New suggestion:
Kolme laulua elämästä
by Kalevi Aho
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Laulujen säveltämisessä perusongelmana on se, miten tarkkaan sävellyksen pitäisi mukailla runoa, sen rytmiä ja tunnelmien vaihdoksia. Toisin sanoen kysymys on siitä, voiko sävellys olla ainakin osittain itsenäinen, vai pitääkö sen mahdollisimman tarkasti vain alistua palvelemaan runoa.</p><p>Ratkaisu tähän riippuu olennaisesti runosta. Luonteeltaan abstrakti runoteksti tarjoaa monasti hyvinkin vapaat musiikilliset tulkintamahdollisuudet. Konkreettisempi teksti, jollainen on myös Raimo Lehmosen runoihin säveltämässäni laulusarjassa, määrää taas paljon yksiselitteisemmin musiikillista ilmaisua.</p><p>Olen pyrkinyt siihen, että lauluissani sävellys ikään kuin kasvaisi ulos Lehmosen runoista: melodian rytmi pyrkii noudattamaan runon rytmiä ja musiikillinen muoto myötäilee runon muotoa; toisin sanoen kun runossa tapahtuu jännitysten kasvuja, huipentumisia ja laukeamisia, tapahtuu sellaisia myös musiikissa.</p><p>Kuitenkin runo on kaikissa kolmessa laulussa lähtökohtana vain yleisesti. Olen pyrkinyt löytämään kustakin runosta ne säkeet, joissa ikään kuin konkretisoituu oleellinen osa runon sisällöstä, ja nämä säkeet olen ottanut varsinaisiksi peruslähtökohdiksi musiikille. Itse runon yksityiskohtia olen tulkinnut tarkasti vain niissä tapauksissa, jolloin yksityiskohtainen musiikillinen kuvailu liittyy luontevasti itse musiikilliseen perustunnelmaan.</p><p>Siten esimerkiksi ensimmäisessä laulussa Ken rakastaa, joka on rakkauslaulu, lähtökohtinani olivat säkeet ’Sinun silmissäsi peilasi onnellinen syvänne ja minä uppouduin sinne’. Tätä kuvastavat musiikissa alun täyteläiset soinnut sekä itse lauluäänen melodialinja, joka laajoin intervallein ikään kuin uppoutuu monasti hyvin syvälle. Runo määrää myös musiikillisen tyylin, joka on romanttinen, muttei sentimentaalinen, kuten ei ole runokaan. Mutta kun alussa puhutaan siitä, miten rakkaus alkoi pienin kuiskauksin, musiikissa ei ole mitään, mikä voitaisiin tulkita kuiskauksiksi, sillä en saanut niiden musiikillista kuvausta sopimaan yhteen laulun perustunnelman kanssa. Milloin kuitenkin yksityiskohtien konkreettinen kuvailu on sopinut musiikillisiin lähtökohtiinsa, musiikki heijastaa runoa tarkemmin. Siten esimerkiksi ensimmäisen laulun mottosäkeen lopun ’minä uppouduin sinne’ kohdalla lauluäänen melodialinja laskeutuu matalimpaan säveleensä.</p><p>Melodiaäänen rytmi pyrkii myös vastaamaan runon rytmiä, poikkeukset johtuvat yksinomaan musiikillisista syistä. Siten joissakin tapauksissa olen kirjoittanut lyhyen tavun kohdalle pitkän sävelen, mikäli melodia on näin tullut rytmisesti elävämmäksi. Toisinaan olen halunnut myös jatkaa jonkin kohdan musiikillista kuvailua hiukan pidemmälle kuin mihin itse runon säkeet ovat kyseisellä kohdalla antaneet mahdollisuuksia. Tällöin olen joutunut toistamaan jotain sanaa runosta tai lisäämään siihen jopa ylimääräisen, alkuperäiseen runoon kuulumatoman sidesanan, jotta kyseisen kohdan musiikillinen muotoilu tulisi mahdollisimman täydelliseksi. Nämä vapaudet, jotka ovat kokonaisuudessa kuitenkin poikkeuksellisia, eivät nähdäkseni turmele runoa ja haittaa sen ymmärtämistä, sillä sen, minkä runo itsessään ehkä menettääkin, sen runon ja musiikin ykseys, laulu, voittaa kaksin verroin takaisin.