Trois amis
for flute/alto flute, viola and harp
Description
My composition Trois amis takes as its historical point of departure Claude Debussy’s Sonata for Flute, Viola, and Harp (1915), which inaugurated the repertoire for this distinctive trio. Over the course of more than a century, dozens of works have been written for the flute–viola–harp combination. Finnish composers, too, have contributed to this repertoire: Kaija Saariaho’s New Gates (1996) and Lotta Wennäkoski’s Ciphers (2014) may be cited as notable examples. I had the privilege of performing both works as a violist at the Time of Music Festival in Viitasaari in 2017, together with flutist Malla Vivolin and harpist Lily-Marlene Puusepp. In fact, it was on that occasion that the spark to compose a trio of my own was first ignited.
For the contemporary composer, the harp presents particular challenges owing to its diatonic tuning and pedal system. Yet in time, even a composer without practical training on the instrument—as in my case—can learn, to harness these features and to devise ways of writing more chromatic music for the harp.
As Debussy already intuited, the flute–viola–harp trio offers remarkably fertile ground for creating a wealth of musical structures, textures, characters, and atmospheres, despite comprising only three instruments. None of them naturally overwhelms the others. The flute, one of the most agile of instruments, can carry richly varied music on its own. The viola, with its distinctive timbre and playing techniques, acts as a mediator between flute and harp: its pizzicato resonates with the harp’s plucked strings, while its bowed sound merges seamlessly with the flute’s sonority. The harp, for its part, spans a broad register and, with its resonant and multifaceted tone, functions equally well as a melodic, harmonic, bass, colouristic, or accompanimental instrument. Extended techniques available on each instrument further expand the web of interconnections.
I wish to express my warmest gratitude to harpist Lily-Marlene Puusepp, who commissioned this work, and to the Teosto Commission Fund, whose generous support made the project possible. I hope you will enjoy this new composition!
Sävellykseni Trois amis historiallisena taustavaikuttajana oli Claude Debussyn Sonaatti huilulle, alttoviululle ja harpulle (1915) ja sen aloittama trio-ohjelmisto; teoksia huilu-alttoviulu-harppu -triokokoonpanolle on nimittäin sävelletty reilun sadan vuoden aikana useita kymmeniä. Myös suomalaiset säveltäjät ovat näin tehneet, mainittakoon vaikkapa Kaija Saariahon New Gates (1996) ja Lotta Wennäkosken Ciphers (2014), jotka molemmat olen esittänyt alttoviulistina Viitasaaren Musiikin Aika -festivaalilla vuonna 2017 Malla Vivolinin ja harpisti Lily-Marlene Puuseppin kanssa – itse asiassa kipinä säveltää tämä trio leimahti silloin.
Nykysäveltäjälle harppu asettaa haasteensa diatonisen viritys- ja pedaalijärjestelmänsä kautta, mutta ajan kanssa kaltaiseni harpunsoittoa taitamatonkin säveltäjä oppii hyödyntämään sitä ja löytämään keinoja kromaattisemman harppumusiikin kirjoittamiseen.
Kuten Debussy oivalsi, antaa huilu-alttoviulu-harppu -trio hyvät lähtökohdat monipuolisten musiikillisten rakenteiden, tekstuurien, karakterien ja tunnelmien luomiseen, vaikka soittimia onkin vain kolme. Mikään näistä soittimista ei lähtökohtaisesti peitä toistaan. Huilu tiedetään yhdeksi ketterimmistä soittimista, jolle jo yksinään voi säveltää rikasta musiikkia. Alttoviulu voidaan kuulla äänenväreiltään ja soittotavoiltaan huilua ja harppua yhdistävänä soittimena; pelkistäen alttoviulun pizzicato sopii yhteen harpun näppäilyn kanssa ja toisaalta alttoviulun jousella soittaminen sulauttaa sen yhteen huilun kanssa. Harppu puolestaan kattaa laajan äänialan ja soinniltaan monipuolisena sekä kaikuisana se toimii loistavasti sekä melodia-, basso-, harmonia-, äänenväri-, että säestyssoittimena. Kunkin soittimen laajennetut soittotavat luovat vielä paljon lisää yhtymäkohtia.
Haluan esittää lämpimimmät kiitokseni teoksen tilaajalle, harpisti Lily-Marlene Puuseppille sekä Teoston sävellystilaustoimikunnalle, joka tuki sävellystilaushanketta. Toivottavasti nautitte uudesta teoksesta.
Instrumentation Category
Chamber Works
Premiere
Malla Vivolin, flute/alto flute, Max Savikangas, viola, Lily-Marlenen Puusepp, harp, Max Savikangas's composition concert, October 19, 2025, Balder Hall, Helsinki
Commisioned by / dedicationsCommissioned by and dedicated to Lily-Marlene Puusepp
PDF for promotional useArchive number
MF36119