New suggestion:
Taon
by Veli-Matti Puumala
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>It was clear from the start that the piece would require a brilliant player but that it would not contain any of the showy gestures of a 19th century concerto. I also wanted to continue and work on some of the spatial ideas I had used in a few of my previous works for orchestra. I therefore collected a little stage orchestra round the soloist, placed two string nonets at the edges of the platform and two wind duos in the balcony. I was chiefly thinking of the movement of sound in the II and IV movements and various types of discourse between the soloist and different sections of the orchestra.</p><p>The first movement is based almost entirely on flageolet sounds. It begins somewhere in the other world, the 'upper spheres', and gets hotter and more concrete as the journey proceeds. The double bass is the focal centre of this movement and the stage orchestra seeks contact with it. The set-up in the second movement is slightly different. To begin with the soloist hums along on his own, but the orchestral texture gradually grows richer and the double bass really has to fight to hold on to his place as soloist. Towards the end of the orchestral intermezzo the double bass joins in not as a soloist but as one solo voice together with the bass clarinet and later the other solo groups. The set-up of the second movement is in fact possibly closer to that of a concerto grosso than of a solo concerto, since the vying with the other instruments continues right up to the great orchestral tutti with which the movement ends. The movement falls into two sections, each exploring the potentialof the double bass from slightly different angles. In the finale the double bass is led via several types of provocation until it is at last allowed to say what it wants without being disturbed.</p><p>© Veli-Matti Puumala, 4/2000</p><p>translation by © Susan Sinisalo</p><p>Ajatus kontrabassokonserton säveltämisestä tuli odottamattomalta taholta. Eräänä vilkkaana lauantai-iltapäivänä kauan sitten Stokkan herkun jonossa törmäsin Satu Angervoon, joka yllättäen sitä minulle ehdotti. Myönnän, että kontrabasso ei ole ollut ensimmisenä mielessäni kun joskus olen konserttoa suunnitellut. Varauksellisuuteni vaihtui pian uteliaisuudeksi ja päätin ottaa haasteen vastaan. Mutta miten vapauttaa matala soitin painovoiman kahleista? Miten houkutella esiin siitä jotain itselle läheistä? Alussa (niinkuin aina) oli tietenkin enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Alusta pitäen oli selvää, että kappale vaatisi virtuoosisen soittajan, mutta ei tulisi sisältämään 1800-luvun taiturikonserton eleitä. Halusin myös jatkaa ja viedä pidemmälle muutamassa edellisessä orkesterikappaleessa olleita tilankäyttöideoita.</p><p>Keräsin soolon ympärille pienen lavaorkesterin ja sijoitin kaksi jousinonettia lavan reunoihin sekä kaksi puhallinduoa parvekkeelle. Mielessäni olivat lähinnä II ja IV osan soivan äänen liikkeet tilassa sekä erilaiset keskusteluasetelmat soolon ja orkesterin eri ryhmien välillä.</p><p>Kymmenisen vuotta sitten sävelsin soolokitarakappaleen, jonka yhteydessä tutustuin huiluäänien mahdollisuuksiin ja siihen mikrointervallien herkkien sävyjen maailmaan, jota eri kielten huiluäänet yhdessä soidessaan tuottavat. Jotain tämänkaltaista halusin myös tähän konserttoon. Kontrabasso pitkine kielineen tarjoaa erittäin rikkaan korkeiden huiluäänien verkoston, jota halusin vielä laajentaa käyttämällä poikkeuksellista viritystä.(Soittimen kaksi keskimmäistä kieltä on viritetty puolisävelaskelta normaalia ylemmäksi.) Huiluäänien avulla soittimen rekisteri laajenee myös ennen näkemättömiin korkeuksiin.</p><p>Liki koko ensimmäinen osa perustuu huiluäänille. Se alkaa jostain tuonpuoleisesta, 'ylisestä' ja konkretisoituu ja kuumenee matkan aikana. Kontrabasso on tässä osassa keskiössä, ja lavaorkesteri hakee siihen yhteyttä. Toisessa osassa tilanne on hieman toinen. Alussa solisti on yksinäinen hyräilijä, mutta vähitellen orkesterin kudos käy yhä rikkaammaksi, jolloin kontrabasso joutuu todella kamppailemaan soolosoittimen paikastaan. Orkesteri-intermezzon loppuvaiheessa kontrabasso tuleekin mukaan ei solistina vaan yhtenä sooloäänenä ensin yhdessä bassoklarinetin ja myöhemmin muiden sooloryhmien kanssa. II osan asetelma onkin ehkä lähempänä concerto grossoa kuin soolokonserttoa, sillä kisailu muiden soittimien kanssa jatkuu aina II osan päättävään suureen orkesterituttiin asti. II osa jakaantuu kahteen osaan, joista kumpikin luotaa kontrabasson mahdollisuuksia hieman eri näkökulmista. Finaalissa kontrabassoa viedään useiden kamppailutilanteita muistuttavien asetelmien kautta kohti päätöstä, jossa se vihdoin saa sanoa sanottavansa ilman häirintää.</p><p>Haluan tässä yhteydessä kiittää myös Jiri Parviaista, jonka onnistui järjestää minulle kontrabasso sävellystyön ajaksi. Ilman sitä moni asia olisi varmasti jäänyt löytymättä. Korvaamaton oli myös Janne Saksalan panos, sillä hän avasi korvani kontrabasson notkeudelle ja keskirekisterin cantabile-äänelle. Häntä kuultuani uskaltauduin kirjoittamaan sellaista musiikkia kuin nyt olen tehnyt. Ja lopuksi tietenkin 'matkan' puolivälissä mukaan tullutta Panu Pärssistä, joka työtä kaihtamatta on pyrkinyt toteuttamaan säveltäjän haastavimmankin toiveen.</p><p>© Veli-Matti Puumala, 4/2000</p><p>(Tapiola Sinfonietta)</p><p>(kommentti teoksen kantaesitykseen 14.4.2000)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
I Nervoso - II Le chants sacrés - III Kadenz - IV Forward
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus