja isojen urkujen ainutlaatuinen ominaisuus – tila. Kaikki tietävät, miltä tuntuu, kun Franckia tai Widoria soitetaan maksimirekisteröinneillä. Minua kiinnosti enemmän se, miten pehmeästi rekisteröity, hiljainen sointikuva toimii valtaisassa tilassa, sellaisessa kuin vaikkapa Kallion kirkko Helsingissä. Se ei suoraan johtanut siihen, että Dawkins olisi muodostunut kauttaaltaan "hiljaiseksi musiikiksi", mutta tilan ja dynamiikan pohtiminen avasi minulle uusia näkökulmia urkuihin soittimena, ja jotain tästä pohdinnasta tarttui varmasti myös teoksen lopulliseen musiikilliseen hahmoon.</p><p>Ensimmäinen osa "Kopioitujat" tutkii kaikuefektin toteuttamismahdollisuutta tilassa, joka jo itsessään on kaikua ruokkiva. Toinen osa "Kohti monimuotoisuutta" esittelee nimensä mukaisesti vaihtelevan määrän temaattista monimuotoisuutta, joka kontrastoi ääriosien staattisina pysyviä elementtejä. Kolmannessa osassa "Ikuiset kierteet" tämä karaktristinen staattisuuden elementti on liki läpi kappaleen säilyvä matala urkupiste E, jonka päälle sitkeät melodiset kaarrokset rakentuvat. Elegiamaisen, rauhaisan surumielisen osan lopussa tehtävä puolisävelinen alaspäinen modulaatio Es-urkupisteeseen päättää kappaleen hiljaisuuteen ja rauhaan.</p><p>"Dawkins" on nimetty evoluutiobiologi Richard Dawkinsin mukaan, mutta teoksen perimmäisin innoittaja on Charles Darwin, jonka kirjoittaman, uskontojen ja uskomusten kaiken rationaalisen pohjan romuttavan "Lajien synnyn" ilmestymisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi juhlan arvoiset 150 vuotta. Richard Dawkins on Darwinin ajatusten tärkein popularisoija, ja hänen kirjallisen työnsä kautta itseni kaltaiset uteliaat diletantit pystyvät ymmärtämän evoluutioteorian kaltaisen tieteellisen ajatusrakennelman nerokkaan yksinkertaiset periaatteet. Siksi arvelen kunnioittavani Darwinin työtä parhaiten nimeämällä teokseni hänen "rottweilerinsä" – kuten Dawkinsia on kutsuttu – mukaan. Teoksen osat on nimetty Dawkinsin kirjan "Geenin itsekkyys" innoittamina, jota tutkin rinta rinnan urkuteoksen sävellystyön kanssa.</p><p>© Olli Virtaperko, helmikuu 2008</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Kopioitujat (Replicators), II Kohti monimuotoisuutta (Toward Polymorphism), III Ikuiset kierteet (Immortal Coils)
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy