Advanced search
New suggestion:
Tuuminki
by Paavo Heininen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Aarre Merikannon satavuotisjuhlakaudeksi on nyt valmiina kolmen tuhotun partituurin täydennys. Sinfoninen harjoitelma täydennettiin v. 1981 ja kantaesitettiin seuraavana vuonna, Jousisekstetto on valmistunut rinnan Viulukonserton kanssa ja soi Kuhmossa ensi kesänä [1994]. Viulukonserton täydennyksen lähtömateriaalina oli ainoastaan pari lausetta teosluettelossa.</p><p>Tämän työn aloitteen ja käyttövoiman antajana on ollut voimakas tunne Merikannon lyyrisen taiteen autenttisuudesta: Largo misterioso on suomalaisen lyyrisen runouden huippuna yhtä riipaiseva ja uniikki kuin Eino Leinon Nocturne.</p><p>Tuumingin historia alkoi luullakseni 80-luvun alussa, kun Sinfonisen harjoitelman täydennystyön tehtyäni kirjoitin sen esittelyä. Siinä mainitsin III konserton ja sitä koskevan tekstin Merikannon luettelossa: ’Merikannon ilmaisutavat tuntien nuo lauseet voitaisiin suomentaa: ’eteerinen, atmosfäärinen teos täynnä Merikannon hienointa runoutta.’’ Tuosta hetkestä lähtien minusta tuntui sietämättömältä ajatus, että niin tärkeä osa maamme kulttuurihistoriaa olisi lopullisesti poissa ulottuviltamme.</p><p>Niihin aikoihin myös joku kysyi: ’Aiotko jatkaa Merikantorekonstruktiota?’ – tarkoittaen tietysti Jousisekstettoa. Vastasin: ’Enpä tiedä, mutta tietenkin ne tavallaan oikeastaan kyllä joskus pitäisi tehdä – kaikki kolme tuhottua!’ Aluksi se tietenkin oli vain vitsi. Jousiseksteton tyyli ei minua silloin kiinnostanut, ja Viulukonsertto oli liian kaukana poissa.</p><p>Silti voitiin käydä tällainen keskustelu (silmäilemme Aarre Merikannon teosluetteloa –’Viulukonsertto, poltettu...’):</p><p>– Osaatko kuvitella, millainen se olisi ollut?</p><p>– Osaan.</p><p>Talvella 1991–92 alkoi tapahtua. Olin ottanut kuunneltavaksi Kaija Saariketun Merikanto-levyn ja jälleen kerran kokenut voimakkaasti II konserton suurenmoisuuden. Otin silloin esille Jousiseksteton säilyneen materiaalin. Iltakävelyllä keksin siihen kuuluvaa täydennysmateriaalia ja kotiin tultuani kirjoitin keksimäni paperille. Mutta sitä oli liikaa, se ei mahtunut sekstettoon ja oli osittain konsertoivampaa kuin kamarimusiikin piti olla. ’Mutta tämänhän täytyy olla III konserton materiaalia!’</p><p>Hiihtolomalla Vikanissa (jossa oli aikomus olla tekemättä yhtään mitään) kuvittelu jatkui, ja konserton profiili alkoi hahmottua näkyviin. Se tarjosi kiihokkeen jatkaa tuon vanhan vitsin (’rekonstruoin III konserton!’) kertomista – kunnes aloin uskoa siihen itse, ja näin sitten kävi.</p><p>[...] Teoksessa ei ole ollenkaan originaalimateriaalia. Sitävastoin sen lähes joka idealla on tietoinen suhde Merikannon tuotannon tiettyihin kohtiin. Teos on siis materiaalisesti ja legaalisesti minun sävellykseni mutta henkisesti kokonaan Merikannon.</p><p>Tuuminki perustuu siihen hypoteesiin, että Sinfonisen harjoitelman ja Notturnon jälkeen Merikanto jatkoi niiden osoittamaan suuntaan ennen kuin Jousisekstetossa tapahtui jyrkkä käänne kesympään suuntaan. Sävelkielen pelkistymistä ja struktuurin klassistumistahan oli merkinnyt jo usean edeltäneen vuoden tuotanto, mutta Sinfonisessa harjoitelmassa ja Notturnossa tämä liittyi harmonian ja melodian intensiivisyyteen ja persoonallisen runollisen ilmeen tihentymiseen.</p><p>Tällä hypoteesilla on perusteensa, se on mahdollinen – vaikka se ei ole ainoa mahdollinen. Tämä hypoteesi on valinta, jonka Merikanto olisi voinut tehdä – vaikka sillä ei olekaan samaa todennäköisyyttä kuin jonkin silvotun partituurin puuttuvien kohtien rekonstruktioilla.</p><p>Kuinka paljon vaikeampaa, kuinka erilaista on rekonstruoida koko teos kuin pari puuttuvaa sivua? Olen kokenut työn olennaisesti aivan samanlaisena. Sillä niinkuin parilla puuttuvalla sivulla, niin on koko viulukonsertollakin edellinen, edeltänyt sivunsa ja seuraava sivunsa –olkoonkin, että ne kuuluvat samalla edelliseen ja seuraavaan teokseen. Erona on, että puuttuvien sivujen täydentäjä tietää, mitkä Merikannon monista kasvoista sillä kertaa olivat kysymyksessä – silloin tiedetään KUKA Merikanto oli.</p><p>Mutta kenen musiikkia Tuuminki sitten on? ja kenen tyyliä?