Music Finland's sheet music library will be closed during the holidays from December 22 to January 6. Digital sheet music can be purchased at the web shop during the holidays.
New suggestion:
Tuuminki
by Paavo Heininen
← Back
*
Title
Additional title
Description
<p>Aarre Merikannon satavuotisjuhlakaudeksi on nyt valmiina kolmen tuhotun partituurin täydennys. Sinfoninen harjoitelma täydennettiin v. 1981 ja kantaesitettiin seuraavana vuonna, Jousisekstetto on valmistunut rinnan Viulukonserton kanssa ja soi Kuhmossa ensi kesänä [1994]. Viulukonserton täydennyksen lähtömateriaalina oli ainoastaan pari lausetta teosluettelossa.</p><p>Tämän työn aloitteen ja käyttövoiman antajana on ollut voimakas tunne Merikannon lyyrisen taiteen autenttisuudesta: Largo misterioso on suomalaisen lyyrisen runouden huippuna yhtä riipaiseva ja uniikki kuin Eino Leinon Nocturne.</p><p>Tuumingin historia alkoi luullakseni 80-luvun alussa, kun Sinfonisen harjoitelman täydennystyön tehtyäni kirjoitin sen esittelyä. Siinä mainitsin III konserton ja sitä koskevan tekstin Merikannon luettelossa: ’Merikannon ilmaisutavat tuntien nuo lauseet voitaisiin suomentaa: ’eteerinen, atmosfäärinen teos täynnä Merikannon hienointa runoutta.’’ Tuosta hetkestä lähtien minusta tuntui sietämättömältä ajatus, että niin tärkeä osa maamme kulttuurihistoriaa olisi lopullisesti poissa ulottuviltamme.</p><p>Niihin aikoihin myös joku kysyi: ’Aiotko jatkaa Merikantorekonstruktiota?’ – tarkoittaen tietysti Jousisekstettoa. Vastasin: ’Enpä tiedä, mutta tietenkin ne tavallaan oikeastaan kyllä joskus pitäisi tehdä – kaikki kolme tuhottua!’ Aluksi se tietenkin oli vain vitsi. Jousiseksteton tyyli ei minua silloin kiinnostanut, ja Viulukonsertto oli liian kaukana poissa.</p><p>Silti voitiin käydä tällainen keskustelu (silmäilemme Aarre Merikannon teosluetteloa –’Viulukonsertto, poltettu...’):</p><p>– Osaatko kuvitella, millainen se olisi ollut?</p><p>– Osaan.</p><p>Talvella 1991–92 alkoi tapahtua. Olin ottanut kuunneltavaksi Kaija Saariketun Merikanto-levyn ja jälleen kerran kokenut voimakkaasti II konserton suurenmoisuuden. Otin silloin esille Jousiseksteton säilyneen materiaalin. Iltakävelyllä keksin siihen kuuluvaa täydennysmateriaalia ja kotiin tultuani kirjoitin keksimäni paperille. Mutta sitä oli liikaa, se ei mahtunut sekstettoon ja oli osittain konsertoivampaa kuin kamarimusiikin piti olla. ’Mutta tämänhän täytyy olla III konserton materiaalia!’</p><p>Hiihtolomalla Vikanissa (jossa oli aikomus olla tekemättä yhtään mitään) kuvittelu jatkui, ja konserton profiili alkoi hahmottua näkyviin. Se tarjosi kiihokkeen jatkaa tuon vanhan vitsin (’rekonstruoin III konserton!’) kertomista – kunnes aloin uskoa siihen itse, ja näin sitten kävi.</p><p>[...] Teoksessa ei ole ollenkaan originaalimateriaalia. Sitävastoin sen lähes joka idealla on tietoinen suhde Merikannon tuotannon tiettyihin kohtiin. Teos on siis materiaalisesti ja legaalisesti minun sävellykseni mutta henkisesti kokonaan Merikannon.</p><p>Tuuminki perustuu siihen hypoteesiin, että Sinfonisen harjoitelman ja Notturnon jälkeen Merikanto jatkoi niiden osoittamaan suuntaan ennen kuin Jousisekstetossa tapahtui jyrkkä käänne kesympään suuntaan. Sävelkielen pelkistymistä ja struktuurin klassistumistahan oli merkinnyt jo usean edeltäneen vuoden tuotanto, mutta Sinfonisessa harjoitelmassa ja Notturnossa tämä liittyi harmonian ja melodian intensiivisyyteen ja persoonallisen runollisen ilmeen tihentymiseen.