Advanced search
New suggestion:
Related Rocks
by Magnus Lindberg
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Writing this piece was unusually difficult, because over this past few years I have mostly written larger works for orhestra and chamber ensemble. So the combination of two pianos, two percussion players and electronics proved unexpectedly challenging. I can’t actually remember when composing a piece was quite so painful. On the other hand, that’s precisely what makes it so interesting: having to struggle, to encounter new challenges.”</p><p>Related Rocks was written half in Paris, had in Helsinki, where Lindberg was greatly assisted by sound engineer wizard Juhani Liimatainen. “We’ve been using tools developed at Ircam to process sound, including a new environment called ‘diphone’ (diphtong) in which it is possible to break down and analyse the sound parameters. This way we can achieve exciting gradual transitions from one sound to another.</p><p>“The composer can in principle take one sound and vary it, or take a thousand different sounds and process them by the same method. This is precisely what I did in this work. We may, for example, set off with the sound of a Chinese gong and imperceptibly transform it into the sound of a large orchestra. Fragments played by Anssi Karttunen on a Baroque cello were one important source for the tape.”</p><p>Despite its name and the combination of instruments, Related Rocks is not stone-cutting music: the shimmering webs and mystic chiaroscuro of the opening lead the listener’s thoughts to more sensual wavelengts, the gamelan influences and flickering light phenomena of Debussy. The familiar kinetic energy is still there. Guiding the rich chain of events from one climax to the next, but whereas the rhytms were formerly concentrated into a minimalistically reeling scene, the music here bursts out in an exultant jazz extravaganza. There are echoes of Bartók and of Stockhausen’s Kontakte in the smooth passage from one state to another and the elegant control of the surprising twists.</p><p>© Antti Häyrynen, 1997</p><p>(Helsinki Festival)</p><p>”Tämän kappaleen tekeminen on ollut erityisen vaikeaa, sillä viime vuosina olen kirjoittanut pääasiassa suurempia teoksia orkesterille ja kamariyhtyeelle, ja nyt tuntuu, että kahden pianon, kahden lyömäsoittajan ja elektroniikan muodostama kokoonpano on yllättävän haastava. Itse asiassa en enää muista, milloin olisi ollut näin kivuliasta säveltää kappaletta. Toisaalta juuri se on kiinnostavaa: joutuu taistelemaan, kohtaamaan uusia haasteita."</p><p>Ajatus tästä teoksesta oli kytenyt jo pitkään mielessä. Miltei kaksikymmentä vuotta sitten parikymppinen Lindberg soitti Risto Väisäsen kanssa pianoduoa, kahlasi läpi nelikätistä pianokirjallisuutta eri aikakausille sekä kirjoitti teoksen Play 1 kahdelle pianolle. Järjestysnumeron antaminen kertoi siitä, että jatkoa oli suunnitteilla.</p><p>”Ajattelin tuolloin, että kahden pianon kappaleen jälkeen olisi aika tarttua Bartókin lanseeraamaan kokoonpanoon ja kirjoittaa kahdelle pianolle ja lyömäsoittajille, mutta asia kuitenkin unohtui. Hanke nousi uudestaan esiin 1980-luvun lopulla, kun minulta tilattiin Ircamissa sävellettäväksi teos EnsembleIntercontemporainia varten. Siitä projektista syntyi kuitenkin Joy suurelle yhtyeelle ja elektroniikalle, ja taas alkuperäinen ajatus unohtui. Kun nyt sain uuden tilauksen Ircamista, päätin saattaa loppuun pitkään mielessä kummitelleen projektin. Teoksen nimi sopii sille hyvin, sillä materiaali tuntui isoilta järkäleiltä, joita oli parhaansa mukaan yhdisteltävä toisiinsa.”