</p><p>Se ei ole ’minun sävellykseni Merikannon tyyliin’. Sillä silloin siinä olisi avoimesti ja aktiivisesti jotakin minua: Merikanto nähtynä minun värisuodattimeni läpi. Nimettömän partituurin löytäjän olisi siis päättelyn tuloksena ehdotettava kahta tekijäfysionomiaa. (II sinfoniassani, myös Tripartitassa on jonkin verran tämän tapaisia piirteitä. Mutta niiden ’kummina’ on Merikannon ohella diffuusi joukko k.o. ajan kasvoja.) Näin ei ole Tuumingissa: se on niin aitoa Merikantoa kuin olen osannut tehdä – nimettömien nuottien tarkastelijan olisi päädyttävä AINOASTAAN Merikannon nimeen.</p><p>Mutta siinä ei ole koko Merikanto, eihän voisikaan olla yhdessä teoksessa.</p><p>On sellaisia Merikannon piirteitä, jotka ovat minulle vieraampia, ja joita tässä musiikissa ei ole. On edelleen sellaisia Merikannon piirteitä, jotka ovat minulle vieraampia, ja joita omissa teoksissani pitäisin virheinä, mutta joita olen tässä soveltanut, ja nauttinut kokemuksesta kovasti. (Jättääkö tämä kokemus jälkensä omaan työhöni?)</p><p>Se Merikanto, josta puhun on siis tietyssä mielessä myytti: ’se, mitä minä Merikannossa näen’. Mutta myytin perusteet ovat reaaliset.</p><p>VIULUKONSERTTO III</p><p>Konserton lähimmät sukulaisteokset ovat Sinfoninen harjoitelma ja Notturno orkesterille – ja tietysti myös suurenmoinen II viulukonsertto.</p><p>Konserton muoto on samantapainen kuin Sinfonisen harjoitelman: yksiosainen keskeytymätön kokonaisuus, jossa selvästi erottuvat kuuden vaiheen, kuuden ’osan’ piirteet.</p><p>I osa: Largo ja II osa: Andante liittyvät toisiinsa sikäli, että niissä tempo asteittain kiihtyy ja energia lisääntyy pysyen kuitenkin koko ajan melodisen, espressivo-musiikin kehyksissä. III osa on nopea, kevyt scherzo – tällaisia lentäviä scherzoja on useissa orkesteriteoksissa, ehkä lähin sukulainen Fantasiassa orkesterille. IV osa on hidas, atmosfäärinen huhuilu, kuin jonkin linnun viheltely pilvimäisiä taustavärejä ja sointi-utuja vastaan. Huipennus, teoksen sinfonisin – ja konsertonomaisin! – kohta on V osa, polskarytminen toinen scherzo, edellistä raskaampi. Huippukohdallaan se taittuu kadenssimaiseksi kuluksi, joka lähes siteeraa Jousiseksteton materiaalia (muutenkin tämä osa on tuon seksteton lähisukua). Ja päätöksenä on laulava Andante, joka hiljenee ja etääntyy mm. Ukrin alkuperäisen lopun tapaan.</p><p>Konsertto on runoelmanomainen enemmän kuin virtuoositeos. Mutta solisti on mukana melkein koko ajan, orkesterin itsenäiset repliikit ovat vähät.</p><p>---</p><p>Tarkkaan ottaen Tuumingin kasvu alkoi pisteestä (Seksteton tyylipiiristä), joka on tyylillisesti klassisempi tai kansanomaisempi kuin Tuuminki-tyylin perushypoteesi. Täten mukaan livahtanut tyyliorientaation monitasoisuus tai liikkuvuus on tietenkin sekin aito Merikanto-piirre.</p><p>Harmonian värikartan eri sivut olen johtanut ’kummiteosten’ harmonisista detaljeista. Osittain olen käyttänyt täten valitsemiani sointuja sellaisenaan mutta kehittänyt niiden ympärille lähisukulaissointuja. Ennen kaikkea olen kuitenkin tarkastellut sitä, miten Merikanto kussakin sointuperheessä (esim. sävellukumäärän tai valtaintervallin perusteella lajitellen) vältti ilmeisimpiä, simppeleimpiä (esim. yläsävelpyramidia läheisemmin muistuttavia) rakenteita ja mieluummin väritti, jännitti ja siten merkitsi omikseen astetta eksentrisempiä soinnullisia värejä.</p><p>Melodinen keksintä perustuu Merikannon monipuoliseen tooppikarttaan. Tuumingin ideat ovat kummiteosten (ja Schott-konserton, II ja III pianokonserton, erään orkesteriluonnoksen, jne.) ideoiden sukulaisia samanlaisella etäisyydellä kuin teosten ideat ovat toisistaan.</p><p>Mutta tietenkin näin laajassa työssä tulee kohta, jossa teoksen oma elämä voittaa lähtökohtien suuntaavan vaikutuksen. Tällaisia kohtia on tietoisimmin hitaassa loppujaksossa. Ensimmäisiä harjoituksia kuunnellessani totean, että tämä ehkä liittyy erään vaiheen päättymiseen: lopun hiljentymisessä ja yksisävelisissä teemoissa on sitä elegisyyttä, joka kuuluu hyvästijättöön.</p><p>Jonkun Viulukonsertto III?</p><p>Jonkun toisen Tuuminki?</p><p>Yhdellä teoksella on kaksi nimeä ja kaksi identiteettiä niinkuin kulmatalolla on kaksi katuosoitetta.</p><p>Miksi Tuuminki: siksi, että jokainen voisi täysin aistimusvoimaisesti kuvitella sen, mikä oli Aarre Merikannon koko henkinen rikkaus.</p><p>© Paavo Heininen, 1993</p><p>(Suomen Kansallisooppera)</p><p>(ohjelmakommentti teoksen kantaesitykseen 19.9.1993)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
In one movement (Sections: Largo - Andante - Vivace - Adagio - Allegro energico - Andante)
Availability
Edlund G.W.
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Antti Sarpila Oy
Chorus
Lasten Keskus
Atena
Robert Lienau Musikverlag
Sikorski
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Päivä
Musiikki-Pukkila
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Edition Eero Nallinmaa
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Finlands svenska sång-och musikförbund
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Carlander Torsten
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
E. Pietiläinen
YLE
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Music Ilari
Chappell Music ltd
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Otto Murentini Ky
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Barents
Annie Bank
Hohner Verlag
Simrock
EK-Production Oy
Prima vista
Boosey & Hawkes
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Edda Music
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Palonen Kalle
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Finlands svenska Kyrkosångsför
Hug
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Muntra Musikanter
Isdatelctvo "Musika"
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Brages förlag
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Suomen kunnallisliitto
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Naiskuoroliitto
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Karjalan Laulu
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
United Music Publshing Ltd
Artemusa
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Edition Eres
Holms Förlag
Tactus, Sulasol
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Finnish Accordion Institute
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Pelastakaa Lapset ry
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Körlings Förlag
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Hämeen läänin taidetoimikunta
Dorn Publications
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Helin-Sons Oy
Gehrmans Musikförlag
LeBaron Music
Rockadillo
Blosari
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Imagine Music Publishig
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Schildts
[lost]
Friisilän Musiikki
Tuomas Kantelinen Music
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Suomen kuoroliitto
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
Puijon laulu ry
Otava
UNC Jazz Press
FSKO
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Musiikki mosse oy
Publisher: FSSMF
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
WSOY
Edition Reimers
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Bells
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
Edition Peters
BRS Music
Karjalan kirjakustantamo
Carl Gehrmans Musikförlag
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Modern
Laulu-Miehet
Kirkkomusiikkiliitto
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Uusi Suomi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Peters
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
manus
TRN Music Publisher Inc.
Silver Burdet
Schott Music
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Lindström Erik (ED)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Verlag Neue Musik
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
Tuomisaari yhtiö
STM-Music
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Birdsong Music Publishing
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Mirandos
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Norsk Musikförlag AS
SPOL
Suomi Loosi 1
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Sävel
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Faber Music
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Bote & Bock
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Abr. Lundquist
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Edition Tilli
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Sulasol
Doblinger
Publisher: Church Year of the Missions 1970
lauriporra.com
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Tactus
Turun tähtituotanto Oy