valo jäätynyt, kaukana tuuli
light frozen, faraway the wind, frozen the light, far away the wind
Description
The composition of this piece was dominated by images of something clear, unbounded and cold, of the loneliness of great distances. Other important impetuses were the timbre and instrumental potential of the ensemble: the situations in which the three instruments find themselves keep interlocking to form little solos and duos, and the overall impression is of a fast-moving dialogue.
I also liked the idea of time having only one direction, and of an almost-symmetrical overall form. The first time it occurs the motif is new, but when repeated, it may be similar but no longer quite the same. A slow middle section finally leads to a return to the beginning, but the events now stand in a different relationship with one another in terms of duration and weight.
© Hannu Pohjannoro, October 1998
(translated by © Susan Sinisalo)
Teoksen sävellystyötä hallitsivat mielikuvat jostakin kirkkaasta, avarasta ja kylmästä, suurten etäisyyksien yksinäisyydestä. Tärkeitä lähtökohtia olivat myös yhtyeen soinnilliset ja soittimelliset mahdollisuudet: kolmen soittimen tilanteet lomittuvat tavan takaa lyhyisiin sooloihin ja duoihin, ja kokonaisuus hahmottuu nopealiikkeiseksi dialogiksi.
Minua viehätti myös ajatus ajan yksisuuntaisuudesta ja melkein-symmetrisestä kokonaismuodosta. Ensimmäistä kertaa esiintyessään asia on uusi, kertautuessaan se voi olla samankaltainen, mutta ei enää "sama". Hitaan keskivaiheen jälkeen palataan lopulta alkuun, mutta tapahtumien keskinäiset kesto- ja painokkuussuhteet ovat muuttuneet.
© Hannu Pohjannoro, 10/1998
Instrumentation
fl, vlc, pno
Category
Chamber Works
Premiere
Mikael Helasvuo, flute, Eeva Rysä, cello, Kari Tikkala, piano, in a profile concert by Korvat auki (Ears Open!) Society, Helsinki, February 6, 1995.
PDF for promotional use