Erik Bergman
Tutti e soli
Description
Erik Bergmanin Tutti e soli vuodelta 1990 on neliosainen soittimellinen seikkailu. Teos on juuri sitä, mitä sen nimikin kertoo: kaikki ja soolot, sekä paljon muuta. Monien vastakkain ja rinnakkain asettelujen ohella huomion anastavat tavattoman monenlaiset värit ja sävyt, joita soittajat soittimistaan loihtivat. Puoliaskelta pienemmät intervallit, tuhinat, kähinät, törinät, sihinät, sähinät ja kolinat ovat luonteva osa myös puhdasta soitinmusiikkia.
1. osan, Misterioson, pareja ovat mm. puupuhaltimet ja jouset, solistinen sello ja jouset sekä hämyistä vastaan paukkuva energinen pikkurumpu.
2. osa on ilman esitysohjetta. Osan hiiviskelevää ilmettä vahvistaa alttohuilun soolo. Vähitellen korostuvaa helinää edustavat vibrafoni ja crotaalit.
3. osa, Liberamente, alkaa perin bergmanilaisella fagotin ja huilun dialogilla. Säestävien jousien rooli muuttuu vähitellen yhä energisemmäksi ja hallitsevammaksi.
4. osa Energico on teoksen nopein osa. Sen alun puupuhaltimien ja jousien dialogia häiritään monenlaisten lyömäsoittimien sykkeellä tai kihinällä. Omia parejaan muodostavat sello ja muut jouset sekä alttoviulu ja muut jouset. Jotkut ensimmäiseen osaan viittaavat eleet valmistavat kuulijaa odotettuun ja laukaisevaan loppuhuipennukseen.
© Tapani Länsiö, 1993
Tutti e soli (1990) av Erik Bergman är ett instrumentalt äventyr i fyra satser. Verket är precis det som namnet utsäger, och därtill mycket mera. Jämsides med talrika motsats och parallellförhållanden fäster man sig vid den uppsjö av kulörer och nyanser som de spelande framlockar på sina instrument. Intervall mindre än ett halvt tonsteg, olika slags väsanden, brummanden och dunkanden är en helt naturlig beståndsdel i även ren instrumentalmusik.
I sats I, Misterioso, bildar bl.a. träblåsarna och stråkarna, den solistiska cellon och stråkarna samt den mot den dunkla fonden agerande och energisk trummande virveltrumman par.
Sats II saknar uppförandeanvisning. Dess kattlikt smygande natur accentueras av altföjtens solo. Det småningom tilltagande klirret representeras av vibrafon och crotaler.
Sats III, Liberamente, inleds med en synnerligen bergmansk dialog mellan fagotten och flöjten. De ackompanjerande stråkarnas roll blir efter hand allt mera energisk och dominerande.
Sats IV, Energico, är verkets snabbaste sats. Dess inledande dialog mellan träblåsare och stråkar störs av mångahanda pulser och väsanden från slagverket. Sina egna par bildar cellon – stråkarna och altfiolen – stråkarna. Några från inledningssatsen upptagna gester förbereder lyssnaren på den väntade och utlösande kulminationen.
© Tapani Länsiö, 1993
(övers. Niki Vaskola)
Tutti e soli is scored for a chamber orchestra consisting of flute, clarinet, bassoon, percussion and strings (6-5-4-3-2). It is a work in four movements examining, as its name suggests, the tension and dialogue between soloists, small groups of instruments and the whole orchestra. Timbres and unusual performing techniques receive a lot of attention, as in most of Bergman’s works. The mood is most fragile in the ghost-like, mysterious meditation of the second movement and most forcible in the complex closing Energico.
© Kimmo Korhonen, November 1998
(translated by © Susan Sinisalo, February 1999)
Tutti e soli on sävelletty kamariorkesterille, jonka muodostavat huilu, klarinetti, fagotti, lyömäsoittimet ja jousisto (6-5-4-3-2). Kyseessä on neliosainen teos, jolle on nimensä mukaisesti ominaista solististen, pienten soitinryhmien sekä koko orkesterin osuuksien välinen jännite ja vuorottelu. Sointiväreillä ja epätavallisilla soittotavoilla on keskeinen rooli niin kuin Bergmanin teoksissa yleensäkin. Hauraimmillaan musiikki on toisen osan aavemaisessa, salaperäisessä mietiskelyssä, energisimmillään päätösosan (Energico) monipolvisessa kasvussa.
© Kimmo Korhonen, November 1998
Instrumentation
1011 0000 01 0, 11vln, 4vla, 3vlc, 2db
Category
Works for Orchestra or Large Ensemble
Opus no.
op.113
Premiere
Ostrobothnian Chamber Orchestra, cond. Juha Kangas, Helsinki, April 3, 1990
Commisioned by / dedications
Commissioned by the Finnish Broadcasting Company, Dedicated to Juha Kangas and the Ostrobothnian Chamber Orchestra