</p><p>Tällä hypoteesilla on perusteensa, se on mahdollinen – vaikka se ei ole ainoa mahdollinen. Tämä hypoteesi on valinta, jonka Merikanto olisi voinut tehdä – vaikka sillä ei olekaan samaa todennäköisyyttä kuin jonkin silvotun partituurin puuttuvien kohtien rekonstruktioilla.</p><p>Kuinka paljon vaikeampaa, kuinka erilaista on rekonstruoida koko teos kuin pari puuttuvaa sivua? Olen kokenut työn olennaisesti aivan samanlaisena. Sillä niinkuin parilla puuttuvalla sivulla, niin on koko viulukonsertollakin edellinen, edeltänyt sivunsa ja seuraava sivunsa –olkoonkin, että ne kuuluvat samalla edelliseen ja seuraavaan teokseen. Erona on, että puuttuvien sivujen täydentäjä tietää, mitkä Merikannon monista kasvoista sillä kertaa olivat kysymyksessä – silloin tiedetään KUKA Merikanto oli.</p><p>Mutta kenen musiikkia Tuuminki sitten on? ja kenen tyyliä?</p><p>Se ei ole ’minun sävellykseni Merikannon tyyliin’. Sillä silloin siinä olisi avoimesti ja aktiivisesti jotakin minua: Merikanto nähtynä minun värisuodattimeni läpi. Nimettömän partituurin löytäjän olisi siis päättelyn tuloksena ehdotettava kahta tekijäfysionomiaa. (II sinfoniassani, myös Tripartitassa on jonkin verran tämän tapaisia piirteitä. Mutta niiden ’kummina’ on Merikannon ohella diffuusi joukko k.o. ajan kasvoja.) Näin ei ole Tuumingissa: se on niin aitoa Merikantoa kuin olen osannut tehdä – nimettömien nuottien tarkastelijan olisi päädyttävä AINOASTAAN Merikannon nimeen.</p><p>Mutta siinä ei ole koko Merikanto, eihän voisikaan olla yhdessä teoksessa.</p><p>On sellaisia Merikannon piirteitä, jotka ovat minulle vieraampia, ja joita tässä musiikissa ei ole. On edelleen sellaisia Merikannon piirteitä, jotka ovat minulle vieraampia, ja joita omissa teoksissani pitäisin virheinä, mutta joita olen tässä soveltanut, ja nauttinut kokemuksesta kovasti. (Jättääkö tämä kokemus jälkensä omaan työhöni?)</p><p>Se Merikanto, josta puhun on siis tietyssä mielessä myytti: ’se, mitä minä Merikannossa näen’. Mutta myytin perusteet ovat reaaliset.</p><p>VIULUKONSERTTO III</p><p>Konserton lähimmät sukulaisteokset ovat Sinfoninen harjoitelma ja Notturno orkesterille – ja tietysti myös suurenmoinen II viulukonsertto.</p><p>Konserton muoto on samantapainen kuin Sinfonisen harjoitelman: yksiosainen keskeytymätön kokonaisuus, jossa selvästi erottuvat kuuden vaiheen, kuuden ’osan’ piirteet.</p><p>I osa: Largo ja II osa: Andante liittyvät toisiinsa sikäli, että niissä tempo asteittain kiihtyy ja energia lisääntyy pysyen kuitenkin koko ajan melodisen, espressivo-musiikin kehyksissä. III osa on nopea, kevyt scherzo – tällaisia lentäviä scherzoja on useissa orkesteriteoksissa, ehkä lähin sukulainen Fantasiassa orkesterille. IV osa on hidas, atmosfäärinen huhuilu, kuin jonkin linnun viheltely pilvimäisiä taustavärejä ja sointi-utuja vastaan. Huipennus, teoksen sinfonisin – ja konsertonomaisin! – kohta on V osa, polskarytminen toinen scherzo, edellistä raskaampi. Huippukohdallaan se taittuu kadenssimaiseksi kuluksi, joka lähes siteeraa Jousiseksteton materiaalia (muutenkin tämä osa on tuon seksteton lähisukua). Ja päätöksenä on laulava Andante, joka hiljenee ja etääntyy mm. Ukrin alkuperäisen lopun tapaan.