Sub luna

by Erik Bergman

four nocturnes for orchestra

Empty sheet

Erik Bergman

Sub luna

Novello

Description

Sub luna is a set of four orchestral nocturnes, the first two of which are linked without a break. Bergman says of Sub luna: “The work uses meditation, numerous solo instruments from the various sections of the orchestra, persistent rhythms and sudden contrasts. […] The irregular improvisando episodes in between those with precise bar-line markings can occur in both the strings and the woodwind without any precise pitches. The pitchless breathing and hissing sounds on the woodwinds may express unreal states."

© Kimmo Korhonen, November 1998

(translated by © Susan Sinisalo, February 1999)

Sub luna koostuu neljästä orkesterinokturnosta, joista kaksi ensimmäistä liittyvät tauotta toisiinsa. Bergman on todennut teoksesta mm. seuraavaa: ”Teoksessa on mietiskelyä, lukuisia soolosoittimia orkesterin eri soitinryhmistä, itsepintaisia rytmejä ja äkillisiä kontrasteja. [...] Tarkasti kirjoitettujen tahtilajiosoitusten välissä olevat epäsäännölliset improvisando-jaksot voivat olla sekä jousissa että puupuhaltimissa ilman tarkkoja sävelkorkeuksia. Puupuhaltimissa vailla sävelkorkeuksia olevat hengitys- ja suhinaäänet voivat ilmaista epätodellisuuden tiloja."

© Kimmo Korhonen, November 1998

Otsikon Sub luna alle on koottu neljä orkesterinokturnia. Niistä ensimmänen liittyy tauotta toiseen, kolmas alkaa patarumpujen glissandolla ja johtaa väkevään kuohuntaan fortissimossa. Teoksessa on mietiskelyä, lukuisia soollosoittimia orkesterin eri soitinryhmistä, itsepintaisia rytmejä ja äkillisesti vaihtuvia kontrasteja ja värivivahteita. Unelmia ja unta, puolinukuksissa ja valveillaoloa. Tarkasti kirjoitettujen tahtilajiosoitusten välissä olevat epäsäännölliset improvisando-jaksot voivat olla sekä jousissa että puupuhaltimissa ilman tarkkoja sävelkorkeuksia. Puupuhaltimissa voivat sävelkorkeudettomat hengitys- ja suhinaäänet ilmaista epäodellisuuden tiloja. Kyseessä on jatkuva tietoisen läsnäolon ja alitajuisten aavistusten vaihtelu. Kasvavat temaattiset linjat voivat äkkiä katketa vain ilmestyäkseen uudelleen. Orkesterin soitinryhmät vuorottelevat kiertvässä muodonmuutosprosessissa. Läpikuultava orkestraatio alleviivaa atmosfääriä. Myös väkivaltaisia voimia ilmaantuu.

© Erik Bergman, 1991


Instrumentation

2222 4331 14 1, str [pic+afl, ehn, cfag, arpa+cel]


Opus no.

op.116


Premiere

Lahti Symphony Orchestra, cond. Osmo Vänskä, Helsinki Festival, August 21, 1991


Commisioned by / dedications

Commissioned by the Helsinki Festival


+ Add information

No sheet music available from Music Finland.