Score
28 pages
Special size
What on earth can you do with an accordion and piano? The problem of instrumentation was my primary stimulus on setting about composing a work for this unusual combination on the initiative of Iiris Repo and a commission from the Association of Accordion Teachers.
The title is not a distant allusion to Vivaldi; it is a little peephole into the world of the piece. At the draft stage I called some of the fragments "August music" and others "October music"; on the other hand I tried to cast in sound an image of an inflated moment on the border between two worlds. I then marshalled various moods and the transitions from one to another into a variation-like series marked off by halted chords.
© Hannu Pohjannoro, October 1998
(translated by © Susan Sinisalo)
Mitä ihmettä voi tehdä harmonikalla ja pianolla? Instrumentaation problematiikka oli keskeinen lähtökohta ryhtyessäni Iiris Revon aloitteesta ja Harmonikansoiton opettajat ry:n tilauksen siivittämänä säveltämään teosta tälle erikoiselle soitinyhdistelmälle.
Sävellyksen nimi ei ole etäännytetty viittaus Vivaldiin, vaan pieni mielikuvaikkuna teoksen maailmaan. Olin luonnosvaiheessa kutsunut muutamia katkelmia "elokuu-musiikiksi" ja toisia "lokakuu-musiikiksi" ja olin toisaalta pyrkinyt saamaan säveliksi mielikuvaa laajentuneesta hetkestä kahden maailman rajalla. Eritunnelmaiset tilanteet ja niiden väliset siirtymät ryhdistin variaatiomaiseksi sarjaksi, jonka eri vaiheita pysähtyneet soinnut erottavat.
© Hannu Pohjannoro, 10/1998
acc, pno
Chamber Works
Iiris Repo, accordion, Marja Nurmi, piano, Hyvinkää, January 31, 1994.
MF13126
28 pages
Special size