</p><p>Konsertto on runoelmanomainen enemmän kuin virtuoositeos. Mutta solisti on mukana melkein koko ajan, orkesterin itsenäiset repliikit ovat vähät.</p><p>---</p><p>Tarkkaan ottaen Tuumingin kasvu alkoi pisteestä (Seksteton tyylipiiristä), joka on tyylillisesti klassisempi tai kansanomaisempi kuin Tuuminki-tyylin perushypoteesi. Täten mukaan livahtanut tyyliorientaation monitasoisuus tai liikkuvuus on tietenkin sekin aito Merikanto-piirre.</p><p>Harmonian värikartan eri sivut olen johtanut ’kummiteosten’ harmonisista detaljeista. Osittain olen käyttänyt täten valitsemiani sointuja sellaisenaan mutta kehittänyt niiden ympärille lähisukulaissointuja. Ennen kaikkea olen kuitenkin tarkastellut sitä, miten Merikanto kussakin sointuperheessä (esim. sävellukumäärän tai valtaintervallin perusteella lajitellen) vältti ilmeisimpiä, simppeleimpiä (esim. yläsävelpyramidia läheisemmin muistuttavia) rakenteita ja mieluummin väritti, jännitti ja siten merkitsi omikseen astetta eksentrisempiä soinnullisia värejä.</p><p>Melodinen keksintä perustuu Merikannon monipuoliseen tooppikarttaan. Tuumingin ideat ovat kummiteosten (ja Schott-konserton, II ja III pianokonserton, erään orkesteriluonnoksen, jne.) ideoiden sukulaisia samanlaisella etäisyydellä kuin teosten ideat ovat toisistaan.</p><p>Mutta tietenkin näin laajassa työssä tulee kohta, jossa teoksen oma elämä voittaa lähtökohtien suuntaavan vaikutuksen. Tällaisia kohtia on tietoisimmin hitaassa loppujaksossa. Ensimmäisiä harjoituksia kuunnellessani totean, että tämä ehkä liittyy erään vaiheen päättymiseen: lopun hiljentymisessä ja yksisävelisissä teemoissa on sitä elegisyyttä, joka kuuluu hyvästijättöön.</p><p>Jonkun Viulukonsertto III?</p><p>Jonkun toisen Tuuminki?</p><p>Yhdellä teoksella on kaksi nimeä ja kaksi identiteettiä niinkuin kulmatalolla on kaksi katuosoitetta.</p><p>Miksi Tuuminki: siksi, että jokainen voisi täysin aistimusvoimaisesti kuvitella sen, mikä oli Aarre Merikannon koko henkinen rikkaus.</p><p>© Paavo Heininen, 1993</p><p>(Suomen Kansallisooppera)</p><p>(ohjelmakommentti teoksen kantaesitykseen 19.9.1993)</p>
Year of composing
Arranger
Duration
Hours
Minutes
Seconds
Movements
In one movement (Sections: Largo - Andante - Vivace - Adagio - Allegro energico - Andante)
Availability
Lasten Keskus
Robert Lienau Musikverlag
Schirmer
Savonlinna Opera Festival
Musiikki Andante
Akademiska musikförlaget
Suvini Zerboni
Ascolta Music Publishing
Publisher: in 1962 as MC facsimile in a journal “Ruoveden Joulu 1962”
Suomalaisen kirjallisuuden seura
Kustannus-Toimisto Tieto
Raittiuskansan kirjapaino
F-Musiikki
Kansallinen kirjakauppa
Bluebird Music Oy AB
Carlander Torsten
E. Pietiläinen
YLE
Music Ilari
Chappell Music ltd
Otto Murentini Ky
Robert King Music Sales
julk. Förlaget Bro
7ikko-kustannus Ay
Barents
Hohner Verlag
EK-Production Oy
Boosey & Hawkes
Sicron Musikverlag
Warner/Chappell
Edda Music
Edda Music
Toivo Kuula -seura & Sulasol
Edition Gehrman
Nils-Georgs Musikförlags Ab
Finlands svenska Kyrkosångsför
Lundholm
F-Kustannus
Published in compilation Uudet Siionin Laulut ja Virret (1975)
Edition 7
Brages förlag / Sulasol
Muntra Musikanter
julk. Bruk, Fridrich
Like (julk.)
