Score
46 pages
A3-portrait
The name alludes both to the musical content of the piece and to the seating arrangement of the players. The original arrangement was 'carousel-like', the material going round and round as on a roundabout. The sound produced by several clarinets is again to some extent reminiscent of the barrel-organ of a carousel in days gone by. The tape version seeks these dimensions elsewhere, rather than in the clarinet sound. The Midi software permits the creation of a different world of sound, and the carousel idea can thus be approached from a different perspective, as it were. The fact that I was joined at this stage by Juhani Liimatainen was a very special joy to me.
The solo bass clarinet part was composed for Heikki Nikula. I make no attempt to set a new height record; a bass is a bass and will always remain a bass. The sound produced by Heikki Nikula is always infinitely beautiful, bleak and refined in the way required. There is nothing this wizard cannot do, so the main emphasis in this piece is on the singing central and lower register of his bass, on a ride on a roundabout.
© Markus Fagerudd 2002
(Tampere Biennale)
translation by © Susan Sinisalo
Nimi viittaa sekä kappaleen musiikilliseen sisältöön että soittajien istumajärjestykseen. Alkuperäinen istumajärjestys on 'karusellimainen' jonka avulla materiaalia kierrätetään kuin pyörivässä vekottimessa ikään. Useamman klarinetin tuottama sointi muistuttaa sekin jossain määrin entisajan karusellin posetiivia. Nauhaversio etsii näitä ulottuvuuksia muualta kuin klarinetin soinnista. Midi-laitteisto mahdollistaa toisenlaisen sointimaailman luomisen, ja näin karuselIi-ajatus voi toteutua ikään kuin uudesta näkökulmasta. Juhani Liimataisen mukaantulo tähän vaiheeseen on minulle aivan erityinen ilon aihe.
Soolobassokiarinettiosa on sävelletty Heikki Nikulalle. Tässä ei tavoitella uutta korkeusennätystä, vaan basso on basso on basso. Heikki Nikulalla on tavattoman kaunis, karu, hienostunut sointi aina asian vaatimalla tavalla. Mikään asia ei ole tälle velholle vieras. Joten tässä kappaleessa pääpaino on hänen bassonsa laulavassa keski- ja alarekisterissä, karusellin kyydissä.
© Markus Fagerudd 2002
(Tampere Biennale)
4cl, bcl, dbcl, bcl solo
Works for Soloist(s) and Orchestra
Revised version: Heikki Nikula, bass clarinet, Heini Kärkkäinen, piano, Juhani Liimatainen, electronics, Tampere Biennale, Tampere, April 13, 2002
Commissioned by the Finnish Clarinet Society
MF16804
46 pages
A3-portrait
12 pages
A4-portrait
48 pages
A4-portrait
46 pages
Digital (PDF)
12 pages
Digital (PDF)
48 pages
Digital (PDF)