</p><p>Related Rocks on syntynyt puoliksi Pariisissa, puoliksi Helsingissä, jossa Lindbergin läheisenä apuna toimii elektronisen äänen luottomies Juhani Liimatainen. ”Olemme käyttäneet Ircamissa kehitettyjä työkaluja äänen muokkaamiseen, muun muassa uutta ympäristöä nimeltä ’diphone’ (diftongi), jolla äänen parametrit pystytään jakamaan ja analysoimaan. Tällöin voidaan toteuttaa jännittäviä asteittaisia muutoksia erilaisten äänien välillä.</p><p>”Säveltäjä voi periaatteessa ottaa yhden äänen ja muunnella sitä tai sitten ottaa tuhat erilaista ääntä ja käsitellä niitä samalla menetelmällä. Tässä teoksessa olen toiminut juuri siten. Saatamme esimerkiksi lähteä liikkeelle kiinalaisen symbaalin äänestä, joka muuttuu huomaamatta ison orkesterin soinnuksi. Yhtenä tärkeänä lähteenä teoksen ääninauhalla ovat Anssi Karttusen barokkisellolla soittamat katkelmat.”</p><p>Related Rocks ei nimestään ja kokoonpanostaan huolimatta ole kivenhakkaajien musiikkia: alun kimmeltelevät sointikentät ja mystinen chiaroscuro vievät ajatukset aistillisemmille aaltopituuksille, Debussyn gamelan-vaikutteisiin ja häilähtäviin valoilmiöihin. Myös tuttu liike-energia on tallella, suunnaten rikasta tapahtumaketjua huipentumasta toiseen – tosin siinä missä rytmit ennen ovat tiivistyneet minimalistisesti koikkelehtivaksi kohtaukseksi, musiikki purkautuukin tällä kertaa riemukkaaseen jazz-irrotteluun. Bartókin ohella sukulaisuus Stockhausenin Kontakteen kuuluu sulavissa siirtymissä tilasta toiseen, yllättävien käänteiden elegantissa hallinnassa.</p><p>© Antti Häyrynen, 1997</p><p>(Helsingin Juhlaviikot)</p><p>”Det här stycket har vållat mig alledeles speciellt stora svårigheter. Under de senaste åren har jag huvudsakligen skrivit större verk för orkester och kammarensernble, och en besättning bestående av två pianon, slagverk och elektronik visade sig vara en överraskande stor utmaning. I själva verket minns jag inte, att det någonsin tidigare skulle ha varit så mödosamt för mig att komponera ett stycke. Å andra sidan var just detta intressant, att bli tvungen att kämpa och möta nya utmaningar.”</p><p>Related Rocks kom till dels i Paris, dels i Helsingfors, där Lindberg haft ett nära samarbete med Juhani Liimatainen som är hans förtrogne, då det gäller elektronik. ”Vi har använt oss av verktyg för ljudbehandling som utvecklats vid Ircam, bl.a. en ny miljö som heter ’diphone’, med vilken man kan spjälka upp ljudets parametrar och analysera dem. Detta gör det möjligt att förverkliga spännande gradvisa förändringar från ett ljud till ett annat."</p><p>Kompositören kan i princip ta ett enda ljud och bearbeta det – eller ta tusen olika ljud och behandla dem med samma metod. I detta verk har jag gjort just det. Vi kunde t.ex. utgå från den kinesiska cymbalens sound som helt omärkligt övergår i ett stort orkesterackord. En viktig källa på tonbandet är de fragment som Anssi Karttunen spelat in på barockcello."</p><p>Related Rocks är trots namnet och sin besättning inte någon stenhuggarmusik. De skimrande klangfälten i början och ett mystiskt chiaroscuro för in tankarna på mera sensuella våglängder: till Debussys gamelanintryck och till flämtande ljusfenomen. Den bekanta kinetiska energin finns också med och lotsar det rika händelseförloppet från en höjdpunkt till en annan men där rytmerna tidigare koncentrerades till en minimalistiskt vinglande scen, får musiken denna gång utlopp i jublande och jammande jazz. Förutom Bartók märker man också släktskapet med Stockhausens Kontakte i de smidiga övergångarna från ett moment till ett annat och i de elegant behärskade överraskande vändningarna.</p><p>© Antti Häyrynen, 1997</p><p>(Helsingfors Festspel)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Edition Musact
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
Publisher: Musact Oy
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy