Score
121 pages
A3-portrait
The fourth violin concerto falls in Merikanto's late Neoclassical period in more traditional idiom. The solo part is clearly more brilliant than in the second violin concerto (in 1955 the embittered Merikanto destroyed a third concerto he had written in 1931). The concerto follows the normal three-movement format and at times uses folk dance rhythms in the quick outer movements. The subtitle Rainbow is thought to refer to the webs of trills in the slow movement that once reappear in the finale as a sort of echo.
© Kimmo Korhonen, March 2000
(translated by © Susan Sinisalo)
Neljäs viulukonsertto sijoittuu Merikannon perinteisempään, uusklassiseen myöhäiskauteen. Toiseen viulukonserttoon verrattuna solistinen ote on selkeästi taiturillisempi (kolmannen, vuodelta 1931 olleen viulukonserton säveltäjä tuhosi katkeroituneena vuonna 1955). Teos on normaali kolmiosainen kokonaisuus, jonka nopeissa ääriosissa on paikoin kansantanssirytmejä. Konserton lisänimen Sateenkaari on arveltu viittaavan hitaan osan trillikenttiin, jotka palaavat kerran muistumana myös finaalissa.
© Kimmo Korhonen, 3/2000
2221 2100 00 0, str, vln solo [fl+pic, ehn, cl+bcl.]
Works for Soloist(s) and Orchestra
1st prize in a composition competition by the Finnish Cultural Foundation
Helsinki (Finland) 1955
1.Allegro, 2.Largo, 3.Allegro giocosamente.
MF68
121 pages
A3-portrait
52 pages
11'x14'-portrait
17 pages
11'x14'-portrait
0 pages
11'x14'-portrait