Henry Lemoine
Suomen Sinfoniaorkesterit ry
Yhteiskustannus
Rautatien Soittajat
Ricordi
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Helsingin ortodoksinen seurakunta
Ostinato
Published in Chorus series 14, Fazer (1961)
Publisher: Musikverlag Josef Weinberger
Karjalan Laulu
United Music Publshing Ltd
Artemusa
The Academy of Finnish Art Song
Bo Ejeby Förlag
Holms Förlag
Suomen kirkkomusiikkiliitto ry
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Weilin & Göös
Augener
Alouettes Editions Sarl
Valistus
Aikamedia
Edition Durand
Divertimento
Edition Elvis
Publisher: Pirkan musiikkituotanto Oy
Third prize in Luses Big Band Competition in 1987
Not available
SatnaMusic Publishing
Published by the composer
Körlings Förlag
Hämeen läänin taidetoimikunta
Tuba-Euphonium Press
Bärenreiter
Published in Otavan Laulukerho IV
Erik Lindström Kustannus
Uusinta Publishing Company
Gehrmans Musikförlag
Rockadillo
Polarvox
Published in Laulukerho IV (Otava 1951)
Savolaisen osakunnan laulajat
Publisher: Sound In
Suomen Laulu
SLEY
Nordiska musikförlaget
Friisilän Musiikki
Released by the Finnish Broadcasting Company
Edition TROY
Beuermann
Scandinavian Music Interest
Modus Musiikki
Publisher: Musical Works (Beijing)
Fenix
Gummerus
Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963)
Publisher (no. 1): ArtEmusa
KYL - Kauppakorkeakoulun Ylioppilaskunnan Laulajat
Puijon laulu ry
Otava
FSKO
Musiikki mosse oy
Edition Pine
SÄVELTÄJÄ POISTANUT
Edition Reimers
Publisher (no. 1): Selvät Sävelet
Publisher: Edition JLe
Kansalliskuoro
Edita
Lindgren
Eskimo Music
Carlander-Reuterfelt
Alex Freeman Music
Edition Peters
Karjalan kirjakustantamo
Edition Musact
Lahden kans.väl.urkuviikko ry.
Edizioni Sconfinarte
Salabert
Sällskapet M.M.
Vee-Music
TomiRaisanen.com
Laulu-Miehet
Suomen Mieskuoroliitto
Åbolands sång- och musikförbund
Love Records & Kaj Chydenius
Published in compilation Siionin Joulu (1965)
Published in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Ylioppilaskunnan Laulajat
Peters
manus
Silver Burdet
A-Minor Production
Kanteleliitto
Ab Svenska Läromedel
LARI-Invest Oy
Ruslania Edition
Publisher: Chanterelle Verlag/MEL BAY
Förlaget Bro
Breitkopf & Härtel
Teemu Halmkrona Music
Lindström Erik (ED)
Donemus
Ampleforth
Laulukerho V (Otava 1958)
Fennica Gehrman
Palonen Rauno
Tuomisaari yhtiö
SKUL/SKML
Julk. Matti Rag Paananen
Kirkkohallitus
[withdrawn]
Birdsong Music Publishing
Hirsis-Production Ky
Ongaku No Tomo Sha Copr.
Yrjö Weilin
[original version withdrawn]
Edition Tre Fontane
Henri Delrieu
Harmonikansoiton opettajat ry
Pohjois-Karjalan kansanmusiikki- ja tanhuliitto ry.
Arvo Räikkönen
Sulasol, Novello
Suomi Loosi 1
Sävel
Faber Music
Bote & Bock
Publisher: Tritonus Magazine 1978-1980
Abr. Lundquist
Edition Tilli
Sulasol
Doblinger
lauriporra.com
Tactus
Edlund G.W.
Antti Sarpila Oy
Atena
Päivä
Musiikki-Pukkila
Edition Eero Nallinmaa
Finlands svenska sång-och musikförbund
julk. Karjal. kultt. edistämissäätiö
Ortodoksisen kirjallisuuden julkaisuneuvosto
Leduc
Publisher: (songs 1-2) 1904, Lindgren
Antero Hytinkoski
Acta Musica
Publisher: Kirkon jumalanpalvelus- ja musiikkitoiminnan keskus
Elkan & Schildknecht
Filarmonica
Publisher: Viitanen Music Edition Oy
Opus Musicus
Ambitone Oy
Liewendal
Annie Bank
Simrock
Prima vista
Publisher: Lahti Male Choir
Fazer, Valitut palat
[not available]
Dallapé Kustannus Oy
Published in Laulukerho IV, Otava 1951
Sibelius-Akatemian kansanmusiikin osasto
Palonen Kalle
MAHTAAKO OLLA OLEMASSA?
Viipurin lauluveikot
Polytech Choir
Hug
Chester Music
Billaudot
Skandinavisk Musikförlag
Isdatelctvo "Musika"
Brages förlag
Suomen kunnallisliitto
Naiskuoroliitto
Publisher: SHI
Heikki Sarmanto music shop
Evankelis-luterilainen yhdisty
Lundquist
Periferia Music
Compozitor Publishing House
Suomen Kanttori-urkuriliitto
Finnish Accordion Teachers' Association
Noteline
Weltmusik
Herättäjä-yhdistys
Published in Laulukerho V (Otava 1958)
Imudico
[lost, only a sketch exists]
Edition Eres
Tactus, Sulasol
Finnish Accordion Institute
Pelastakaa Lapset ry
Helsingfors Nya Musikhandel
H.N.White
Publisher: Viitanen Music Edition Oy (1975 version)
Dorn Publications
Helin-Sons Oy
LeBaron Music
Blosari
Imagine Music Publishig
Schildts
Sikorski
[lost]
Tuomas Kantelinen Music
SK-Gehrmans Musikförlag
Kadonnut
Jäger Hugo
Rautatien soittajat
Wesslin Music
Publisher: Valistus 1953; [not available]
Laulukerho IV (Otava 1951)
Julk. Siba
Friisilän musiikki oy
Suomen kuoroliitto
Mårtensong OY/AB
julk. Valistus
UNC Jazz Press
Éditions À Coeur Joie
Editions Musicales Transatlantiques
Publisher: FSSMF
Metropolis Music Publishers
WSOY
Publihhed in compilation Siionin Laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1977)
Bells
Edition Svitzer
Lundholm C A
Musikverlag Josef Weinberger GmbH
Kirkon keskusrahasto/Sulasol
Körlings förlag
Hans Busch Musikförlag
Publisher: Edition Modern
Lieman
Svenska Sång- och Musikförbund
BRS Music
Carl Gehrmans Musikförlag
Edward B. Marks Music Corporat
Publisher: Centre for Worship and Music of the Evangelican-Lutheran Church of Finland
Modern
Kirkkomusiikkiliitto
Uusi Suomi
Publisher: Scandia
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1963/2000)
Pianokoulu Vivo 2, Otava
Libito
Finlands Svenska Kyrkosångsför
Syrene Music
Julk. Kalevan Laulajat
Fischer Carl INC
TRN Music Publisher Inc.
Schott Music
Suomen musiikkikirjatoyhdistys r.y.
Västnyländska kultursamfundet
Seesaw-Music corp
Kirkon keskusrahasto
Publisher (No. 34): Edition Kontrapunkt
Pianokoulu Vivo 3, Otava
Published in compilation Pääsiäissana (1979)
Zen Master records & Publis
Engstrom & Sodring
Romain-Dorkin Company OY
Tammi
Verlag Neue Musik
Publisher: Chanterelle Verlag, Germany
STM-Music
Love Kustannus Oy
Kuva ja sana
Kalevan laulajat
Suomen Pasuuna- ja Tuubaseura
EMI
Kansanmusiikki-instituutti
Publisher: J.H. Music
Schlesinger
Suomen naiskuoroliitto ry
Edward B. Marks
Published in compilation Siionin Laulut ja Virret (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 1975)
Mirandos
Norsk Musikförlag AS
SPOL
[Withdrawn. Arabescata (1962) named as Symphony no. 4 in 1986]
Novello
saulizinovjev.com
Publisher (no. 1): Helsinki University Chorus (YL)
Kansanvalistusseura
Holms förlag
Edition Wilhelm Hansen
Opus musicus
Publisher: in 1964 as MS facsimile in a journal “Kangasalan joulu 1964”, s.8
Zen-On Music Co
Musikvetenskapliga Seminariet
Coda
Kompass records
Association of Finnish Music Schools
Svenska folkskolans?
Lahti Organ Festival
Universal Edition
Recital Music
Publisher: JKC
Reimers
Sortavalan Evankelinen Seura
Gross Music
Published in compilation Siionin laulut (Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys 2000)
Publisher: AMEE, Spain
Suomen M.M.M. Suur-Loosi
Musikvetenskapliga seminariet
[probably lost; location not known]
Publisher: Church Year of the Missions 1970
julk. Uspenskin katedraalin mieskuoro
Editio Musica
Turun tähtituotanto Oy
[withdrawn; song 2-3 lost]
Musica experta
Chorus