Score
35 pages
A4-landscape
Välimerkkifantasia on sävelletty Olli Sinivaaran kolmiosaiseen runoon "Sentimentaalisuuden teoria" kokoelmasta Hiililiekki (Teos, 2005). Runoilijan esikoiskokoelma sai ilmestyttyään paljon myönteistä huomiota. Mervi Kantokorpi toteaakin Helsingin Sanomien kritiikissä, että "harvalla esikoiskirjailijalla on takataskussaan niin paljon mietittyä ja jo präntättyä runousoppia". Mutta hän lisää: "Ihan joka leikkiin en nukkeani antaisi. Viidennen osaston typografialla pelleilevät, änkyttävät ja osin ylipyyhityt säkeet jäävät vain kokeiluksi."
Olen valinnut sävellykseeni juuri tällaisen typografialla pelleilevän, kokeilevan runon — ja aivan tarkoituksella. Haastan teoksellani Kantokorven väitteen: sävellyksellisesti ajatellen runon erilaiset tekstitystavat eivät jää pelkäksi typografiaksi, vaan ne antavat olennaisia, hersyviä viittauksia ääneen luetun runon esitysohjeiksi. (Runoilija lienee tavoittanut jotain olennaista, sillä puolivuotias tyttäreni jopa nauraa kikatti runoa lukiessani.)
Säveltäessäni runoa usein muutan runon ajottomasta kokonaisuudesta ajalliseksi leikiksi erilaisin musiikillisin keinoin. Sävellyksen kieli on usein toisteista ja pilkottua. Nyt runoilija on tehnyt sen itse.
Aikaisemmissa teoksissani Mies - miekka vyöllä (fl, ob, clar, bsn, cor, trom) ja Riimunvarsia (fl, 2 vln, vla, vc) olen etsinyt tapoja yhdistää huilun tavallista ääntä ja "huiluun" puhuttua sekä laulettua ääntä keskenään. Tässä teoksessa jatkan samoilla linjoilla, mutta lisään mukaan vielä live-elektroniikan tuomat ulottuvuudet.
- Riikka Talvitie -
fl, hp, live electr
Chamber Works
Fi
Hanna Kinnunen (flute), Lily-Marlene Puusepp (harp), Tampere Biennale, April 18, 2010
1-3
MF23208
35 pages
A4-landscape
35 pages
Digital (PDF)