</p><p>Sarjan toinen laulu Valkeapää poikani kertoo lapsesta, joka isän mielikuvissa ratsastaa fantasiaratsullaan hurjaa ravia, kunnes elämän laukassa lapsi varttuu, ravi hiljenee ja talttuu vähitellen, ratsu harmaantuu, ratsastajan rinta käy hauraaksi molempien poistuessa lopulta tyynesti maapallon estradilta. Musiikillisen tulkintani lähtökohtina olivat säkeet ’Fantasiat laukkaavat hurjaan raviin silmien säihkyessä ratsun hurjan kuvioissa’. Laulu etenee miltei maksimaalisen nopeassa tempossa ilman mitään lepokohtia. Olen pyrkinyt saamaan siihen vaikutelman ikään kuin kokonainen elämä laukkaisi yhtenä hurjana ryöpsähdyksenä ohi, kunnes vasta lopussa, vanhuuden lähestyessä laulun villi meno alkaa talttua ja hidastua. Runon miltei kosmiseksi paisuvaa elämäntunnetta kuvastaa musiikissa se, että sekä laulu- että pianoääni liikkuvat mahdollisimman laajalla äänialalla. Jo pelkästään teknisesti laulu asettaa esittäjilleen erittäin suuret vaatimukset. Lauluosuus muodostuu suureksi osaksi puhelaulusta, jossa sävelkorkeudet on kyllä tarkasti nuotinnettu, mutta jonka vokaalilinja pitää silti tulkita hieman epämääräisesti, puheenomaisesti.</p><p>Viimeinen laulu Vanhuus muodostaa edelliselle vastakohdan. Runon ilmentämä vanhuudenkäsitys on toisaalta elämästä etääntynyt, pois katsova. Tämä käy ilmi esimerkiksi säkeistä, joissa vanhuutta verrataan naavanutussa lepäävään kelohonkaan, missä soi jymisevä mennyt elämä. Toisaalta vanhuus merkitsee runon mukaan myös hengen vapautumista, minkä osoittaa muun muassa loppu, jossa vanhuuden vertauskuvanan on nouseva kevätlintu. Lauluäänen melodialinja kuvastaa runon ilmentämää hengen kahleettomuutta siten, että melodia liikkuu suurin intervallein laajalla äänialalla ikään kuin se ei tuntisi ollenkaan äärirajoja. Pianon laajaintervalliset, staattiset soinnut, joissa saattaa olla jopa yli kymmenen eri säveltä, pyrkivät taas luomaan mielikuvan ikään kuin niihin olisi jähmettyneenä kokonainen elämänkohtalo. Laulussa ovat vallitsevia hiljaiset, viipyvät tunnot. Runon viimeisissä säkeissä ’Nouseva kevätlintu, niin ylös nouseva, ylösnoussut’ heijastuu samalla runoilijan käsitys kuolemasta. Tämä saa musiikillisen luonnehdintansa lopun ylös ulottuvassa ja häipyvässä melodia- ja sointukulussa.</p><p>Sarjan kolme laulua poikkevat tyylillisesti täysin toisistaan. Ensimmäinen on lyyrinen ja romanttinen. Toinen laulu taas on sävelkieleltään modernimpi, myrskyisä, ja kolmas puolestaan on luonteeltaan kaikkein abstraktein musiikillisen ilmaisun ollessa siinä staattisissa yksityiskohdissa viipyilevää. Laulut muodostavat silti hyvin eheän kokonaisuuden, mikä johtuu niiden aihepiirin yhtenäisyydestä.</p><p>Toivon, että myös kuulijat kokisivat johdonmukaiseksi sarjan asteittaisen tunnelmanvaihdoksen alun nuorekkaan viattomista rakkaustunnelmista toisen laulun villin ryöpsähdyksen kautta lopun seesteiseen, mutta samalla myös karumpaan, henkistyneeseen ilmaisuun, jossa ikään kuin laulaa koko menneen elämän jäähyväistuuli.</p><p>© Kalevi Aho, n. 1977</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
1. Ken rakastaa, 2. Valkeapää poikani, 3. Vanhuus
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus