New suggestion:
Corrente II
by Magnus Lindberg
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>After having written a Piano Concerto in 1991 preceded by three works for different orchestral effectives (Kinetics, Marea and Joy) I felt that I had come to an end with a certain musical expression and also compositional technique. All these works were based upon an extended chaconne principle with chord chains cycling around, undergoing constant transformation and being articulated in a very gestural way. The musical paradox and evidently also the challenge was the discrepancy between a brick-like method expressed in a world of gestures (with all difficulties involved in conceiving music out of phrases) aiming at a continuity in terms of progression and development.</p><p>After the Piano Concerto in the autumn of 1991 I strongly felt that I couldn't continue in that direction anymore. I started to work on a project called Corrente for 16 players, as a study for the full orchestra version entitled Corrente II. </p><p>In order to bring the harmonic and rhythmic world closer to each other I abandoned the chaconne principle and based the harmony on different scale aggregates. By combining these scales and by filtering or by enhancing them with additional pitches based on more acoustically oriented views of the scales by considering them as partials of virtual fundamentals I was able to work in a rich harmonic world without actually having to do harmonic transformations and progressions. The rhythmic material was based on pattern figures with a rather kaleidoscopic approach of repetition and variation.</p><p>By combining these pattern figures and scales aggregates I wanted to give the musical expression a "narrative" sense of streams and directions moving around in different orchestral constellations.</p><p>Corrente II for symphony orchestra is based on the same material as the piece for chamber orchestra. As the timbral palette and the mass qualities expanded, the dramaturgy of the piece also changed. Corrente lasts for about 12 minutes whereas Corrente II spans over 20 minutes.</p><p>Basically the original flow of Corrente is still present in the final version of this project. One could think of a landscape, viewed from different distances, approaching it and thus discovering new details or by moving apart from it and seeing it as part of a larger context.</p><p>Orchestrally the piece is written for a standard formation with, except for timpani and vibraphone hardly any percussions. One particularity was to leave out the flutes from the orchestra. I don't have anything against the flutes, on the contrary, but by doing so the outline of the sound body became enforced as the top of the wind group was scored by either oboes or clarinets. Consequently I didn't include the tuba in the brass section, thus giving the bass trombone a stronger emphasis also marking this enforcement of the frames.</p><p>© Magnus Lindberg, 1993</p><p>Vuonna 1991, kun olin kirjoittanut kolmen erityyppisen orkesteriteoksen, Kineticsin, Marean ja Joyn jälkeen pianokonserttoni, tunsin musiikillisessa ilmaisussani tulleeni eräänlaiseen umpikujaan. Nämä kaikki teokset pohjautuivat laajennetun chaconnen periaatteelle. Siinä olennaista olivat sointiketjut, jatkuva muuntelu sekä selkeiden eleiden käyttö. Musiikillinen paradoksi, ja ilmeisesti myös haaste, oli se ristiriita joka syntyi musiikillisen elemaailman ja jatkuvuuteen pyrkivän etenemisen ja kehittymisen välille.</p><p>Pianokonserton jälkeen koin syksyllä 1991, etten voisi jatkaa pitemmälle tuohon suuntaan. Aloitin projektin, josta syntyi Corrente kuudelletoista soittajalle. Se teos puolestaan toimi harjoitelmana tälle suurelle orkesterille kirjoitetulle teokselle Corrente II. Kun sointiväripaletti ja materiaalimaailma laajenivat, niin myös teoksen dramaturgia muuttui. Correnten kesto on 12 minuuttia, kun taas Corrente II kestää yli 20 minuuttia. Mutta Correnten alkuperäinen virtaus on silti läsnä vielä tässä myöhemmässäkin teoksessa. Voisi ajatella sitä maisemana, jota katsotaan eri etäisyyksiltä. Kun kohdetta lähestyy, niin siitä löytää uusia yksityiskohtia. Pois vetäydyttäessä kohde taas näyttäytyy osana laajempaa kokonaisuutta.</p><p>Jotta pystyin tuomaan harmonisen ja rytmisen maailman lähemmäksi toisiansa jouduin hylkäämään chaconne-periaatteen ja rakentamaan harmonian toisenlaiselle sointuasteikolle. Kun yhdistin näihin sointuasteikkoihin uusia selkeämmin kuultavia säveltasoja, niin saatoin työskennellä harmonisesti rikkaammassa maailmassa ilman että jouduin turvautumaan harmonisiin muunnoksiin ja siirtymiin.</p><p>Rytminen materiaali perustuu kuvioihin, missä kaleidoskooppimaisesti lähestytään toistoa ja muuntelua. Yhdistämällä nämä rytmiset aiheet sointuasteikkoihin halusin luoda musiikille kerronnallisen ilmaisun, joka liikkuu erilaisissa sointinyhdistelmissä. Teos on kirjoitettu perusorkesterille, missä lyömäsoitinryhmäkin rajautuu vain patarumpuihin ja vibrafoniin. Yksi erikoisuus on huilujen puuttuminen. Minulla ei ole mitään huiluja vastaan, päinvastoin, mutta huilut poistamalla soinnin yläalue ikäänkuin terävöityy käytettäessä vain joko oboeta tai klarinettia. Samoin jätin myös tuuban pois vaskiryhmästä, jolloin bassopasuuna selkeyttää soinnin ääriviivoja.</p><p>© Magnus Lindberg, 1993</p><p>(Radion sinfoniaorkesteri)</p><p>(käännös: Heikki Valsta)</p><p>(ohjelmakommentti teoksen kotimaiseen kantaesitykseen 24.2.1993)</p><p>Commandée par la BBC pour le festival de la musique scandinave, Tender is the North, Corrente II fut créée au Barbican Centre à Londres, en novembre 1992. Corrente II n'est pas seulement une version pour grand orchestre de Corrente pour seize musiciens: elle est plus longue d'un tiers et comporte des matériaux absents dans Corrente. Lindberg décrit lui-même la différence entre les deux pièces dans la notice de programme de la BBC: «On peut penser à un paysage vu à des distances variables. De nouveaux détails sont perceptibles de près et, quand on s'éloigne, on le voit comme partie d'une entité plus large.»</p><p>Dans le même contexte, Lindberg donne une attestation sur sa nouvelle orientation stylistique: «En 1991, après avoir écrit le Concerto pour piano, précédé par trois oeuvres pour des orchestres de différentes formations (Kinetics, Marea et Joy), je sentais que j'étais parvenu à mes fins en ce qui concerne l'utilisation d'une certaine expression musicale et technique compositionnelle. Toutes ces oeuvres étaient fondées sur le principe de chaconne élargie, avec des chaînes d'accords en cercles, soumises à une transformation constante et articulées d'une manière très gestuelle. Le paradoxe musical, et évidemment le défi, était le désaccord entre la méthode de construction exprimée par les gestes et l'orientation vers une continuité en termes de progression et de développement.»</p><p>Afin que l'harmonie et le rythme soient plus proches l'un de l'autre, Lindberg abandonnait le principe de chaconne et établissait l'harmonie sur différent agrégats de gammes. Le matériau rythmique était fondé sur des patterns avec une approche kaléidoscopique à la répétition et variation. «En combinant ces patterns et agrégats de gammes, j'ai voulu donner à l'expression musicale un sens narratif composé de directions se mouvant dans différentes constellations orchestrales.»</p><p>L'absence de flûtes dans l'orchestre constitue une particularité de l'instrumentation.</p><p>© Risto Nieminen, 1993</p><p>© Ircam - Centre Georges-Pompidou, 1993</p><p>(From Magnus Lindberg, Ircam 1993)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus