Score
38 pages
A3-portrait
The Octet (1993) and Ululation (1994) are made up of long sounds proceeding in tiny glissandos often only a quarter-tone in range. In Ululation, especially (the longest of my works so far), the timbre is also characterised by the constant alternation of crescendos and diminuendos.
© Jukka Koskinen, 1995
”Oktetto (1993) ja Ululation (1994) muodostuvat pitkistä äänistä, jotka liikkuvat pienenpienin, usein neljännesaskelen kokoisin glissandoin. Varsinkin Ululation-teoksessa (suom. ulina), joka on pisin sävellykseni, myös crescendojen ja diminuendojen jatkuva vuorottelu antaa leimansa sointikuvaan.”
© Jukka Koskinen, 1995
”Oktett (1993) och Ululation (1994) består av långa ljud, som utför glissandon bestående av ytterst små, ofta kvartsintervall. Speciellt i Ululation (vilket betyder ylande), som är min längsta komposition, får klangbilden också karaktär av ständigt alternerande crescendon och diminuendon.”
© Jukka Koskinen, 1995
Islantilaisen Caput-yhtyeen Kööpenhaminassa kantaesittämä ja Nomuksen tilaama Ululation on muodostunut Koskisen toiseksi menestysteokseksi jousikvarteton jälkeen. Teos on löytänyt tiensä eri yhtyeiden ohjelmistoon ja sitä on esitetty menestyksellisesti eri puolilla Eurooppaa.
Ululation on paraatiesimerkki Koskisen musiikin tinkimättömyydestä. Alun ekspressiivisten sointujen jälkeen musiikki hiljenee teoksen nimen mukaiseksi ulinaksi. Eri instrumentit soittavat lyhyitä, keskisävelen ympärille kietoutuvia mikrointervalliglissandoja, joista kasvaa hiljalleen voihkeen virta, jonka intensiteetti kohoaa jatkuvasti reilun 13 minuutin mittaisen teoksen loppua kohden.
Ululationin rytmiikka on luku sinänsä. Tekstuurin tiheneminen ei ole sattumanvaraista, vaan tapahtumat nopeutuvat luvun 1.1 eksponenteilla. Vaikka rytmin nopeutuminen on hyvin hidasta, se kohoaa vääjäämättömästi kuin nousuvesi.
Harmonioista ja melodioista perinteisessä mielessä ei Ululationin suhteen kannata puhua – kuten ei Koskisen muunkaan musiikin kohdalla. Ululation on tajunnanvirran musiikkia, joka alati kiihtyvänä johtaa väistämättä kohti putousta. Kuulovaikutelmana kyse on tietynlaisesta minimalismista, mutta tykkänään eri merkityksessä kuin minimalismina tunnetussa tyylissä, sillä Ululation ei perustu toistolle vaan pitkälinjaiselle prosessiivisuudelle.
© Osmo Tapio Räihälä, 11/1998
1111 1110 00 0, str [fl+afl, ob+ehn, cl+bcl.]
Works for Orchestra or Large Ensemble
Caput Ensemble, cond. Rolf Gupta, Copenhagen, November 20, 1994
Commissioned by NOMUS
MF13236
38 pages
A3-portrait
38 pages
Digital (PDF)
0 pages
Special size