Score
65 pages
A3-portrait
by Harri Ahmas
Eräs säveltäjäkollega valitti taannoin sävellysten esittelytekstien kirjoittamisen vaikeudesta, kuinka muutamalla rivillä sanoja voi pilata vaivoin nuottipaperille saadut 10 minuuttia musiikkia. Mielestäni edellä mainitussa piilee tietty viisaus, varsinkin kun on kyse ns. absoluuttisesta musiikista, joka ei kuvaile tai kerro jotain sanallisesti ennalta määrättyä, jota myös sävellykseni Stilleben edustaa. Toisaalta teoksen kokonaan kommentoimatta jättäminenkään ei tunnu oikealta, sillä onhan säveltäjä oikeastaan ainoa, joka voi kertoa jotain sävellystyön lähtökohdista. Tämä tuntuukin olevan järkevä metodi tässä tapauksessa. Alunperin tästä sävellyksestä piti tulla osa laajempaan teokseen, mutta lopulta se päätyi vajaat 12 minuuttisena kansainväliseen Master prize -sävellyskilpailuun Isoon-Britanniaan, missä se pärjäsi kohtalaisesti. Itse sanan Stilleben, asetelma, olen lainannut maalaustaiteesta ja Stilleben viittaa tässä tapauksessa enemmän muotoon kuin sisältöön. Yksiosainen teos on aseteltu kolmeen jaksoon: johdanto, pääjakso huipennuksineen sekä loppucoda. Voidaan sanoa ylimalkaisesti, että johdannossa virittäydytään tunnelmaan ja 'tavaraa' vilautellaan tai pannaan näyteille (esim. bitonaaliset soinnut, eri puhaltimien pienet duetot). Asiaa tarkastellaan, kehitellään ja käännellään pääjaksossa yksityiskohtaisemmin eri puolilta, eri valaistuksessa. Codalle jäävät oikeastaan vain lakoniset loppukommentit.
© Harri Ahmas 1998
2222 4331 04 1, str
Works for Orchestra or Large Ensemble
Sinfonia Lahti, cond. Osmo Vänskä, Lahti, December 6, 1998
MF14532
65 pages
A3-portrait
0 pages
Special size