Score
331 pages
Special size
Sydänvirrat kertoo episodin miehen ja naisen kohtaamisesta sekä maallisten ja henkisten arvojen vastakkainasettelusta. Oopperan henkilöt ovat keimaileva ja pohjimmiltaan laskelmoiva nuori nainen (mezzosopraano) sekä seestynyt, pedanttinen keski-ikäinen astronomi (baritoni). Libreton sanoma on ihmisen henkisen kapasiteetin ja omaisuuden koskemattomuus.
Johdanto vie meidät cocktail-kutsuille, jossa mies nyökkäilee sinne tänne tervehtien näkymättömiä juhlijoita. Naisen saapuessa hän jäykistyy ja aloittaa monologin musiikin pysähtyessä.
1. Sydänvirrat: Mies rykäisee virallisesti, laulaa ikään kuin pitäisi puhetta ja toteaa tunteiden olevan vain sähköpurkauksia aivokuoressa, mutta tuntee kuitenkin salaista vetoa naista kohtaan, jota vilkuilee sivummalta. Mies pysyy kuitenkin tyynenä.
2. Hei-duetto: Mies ja nainen tapaavat ja keskustelevat jäykästi jännittyneinä. Mies kertoo olevansa yksinäinen kuiva astronomi, jonka ystäviä ovat tähdet ja kylmät planeetat. Nainen ei kerro itsestään, vaan vastailee lyhyesti.
3.a. Into-aaria: Mies on ihastunut naiseen ja kiillottelee innoissaan kaukoputkeansa. Nainen on tulossa vierailulle. Mies laulaa innostuneena avaruudelle naisen tulosta.
3.b. Lähentely-duetto: Nainen saapuu, mies on hysteerisen innoissaan, esittelee kirjastoaan, kaukoputkeaan, planeettoja ja tähtiä naiselle. Lopulta mies alkaa lähennellä naista, mutta perääntyy peläten pettymystä: 'Tunteeni, harvat sellaiset, eivät siedä ärsytystä. Syy on tottumuksen puute.' Nainen rauhoittaa ja suutelee miestä ja lupaa olla luotettava.
4. Lyhyt varoitus-duetto: Nainen yrittää vakuuttaa miestä luotettavuudestaan. Lopulta mies sanoo luottavansa täyttymyksensä kohteeseen. Naisen mielestä luottaminen on elämässä helpompaa ja kivuttomanpaa kuin epäily.
5.a. Johdanto rakkaus-aariaan
5.b. Rakkaus-aaria: Mies on yksin kaukoputkensa kanssa ja laulaa naiselle haikean rakkauslaulun.
6. Jääkylmä-aaria: Nainen tulee hitaasti, katselee kaukoputkea ja hymyilee. Nainen kertoo nuoruuden olevan hänessä 'huutava vimma' ja lisää, että hänellä ei leikitä vaan hän leikkii.
7. Rakkaus-duetto: Mies on iloinen ja hilpeä lauleskellen naiselle tuntemuksistaan. Nainen on tyytyväinen kuulemastaan, mutta sanoo olevansa itsenäinen eikä tarvitse valvojaa eikä kakkos-isää.
8. Myynti-duetto: Nainen on mietteliäs ja torjuva kun mies yrittää lähennellä. Nainen kertoo olevansa suuren summan velkaa pankille ja anelee aluksi mieheltä rahaa. Mies tarjoutuu lopulta myymään omaisuutensa saadakseen rahat naiselle ja turvatakseen heidän suhteensa.
Mutta se ei riitä naiselle, hän haluaa kaiken mitä miehellä on; mies luopuu vaatteistaan sekä ennalta ostetusta hautapaikastaan. Lopulta nainen vaati miestä myymään myös kaikkein tärkeimmän, kaukoputken. Viimein mies heittää kaukoputken näyttämölle ja lähtee onnettomana pois. Nainen laskeskelee rahoja onnellisesti hymyillen.
9. Toinen jääkylmä, mutta tyytyväinen aaria: Nainen pakkaa rahoja laukkuunsa ja kertoo varoittaneensa miestä. Oli miehen oma vika, jos luottaa liikaa. Nainen suihkauttaa hajuvettä kaulaansa ja poistuu.
10. Avaruudensyke-aaria: Naisen hajuvesi tuoksuu vielä, kun mies tulee rähjäisenä ja alkaa laulaa aluksi masentuneena, mutta piristyen myöhemmin: 'On mennyt, on mennyt, arvasinhan tuon. Se kirpaisee, mutta oikeastaan yllättävän vähän. Sai kaikki, otti kaiken mukaansa, haali omaisuuden, mitä tuosta; ei varastanut pääni sisusta, ei ajatuksen liikahdusta kääntänyt, ei saanut ideaa, ei teesiä laukkuun tupattua. Ei koskettanut sydämeni virtaa, planeetat jäivät minun hallintaani'.
© Harri Ahmas
fl+pic, cl+bcl, bsn, trp, trb, perc, 2vln, vla, vlc, db, mezzo, baryt
Works for the Stage
Fi
Joel Elstelä
MF15308
331 pages
Special size
0 pages
Special size